• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
2

نماز عید فطر در حرم رضوی اقامه می‌شود

  • کد خبر : 7813
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
نماز عید فطر در حرم رضوی اقامه می‌شود

گردشگرآنلاین – معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی گفت: نماز عید فطر در بارگاه منور حضرت ثامن الحجج(ع) به امامت آیت الله سید احمد علم‌الهدی اقامه خواهد شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمد توکلی در خصوص جزئیات مراسم اقامه نماز عید سعید فطر در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: این مراسم معنوی از ساعت ۶ صبح با تلاوت آیات قرآن کریم و بیان احکام شرعی روز عید فطر آغاز و سپس نماز این عید فرخنده به امامت آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس اقامه خواهد شد.

وی افزود: اجرای آیین نقاره‌زنی ویژه روز عید و همچنین پذیرایی از نمازگزاران با بسته‌های متبرک عیدانه از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در روز عید است.

توکلی گفت: به منظور رفاه حال زائران، صحن‌ها و فضاهای پیرامونی حرم مطهر رضوی به طور کامل مفروش خواهد شد.

نماز عید فطر و قربان دو رکعت است. اقامه آن همانند نماز صبح است با این تفاوت که به جای سوره توحید در رکعت اول و دوم مستحب است به ترتیب سوره‌های اعلی و سوره الشمس خوانده شود به علاوه رکعت اول ۵ و رکعت دوم ۴ قنوت دارد.

رکعت اول:در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر گفت و بعد از هر تکبیر یک قنوت خواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد.

رکعت دوم:در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود.

  • نماز عید سوره مخصوصی ندارد، ولی بهتر است که در رکعت اوّل آن سوره شمس (سوره ۹۱) و در رکعت دوّم سوره غاشیه (سوره ۸۸) را بخوانند، یا در رکعت اوّل سوره لاْعْلی (سوره ۸۷) و در رکعت دوّم سوره شمس را بخوانند.
  • در قنوت، هر دعایی می‌توان خواند، ولی خواندن دعای «اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَهِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ …» توصیه شده است.

 

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.