• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

نشست نگاتیوهای شیشه‌ای قاجار در کاخ گلستان برگزار می‌شود

  • کد خبر : 16488
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
نشست نگاتیوهای شیشه‌ای قاجار در کاخ گلستان برگزار می‌شود
گردشگرآنلاین - مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نشست‌های تخصصی «نگاتیوهای شیشه‌ای قاجار» و «آثار روشنایی کاخ گلستان» به‌مناسبت هفته پژوهش خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین از تهران، آفرین امامی به تشریح برگزاری نشست‌های تخصصی هفته پژوهش از جمله کارگاه آموزشی «حقیقی تر از پوزیتو» با محوریت معرفی نگاتیوهای شیشه‌ای دوره قاجار، سلسله سخنرانی‌های «طرح مدیریت در میراث جهانی» و نشست تخصصی «مطالعه منتخبی از آثار مرتبط با روشنایی محفوظ در کاخ گلستان» پرداخت.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با اشاره به اینکه نگاتیوهای شیشه‌ای موجود در کاخ گلستان از قدیمی‌ترین آثار تصویری موجود در ایران است، بیان کرد: هفته پژوهش در کاخ گلستان با برگزاری یک کارگاه آموزشی دو روزه در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۷ و ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ با عنوان «حقیقی تر از پوزتیو» آغاز می‌شود.

او ادامه داد: این کارگاه آموزشی و پژوهشی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت در قالب معرفی انواع ساختار و مواد تشکیل دهنده، تکنیک ساخت، آسیب‌ها و شرایط نگهداری نگاتیوهای شیشه‌ای تاریخی از سوی سحر نوحی کارشناس ارشد پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی برگزار می‌شود.

امامی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، سلسله سخنرانی‌های تخصصی با محوریت «مسئله طرح (پلان) مدیریت در میراث جهانی» است که در روز سه‌شنبه ۲۹ آذرماه برگزار می‌شود.

او گفت: سخنرانی‌های این نشست با عنوان «مباحث نظری در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میراث فرهنگی»، «مباحث حفاظت کالبدی و خوانایی میراث جهانی در بستر مکانی» و «حفاظت کالبدی، کاربری و کارکرد منطقه‌ای میراث جهانی» خواهد بود.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: این برنامه با حضور محمد سالاری راد، کارشناس اقتصاد و جامعه شناس، حسن قادر کارشناس ارشد مرمت بناها و بافت‌های تاریخی و احسان ایروانی کارشناس ارشد معماری برگزار می‌شود.

امامی اظهار کرد: نشست تخصصی «معرفی و مطالعه منتخبی از آثار روشنایی محفوظ در کاخ گلستان» با پژوهشگری و ارائه سید مسعود بنکدار، استاد دانشگاه اصفهان و متخصص تاریخ ایران در دوره اسلامی روز چهارشنبه ۳۰ آذرماه برگزار می‌شود. این نشست به اهمیت موضوع روشنایی در اماکن مذهبی و متبرکه و قصرهای سلطنتی می‌پردازد.

او گفت: کاخ گلستان از پژوهشگران و علاقه‌مندان به مطالعه تاریخ و فرهنگ دوره قاجار برای شرکت در سلسله نشست‌های هفته پژوهش دعوت می‌کند. این نشست‌ها از ۲۷ تا ۳۰ آذرماه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ در سالن کنفرانس عمارت باب عالی کاخ گلستان برگزار می‌شود.

نشست نگاتیوهای شیشه‌ای قاجار در کاخ گلستان برگزار می‌شود

نشست نگاتیوهای شیشه‌ای قاجار در کاخ گلستان برگزار می‌شود

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16488

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.