• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

موزه نفت سبزوار برای جذب گردشگر بیشتر نیازمند گسترش و تجهیز است

  • کد خبر : 7231
  • 27 مارس 2022 - 10:23
موزه نفت سبزوار برای جذب گردشگر بیشتر نیازمند گسترش و تجهیز است

گردشگرآنلاین – با وجود اینکه سبزوار در شمال شرق ایران قرار دارد و با اینکه از چاه‌های نفت و پالایشگاه‌های مهم کشور که بیشتر در جنوب غربی و در محدوده استان خوزستان است، فاصله دارد اما این شهر عنوان دارنده اولین موزه نفت ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، در سال ۱۳۱۸ به عنوان جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی در شهر سبزوار توسط شرکت نفت انگلیس و ایران خریداری و با عنوان جایگاه شرکتی احداث شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تا سال ۱۳۷۴ این فعالیت ادامه داشت. سپس جایگاه احداث شده غیرفعال و با پیگیری‌های انجام شده توسط مدیران مربوطه در منطقه و با تصویب هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران این محل به موزه دائمی صنعت نفت تبدیل شد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سبزوار گفت: موزه دائمی صنعت نفت شهرستان با مساحتی حدود ۵۰۰ متر مربع مورد استقبال دانش‌آموزان، دانشجویان، محققان، گردشگران و عموم مردم است که البته برای جذب توریست و گردشگر بیشتر نیازمند گسترش و تجهیز است.

محمدعلی ابراهیمی‌دوست اظهار کرد: سال گذشته سالن اصلی موزه با اعتبار حدود ۹۰۰ میلیون ریال مرمت و رنگ‌آمیزی شد. مدیر منطقه شرکت نفت سبزوار برای گسترش و تجهیز موزه کنونی با اداره میراث فرهنگی شهرستان اعلام همکاری کرده که اگر این اتفاق رخ دهد، پذیرای گردشگران و محققان بیشتری در حوزه فرآورده‌های نفتی خواهیم بود.

وی افزود: از یک دهه قبل یکی از ساختمان‌های زیبا و قدیمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار با هدف ترویج فرهنگ بهینه‌سازی مصرف سوخت و به تصویر کشیدن گوشه‌ای از تلاش خستگی‌ناپذیر کارکنان صنعت نفت به موزه نفت تغییر کاربری داد و سال‌هاست علاوه بر بازدید عمومی مکانی آموزشی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و محققان است.

به گزارش گردشگر آنلاین ایسنا نوشت: ابراهیمی‌دوست بیان کرد: موزه نفت سبزوار از ۲ بخش بیرونی و داخلی با ۲۱۰ قلم از اجناس قدیمی به عنوان نخستین موزه نفت کشور با شماره ۳۲۷۲۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. یکسری قطعات قدیمی، مکانیکی، ماکت، دکل حفاری، تندیس شهید تندگویان، تلمبه‌های قدیمی و شیرآلات در بخش بیرونی و لوازم اندازه‌گیری فرآورده و آزمایشگاهی، چراغ و تلفن قدیمی، ماکت مربوط به مراحل اکتشاف تا مصرف، نمایشگاه کاریکاتور نفت و گالری عکسی که نشانگر تاریخچه پیدایش نفت است، در بخش داخلی موزه نگهداری می‌شود.

وی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو به کتابخانه موزه اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه چند سال اخیر دانشکده نفت و پتروشیمی در این شهرستان تأسیس شده و دانشجویان و اساتید به کتب مربوطه برای تحقیقات دانشگاهی نیاز دارند، تعدادی کتاب تخصصی با موضوعات مرتبط در این موزه در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

از ابتدای نوروز تاکنون علاوه بر بازدید مسافران نوروزی از موزه صنعت نفت تور سبزوارگردی از بناهای تاریخی همه روزه در ۲ نوبت صبح و عصر با راهنمای تخصصی ایرانگردی و جهانگردی، فروشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این شهرستان فعال و پذیرای گردشگران و مسافران است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7231

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.