• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان راه‌اندازی شد

  • کد خبر : 16573
  • 19 دسامبر 2022 - 10:44
نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان راه‌اندازی شد
گردشگرآنلاین - نمایشگاه دائمی «میراث مشترک ایران و پاکستان» در دانشگاه پشاور پاکستان به همت خانه فرهنگ ایران و دانشگاه ادوارد، راه‌اندازی شد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، این نمایشگاه شامل ۱۴ تابلو از بناهای تاریخی پاکستان در شهرهای مولتان، لاهور، اسلام‌آباد، راولپندی و پیشاور است که مزین به کتیبه‌هایی حاوی اشعار شاعران ایرانی است و مقرر شده به صورت دائمی در اختیار دانشجویان و پژوهشگران پیشاور قرار گیرد.

پروژه میدانی «بررسی کتیبه‌های فارسی در جهان» طی چند سال اخیر توسط مرتضی رضوان‌فر عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی در کشورهای چین، پاکستان، بنگلادش، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ترکیه، تانزانیا و کنیا انجام شده و برخی از دستاوردهای این تحقیق در پاکستان، به صورت نمایشگاه دائمی «میراث مشترک ایران و پاکستان» ارائه شده است.

رضوان‌فر عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری مجری پروژه درباره این نمایشگاه گفت: نمود زبان فارسی در کتیبه‌های بسیاری از کشورها به ویژه سه قاره بزرگ آسیا، آفریقا و اروپا، از جمله زیبایی‌های برجای مانده در فرهنگ و معماری این مناطق و همچنین نشانگر تعاملات عرفان اسلامی و شعر فارسی است.

او افزود: شهرهای پیشاور، لاهور و مولتان در پاکستان، سه مرکز ورود و گسترش زبان فارسی در کشورهای شبه قاره و همچنین آسیای دور بوده است لذا حاوی کتیبه‌های ارزشمندی از شاعران ایرانی و همچنین الگوهایی از معماری ایرانی است.

این پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی ادامه داد: متأسفانه رسانه‌های عمومی غالباً به مسائل سیاسی و بحران‌های اجتماعی در کشورهای همسایه تمرکز دارند و مشترکات فرهنگی و میراثی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که عناصر فرهنگی بهترین بستر برای تعامل و گفت‌وگو میان ملت‌ها است و می‌تواند تحولات سیاسی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

او با بیان این که راه‌اندازی این نمایشگاه یک اقدام کم‌سابقه و ارزشمند است، اضافه کرد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه، نشان دادن تعامل و ارتباطات فرهنگی میان دو کشور پاکستان و ایران به‌منظور ترویج صلح و گفت‌وگو میان جوانان ایرانی و پاکستانی است.

نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان راه‌اندازی شد

نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان راه‌اندازی شد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16573

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.