• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
11

میزبانی نخستین جشنواره ملی خوراک در شهر خلاق کرمانشاه

  • کد خبر : 16588
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
میزبانی نخستین جشنواره ملی خوراک در شهر خلاق کرمانشاه
گردشگرآنلاین - مدیر شهر خلاق کرمانشاه گفت: غذا از جمله عناصری است که در ساختار صلح و دوستی معنا دارد و کرمانشاه به‌عنوان یکی از شهرهای ایران اسلامی در موضوع غذای حلال و صنعت گردشگری می‌تواند مطرح و با اهمیت باشد و به‌عنوان شهر خلاق غذای حلال در جهان اسلام بدرخشد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمانشاه، احسان احمدی‌نصر اظهار کرد: سازمان یونسکو شرایطی برای عزم شهرها به سمت خلاقیت و نوآوری تعریف و مشخص کرد تا شهرها بتوانند در حوزه معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارند، ورود کنند و شهر خلاق کرمانشاه این خصوصیت را دارا است.

وی خاطرنشان کرد: صنایع دستی، خوراک و غذا، سینما، طراحی شهری، ادبیات و موسیقی از جمله بخش‌های مشخص شده از طرف سازمان بین‌المللی یونسکو بود و کرمانشاه توانست در حوزه خوراک و غذا، به‌عنوان جهان‌شهر خلاق این بخش معرفی و تثبیت شود.

مدیر شهر خلاق کرمانشاه افزود: ایران اسلامی در این زمینه شهرهایی را معرفی و مطرح کرد که اولین آن شهر رشت بود که در موضوع خوراک به‌عنوان جهان‌شهر خلاق خوراک مطرح شد.

وی ادامه داد: پس از آن شهرهای اصفهان و بندرعباس در حوزه صنایع دستی و سنندج در بخش موسیقی به‌عنوان جهان‌شهرهای خلاق کشورمان در یونسکو معرفی و ثبت شدند.

احمدی‌نصر با بیان اینکه هر دوسال می‌توانیم دو پرونده به یونسکو ارسال کنیم، اظهار کرد: کرمانشاه در سال گذشته میلادی به این سازمان معرفی شد و در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ موفق شد در فهرست شهرهای خلاق خوراک ثبت جهانی شود.

وی تصریح کرد: تا به امروز حدود ۳۰۰ جهان‌شهر خلاق از طرف سازمان یونسکو در کشورهای مختلف معرفی شده و همچنین در حوزه خوراک نزدیک به ۵۰ شهر خلاق در دنیا ثبت شده که کرمانشاه و شهر دیگری از فرانسه به‌عنوان آخرین شهرهای خلاق، به این مجموعه ملحق شدند.

مدیر شهر خلاق کرمانشاه در ادامه با اشاره به تکلیف دبیرخانه شهر خلاق کرمانشاه در موضوع پلاک‌کوبی خاطرنشان کرد: این مهم در تیرماه طی مراسمی با حضور مدیران ارشد استان کرمانشاه و دبیر کل ملی یونسکو، با حضور ۱۰ هزار کرمانشاهی برگزار شد.

وی افزود: تکالیفی در رابطه با نخستین جشنواره ملی خوراک ایران بر عهده داریم که به‌زودی در کرمانشاه برگزار خواهیم کرد. در یک‌سال گذشته هم در چندین نمایشگاه شرکت کرده‌ایم و به دنبال این هستیم که میدانی در کرمانشاه را به‌عنوان «میدان شهر خلاق» نامگذاری کنیم.

احمدی‌نصر اظهار کرد: یکی از مواردی که در این رابطه دنبال شده ایجاد نگرش‌های جدید رستوران‌ها، رستوران داری و فهرست غذاهایی است که باید به لیست غذای رستوران‌ها و هتل‌های این شهر افزوده شود. ۱۲۰ نوع غذا در این استان داریم که منحصر به کرمانشاه هستند و از این تعداد ۶۰ نوع، شیرینی، آش، غذا و نان از کرمانشاه به ثبت رسیده است.

