• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

میراث‌دوستان ناجی «تخت‌خلیل» می‌شوند؟

  • کد خبر : 11760
  • 20 سپتامبر 2022 - 9:12
میراث‌دوستان ناجی «تخت‌خلیل» می‌شوند؟
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌ رزن از رایزنی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، دوستداران و علاقمندان میراث فرهنگی برای ساماندهی بنای تاریخی «تخت‌خلیل» خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، شهروز کهیایی با اشاره به بنای تاریخی تخت‌خلیل، اظهار کرد: برای برداشتن منبع آبی که روی بنای جانمایی شده، کارهای خوبی در حال انجام شده است و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی، میراث دوستان و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی مشکل این بنای تاریخی رفع شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه اعتبارات استانی و حتی ملی برای احیاء تخت‌خلیل کافی نیست، مطرح کرد: پیگیری‌های زیادی شده تا علاقمندان میراث فرهنگی در حفظ بنا به یاری میراث بیایند و امیدواریم پیگیری‌ها به زودی به نتیجه برسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌ رزن با اشاره به نقش این بنای تاریخی در رونق گردشگری روستای کاج و شهرستان رزن، یادآور شد: با توجه به شرایط بنا، احیاء، مرمت و ثبت ملی قلعه یکی از اولویت‌های اصلی شهرستان است.

به گزارش گردشگر آنلاین، «تخت‌خلیل» یا «قلعه کاج» در روستای هدف گردشگری «کاج» شهرستان رزن قرار دارد و با وجود اهمیت فراوان نه تنها تاکنون در فهرست آثار ملی ایران ثبت نشده بلکه در آستانه تخریب هم است. گذر زمان، غریبی تخت‌خلیل و بی‌مهری مسئولان آن را در وضعیت نامناسبی قرار داده و بسیاری از بخش‌های بنا را با خطر ریزش مواجه کرده است، علاوه بر این منبع آبی در سال‌های ۷۳ یا ۷۴ وسط این بنای تاریخی علم شده که مانع ثبت ملی بنا است.

همدان به عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران، از پیشینه چند هزار ساله‌ای برخوردار است. پیش از آمدن اقوام آریایی، شهر همدان از زیستگاه‌های اصلی قوم کاسیان به‌شمار می‌آمده‌ است. در کتیبه‌های آرامی نو آشوریی (هزارهٔ دوم قبل از میلاد) از آنجا به عنوان یکی از ایالات کارکاشی (قوم کاسیان) یاد گردیده و آمده‌است که تیگلات-پیلسر یکم، شاه آشور این شهر را در ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد فتح کرده‌است.

قرار گرفتن شهر همدان بر گذرگاه ایلات و عشایر و تهاجمات تاریخی و قتل و ایلغار اقوام داخلی و خارجی بافت ویژه‌ای را به این شهر تحمیل کرده‌بود. در گذشته شهر همدان به چندین محله تقسیم می‌شد که برخی از این محلات دروازه داشتند و در ساعات معینی از شب دروازه‌ها بسته می‌شدند. کوچه‌های محل از محوطه‌ای که وسیع‌تر بود و چمن نامیده می‌شد، جدا می‌شدند و با پیچ و خم‌های فراوان که تنها افراد هم‌محل به خوبی آن را می‌شناختند و گاه از گذرگاه‌های مسقف و تاریک می‌گذشتند، تشکیل می‌شد. در خانه‌ها نیز کوتاه و سرگیر ساخته می‌شد.

میراث‌دوستان ناجی «تخت‌خلیل» می‌شوند؟

میراث‌دوستان ناجی «تخت‌خلیل» می‌شوند؟

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.