• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
حدادعادل:

نساختن بازار در شهر‌های جدید نشانه بی‌توجهی به میراث فرهنگی است

  • کد خبر : 10536
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
نساختن بازار در شهر‌های جدید نشانه بی‌توجهی به میراث فرهنگی است
گردشگرآنلاین - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در معماری بازار عقلانیت وجود دارد و ساز‌ه‌ای است که با اقلیم ما سازگار است.

به گزارش گردشگرآنلاین، غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در دومین همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها که در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، به اهمیت بازار و جایگاه میراث‌فرهنگی در  دلبستگی به کشور و همبستگی ملی اشاره و گفت: مهاجرت جوان‌ها، فارغ‌التحصیلان و متخصصان به کشور‌های خارجی از موضوعات روز کشور است، اما اگر کسی به جایی دلبستگی داشته باشد با وجود مشکلات از آنجا دل نمی‌کند. میراث‌فرهنگی از این سو دارای اهمیت است.

او در تعریف عمل آزادانه به اهمیت داشتن هویت اشاره کرد و گفت:  یکی از عناصر اصلی داشتن هویت، حافظه است. همین‌طور که حافظه در هویت شخص دارای نقش اساسی است، تاریخ نیز در مقیاس کلان، اجتماعی و حافظه یک ملت دارای اهمیت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت آگاهی هر ملت از گذشته و تاریخ خود، بیان کرد: میراث‌فرهنگی نقش مهمی در خودآگاهی ملی و فرهنگی دارد، میراث‌فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس تجسم عینی تاریخ یک ملت است، از گذشته و تاریخ هر ملتی تنها میراث‌فرهنگی آن باقی مانده است.

حداد عادل با بیان اینکه میراث‌فرهنگی بهترین ابزار برای شناخت تمدن و تاریخ هر ملتی است از زبان و معماری نیز نام برد و افزود: بازار و قنات نمونه‌ای از مظاهر معماری ایرانی هستند، تمدن ماندگار و چندهزار ساله ایران به کمک قنات به حیات خود ادامه داده است، هر چه‌قدر به عملکرد این قنات بیندیشیم، احترام ما نسبت به نیاکان افزوده می‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حفظ میراث‌فرهنگی و‌معرفی آن به نسل جدید را وظیفه‌ای ملی دانست و افزود: شما نگهبانان خشت و گل نیستید، بلکه نگهبان حافظه تاریخی ملت خود هستید که موجب هویت ملی، همبستگی و دلبستگی به سرزمین و تاریخ می‌شود، اگر ملت این حافظه تاریخی را از دست بدهد خودش را از دست می‌دهد.

او با تاکید بر اهمیت نقش حافظه مشترک در ایجاد همبستگی ملی، ادامه داد: این چیزی است که ما به آن احتیاج داریم و دشمن ما این را نمی‌خواهد، آن‌ها یک‌نسل بی ریشه می‌خواهند که دلبستگی نسبت به کشور خود نداشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به اینکه نسل جوان را باید با هویت تاریخی و میراث‌فرهنگی آشنا کرد، افزود: اگر دلبستگی به کشور و میهن وجود داشته باشد کسی کشور خود را به آسانی رها نمی‌کند. بدترین ظلم به یک ملت این است که از خودش فرار کند و به گذشته‌اش افتخار نکند.

حداد عادل با بیان اینکه حس تاریخی در ملت ما ضعیف است، گفت: ما علاقه‌ای به گذشته اشیا و حفظ آنچه از گذشته به ما رسیده است، نداریم، فرهیختگان و معلمان باید به اشیا از حیث تاریخی بودن آن‌ها بها دهند، حفظ میراث‌فرهنگی و احترام به آن را باید شما به ملت یاد بدهید.

او یکی از نشانه‌های بی‌توجهی به میراث‌فرهنگی را نساختن بازار در شهر‌های جدید عنوان کرد و گفت: در معماری بازار عقلانیت وجود دارد و ساز‌ه‌ای است که با اقلیم ما سازگار است.

منبع:  مجمع تشخیص مصلحت نظام

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10536

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.