به گفته وی، کرمانشاه در تهیه نان برنجی، نان خرمایی و نوعی شیرینی به‌نام بژی تبحر دارد و به خاطر موقعیت سوق‌الجیشی در مسیر جاده ابریشم، راه شاهی، جاده ادویه و جاده خراسان به عتبات، این کارکرد به‌ویژه در پیاده‌روی بزرگ اربعین حفظ شده است.

مدیر شهر خلاق کرمانشاه افزود: این شیرینی‌ها حاصل خرد و ذوق پیشینیان ما بوده و بسیار مقوی و دارای مدت ماندگاری زیاد است. بژی به معنی زیستن است که بسیار مقوی است و در جای خنک و خشک و بدون یخچال تا دو ماه همان کیفیت اولیه خود را حفظ می‌کند. همچنین انواع خورشت‌ها همچون خورشت خلال یا خورشت کنگر و دنده کتاب هم در این بین مطرح است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون تعدادی از این غذاها در رستوران‌های کرمانشاه پخت می‌شوند. برای تعدادی از غذاها نیز به دنبال برندسازی هستیم تا به فهرست غذایی رستوران‌ها افزوده شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، احمدی‌نصر با اشاره به فعالیت‌های آتی دبیرخانه شهر خلاق افزود: مطالعات و شیوه‌های نوین تبلیغات، ایجاد کمپین‌های مشترک شهر خلاق خوراک برای رستوران‌ها، برپایی دوره‌های آموزشی، طرح‌های حمایت از زنان سرپرست خانوار در راستای تولید مواد غذایی خانگی، ایجاد خیریه‌های حمایتی با حمایت شهرداری در حوزه خوراک، برگزاری نشست‌های دوره‌ای با محور ایده‌های خلاق، جشنواره المان‌های شهر خلاق، دعوت از جامعه استادان و دانشگاهیان و طراحی اطلس خوراک کرمانشاه از جمله مباحثی است که بخشی از آنها کلید زده شده است و بخشی دیگر به‌زودی رونمایی یا آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی خوراک و حمایت از استارت‌آپ‌های خوراک‌محور عنوان دیگر فعالیت‌هایی است که دنبال خواهد شد. همه اینها ساختارها و فعالیت‌هایی است که در دستور کار مدیریت شهر خلاق کرمانشاه است.

مدیر شهر خلاق گفت: غذا از جمله عناصری است که در ساختار صلح و دوستی معنا دارد و کرمانشاه به‌عنوان یکی از شهرهای ایران اسلامی در موضوع غذای حلال و صنعت گردشگری می‌تواند مطرح و با اهمیت باشد و به‌عنوان شهر خلاق غذای حلال در جهان اسلام بدرخشد.

وی خاطرنشان کرد: عید نوروز امسال و اواخر اسفندماه سال گذشته، مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران اسلامی، میزبان عموم مردم از کشورهای عضو پرونده نوروز و دیگر گردشگران خارجی بودیم که در این شهر حاضر شدند و از میزبانی کرمانشاه لذت بردند.

احمدی‌نصر اظهار کرد: کرمانشاه در کنار سنندج و همدان در مسیر تاریخ و تمدن میزبان مراسم نوروزی بود که در کنار آن به خوراک و غذا پرداخته شد. همچنین در برنامه «شب فرهنگی کرمانشاه» در برج میلاد به مناسبت پنجم مردادماه روز ملی کرمانشاه، با حضور هنرمندان مطرح کشوری مدال سفیر فرهنگی کرمانشاه را به داریوش ارجمند، بازیگر مطرح تلویزیون اعطا کردیم.

وی با یادآوری اینکه اواخر آذرماه اولین جشنواره ملی خوراک کرمانشاه را برپا خواهیم کرد افزود: امسال در دوازدهمین دوره نمایشگاه گردشگری اصفهان در کنار سایر شهرهای خلاق شرکت کردیم.

میزبانی نخستین جشنواره ملی خوراک در شهر خلاق کرمانشاه

میزبانی نخستین جشنواره ملی خوراک در شهر خلاق کرمانشاه

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16588

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.