• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

نمایشگاه سیر تحول خوشنویسی در موزه رضا عباسی تهران گشایش یافت

  • کد خبر : 3470
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۷:۳۰
نمایشگاه سیر تحول خوشنویسی در موزه رضا عباسی تهران گشایش یافت

گردشگرآنلاین – ۲۰ آثار نفیس خوشنویسی کشور در قالب نمایشگاه “نگاهی به سیر تحول خوشنویسی” با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران و جمعی از هنرمندان در موزه رضا عباسی گشایش یافت.

به گزارش گردشگرآنلاین، این نمایشگاه در قالب ۲۰ اثر نفیس خوشنویسی دوران قاجاریه توسط استادان بنام این هنر از جمله میرعماد، محمد حسین عماد الکتاب، میرزا غلامرضا اصفهانی و عبدالمجید طالقانی عصر امروز در نمایشگاه موزه رضا عباسی برای بازدید عموم فعالیت خود را آغاز کرد.

این نمایشگاه به مناسبت ثبت برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران به عنوان هفدمین عنصر فرهنگی ناملموس ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو دایر شده که علاقه مندان می توانند از ۲۷ آذرماه به مدت ۱۰ روز از ساعت ۹ تا ۱۷ از این محل دیدن کنند.

در ایین آغاز بکار این نمایشگاه پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، صدیقه قدرت آبادی مدیر موزه رضا عباسی، رضا دبیری نژاد رییس موزه ملک و معاون صنایع دستی و میراث فرهنگی استان تهران حضور داشتند.

خوشنویسی

خوشنویسی

موزه رضا عباسی در خیابان شریعتی نرسیده به پل سید خندان واقع شده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در این مراسم با بیان اینکه هنرمندان خوشنویسی سال ها با تلاش، ترغیب و مهارت اندوزی توانستند این هنر را در توده های مختلف مردم اشاعه و توسعه دهند افزود: سرزمین کهن ایران مهد هنر در جهان محسوب می شود که توسط یونسکو، خوشنویسی چند روزی در فهرست ناملموس جهانی قرار گرفت.

پرهام جانفشان با بیان اینکه تنوع و گستردگی بناهای تاریخی و موزه ای و حضور کارشناسان با تجربه در استان تهران باعث شده تا حفاظت از این بخش مورد تاکید قرار گیرد گفت: وظیفه خود می دانیم تا با ثبت این آثار ناملموس توجه زیادی به بخش هنر و فرهنگ خود داشته باشیم.

به گزارش گردشگرآنلاین ایرنا نوشت: رییس موزه ملک نیز در این مراسم با اشاره به اینکه موزه ها محل اتصال فرهنگ اجتماعی با سایر موضوعات محسوب می شوند گفت: در خوشنویسی یک زیباشناسی ویژه و ملی درآن نهفته است که پیشینه آن را نمی توانیم در سایر هنرهای موزه ای بازبینی کرد.

خوشنویسی ایرانی

خوشنویسی ایرانی

دبیری نژاد با بیان اینکه برای تداوم خوشنویسی باید چه مسوولیتی را در قبال ارج نهادن آن قایل شویم افزود: در خصوص خوشنویسی و زیست شهری باید رابطه آن دو را بازجست و رویکرد آن را در آیینه و هویت شهری تهران بکار گرفت.

 

بر این اساس در چهارمین روز شانزدهمین نشست کمیته جهانی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس(۲۵ آذرماه) که در محل یونسکو در پاریس و به صورت آنلاین برگزار شد، پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان هفدهمین اثر میراث ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.