• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

موزه نور و روشنایی نگینی در کویر ایران

  • کد خبر : 8536
  • 25 ژوئن 2022 - 11:50
موزه نور و روشنایی نگینی در کویر ایران
گردشگرآنلاین - یادداشت حاضر از سوی محمد علی نایب حسینی کارشناس موزه‌داری و میراث فرهنگی با موضوع «موزه نور و روشنایی نگینی در کویر ایران» در اختیار گردشگرآنلاین قرار گرفته است.

گردشگرآنلاین – – موزه ها نقش بسیار مهم و ارزنده ای در استحکام ریشه های ملی، مذهبی و تاریخی عموم مردم دارند.از این رو بهسازی، بازیابی و توسعه ظرفیت های عمومی و اختصاصی این اماکن در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی اقدامی ارزشمند و ماندگار برای یک منطقه در سطح ملی و بین المللی است.

از دیگر سو زنده نگه داشتن و توجه به میراث فرهنگی مستلزم شناخت و شناساندن این میراث گرانقدر به اعضای جامعه به خصوص نسل جوان و نوجوان کشور است زیرا مرمت و نگهداری آثار فرهنگی به جا مانده از تمدن ها می تواند افزون بر تقویت هویت ملی و فرهنگی اعضای جامعه ضامن بقای فرهنگ ایرانی برای نسل های کنونی و آینده باشد.

موزه نور و روشنایی یزد هم چون نگینی درخشان از تاریخ و تمدن باشکوه ایران زمین در کویر ایران نمونه ای بارز از گنجینه های فرهنگی و هنری است این مجموعه با زیربنای ۸۵۰ متر در شهر میراث جهانی یزد، خیابان آیت الله کاشانی روبروی پارک هفت تیر واقع شده است.

موزه نور و روشنایی یزد مساحتی بالغ بر ۸ هزار و ۱۷۵ متر دارا بوده و تعداد اشیا به نمایش در آمده در آن نیز ۲۵۰ عدد شی با ماهیت نور و روشنایی است که این اشیا ارزشمند راوی حکایتی ۵ هزار ساله از تاریخ ایران کهن تا به امروز هستند.

این عمارت در سال ۱۳۷۷ به موزه تبدیل شده است و یک سال پس از آن نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.عمارت موزه نور و روشنایی یزد از نگاه معماری نیز منحصر به فرد بوده و از ویژگی های شاخصی برخوردار است.

گچ بری های هنرمندانه و زیبا، آینه کاری های کم نظیر ، نقش و نگارها و نقاشی های دیواری خیره کننده، درهای چوبی و مشبک و فضایی که به سبک معماری پهلوی نزدیک است یعنی تلفیقی از معماری اروپایی و سنتی که بر زیبایی های این موزه افزوده است و خشت به خشت آن را برای هنرمندان، معماران و همه علاقه مندان به هنر و تمدن این مرز و بوم از سراسر دنیا ارزشمند و قابل توجه ساخته است.

مثل تمام ساختمان های اعیانی آن زمان ، در این عمارت نیز اتاق های مختلفی وجود داردکه شامل شاه نشین، حوضخانه ، نشیمن بهاری و اتاق خواب است و در تمام اتاق ها می توانید گچبری ها و نقاشی های دیواری زیبایی را شاهد باشید که بسیار جذاب و خیره کننده است.

آیینه کاری های زیبای اتاق های این ساختمان باعث میش ود در طول روز دیگر هیچ نیازی به دیگر وسایل روشنایی نباشد  و بازتاب نور خورشید در آیینه های نقش بسته بر دیوارها تمام عمارت را روشن نگه می دارد از این رو یکی از لقب های این ساختمان قصر روشنایی است.

عمارت و باغ این موزه در سال ۱۳۲۰ توسط فردی به نام صراف زاده ساخته شده است، صراف زاده یک بازرگان مشهور و نماینده مجلس در دوران خود بود که این محل را به عنوان یک مهمانسرای خصوصی ساخته بود.

وسایل روشنایی خاص و منحصر به فردی در ساختمان موزه به نمایش گذاشته شده است چیزهایی مثل انواع آیینه ها، چراغ های پیه سوز، چراغ های آویزی، شمع سوزها، چراغ های دستی و پایه دار و سایر اشیا مربوط به نور و روشنایی که این محل را به جایگاهی از تلفیق معماری و موزه داری تبدیل کرده است و هرگز نمی توان بین بازدید از عمارت و یا اشیا موضوع یک مورد را انتخاب کرد بلکه  عمارت و اشیا موزه در هم تنیده شده و هر کدام دیگری را معنا می بخشد.

در حال حاضر موزه نور و روشنایی یزد به همت بنیاد مستعضمین بازسازی و بهسازی شده است و اقدامات صورت گرفته نیز برزیبایی این موزه افزوده و پذیرای مردم ایران زمین و  گردشگرانی از سراسر دنیا است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8536

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.