• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

نسرین‌های اصلاح شده در شهرستان محلات به گل نشستند

  • کد خبر : 20113
  • 01 می 2023 - 11:36
نسرین‌های اصلاح شده در شهرستان محلات به گل نشستند
گردشگرآنلاین - معاون پژوهشی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات گفت: با استفاده از تکنیک کشت بافت، امکان تکثیر انبوه و عرضه در سطح بین‌المللی یکی از انواع آماریلیس‌هایی که به شکل محدود در دنیا وجود دارد، فراهم شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین استان مرکزی، دکتر محمدحسین عظیمی اظهار کرد: نسرین یا آماریلیس از گل‌های زیبایی است که در چند سال اخیر وارد بازار گل و گیاه ایران شده است. نمایشگاه حاضر مربوط به گل آماریلیس است که کار اصلاح و تولید آن در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات انجام شده است.

وی ادامه داد: این طرح در قالب هفت پروژه تحقیقاتی انجام شده است و طی هفت سال اخیر بر مبنای این تحقیقات توانسته‌ایم به ۵۰ ژنوتیپ جدید و برتر گل نسرین دست پیدا کنیم. دو پروژه این طرح توسط بخش خصوصی انجام شده و پایلوت اصلی این طرح در شهرستان محلات و توسط بخش خصوصی در حال انجام است.

وی افزود: این ۵۰ نوع ژنوتیپ از نظر تنوع رنگی بسیار بی‌نظیر هستند. تنوع به وجود آمده بیشتر در شکل گل بوده که به انواع مینیاتور، گل درشت و پُر پر دست پیدا کرده‌ایم. نوع پُر پر از نظر رنگ و دامنه تولید در بازارهای بین‌المللی به صورت محدود وجود دارد که ما آن را با استفاده از یک تکنیک اصلاحی تغییر یافته به دست آورده‌ایم.

عظیمی تصریح کرد: این نوع نسرین، نسبت به انواع مینیاتور و گل درشت، در حدود ۳۵ درصد گران قیمت‌تر است و می‌توانیم با استقاده از تکنیک‌های کشت بافت، آن را در سطح وسیع تکثیر کرده و به شکل انبوه در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

محمد نصیری، عضو هیئت علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات نیز اظهار کرد: ایران دارای منابع ژنتیکی غنی از گل‌های پیازی از جمله انواع لاله، سوسن، گلایل، نرگس و زنبق است و یکی از دلایل ورود به عرصه گیاهان زینتی به ویژه گل‌های پیازی؛ جلوگیری از خروج ارز، ارزآوری، رسیدن به تنوع ژنتیکی و ارقام جدید است.

وی ادامه داد: از سیاست‌های کلی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی، اصلاح و تولید گیاهان زینتی استراتژیک و مهم و معرفی آنها به بازار گل و گیاه داخلی است. در این راستا در سال‌های اخیر، محققین پژوهشکده گل و گیاهان زینتی موفق به تولید ارقام جدید گیاهان زینتی از جمله داوودی، زنبق، فِریزیا و آماریلیس و معرفی آنها به بخش خصوصی شده‌اند که این اقدام منجر به تجاری‌سازی این ارقام شده است.

به گزارش گردشگر آنلاین، گل‌دهی آماریلیس از نیمه دوم فروردین آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت. این گل‌ها در گلخانه‌ای به مساحت تقریبی ۵۰۰ متر مربع در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات آماده بازدید علاقمندان به گل و گیاه است.

نسرین‌های اصلاح شده در شهرستان محلات به گل نشستند

نسرین‌های اصلاح شده در شهرستان محلات به گل نشستند

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.