• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در قطر می‌درخشد

  • کد خبر : 13534
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در قطر می‌درخشد
گردشگرآنلاین - معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه آثار هنری و صنایع‌دستی ایران در نمایشگاه جانبی جام‌جهانی قطر خواهد درخشید،گفت: در این نمایشگاه از تماشاچیان و گردشگران میزبانی می‌کنیم و با نمادهای ایرانی فضایی برای معرفی هنر زیبای ایرانیان ایجاد خواهیم کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱۸ دسامبر (۳۰ آبان تا ۲۷ آذرماه) در کشور قطر برگزار خواهد شد. مسئولان برگزاری این رقابت همزمان با این رویداد، ویژه برنامه‌های متنوعی مانند نمایشگاه صنایع‌دستی ایران که برای استقبال از علاقه‌مندان به این جشنواره بزرگ ورزشی تدارک دیدند تا هواداران و گردشگران زیادی را از سراسر جهان به این گوشه از منطقه غرب آسیا جذب کنند که برای نخستین بار میزبان جام جهانی فوتبال است.

یکی از رویدادهایی که توسط کمیته فرهنگی جام جهانی در مدت مسابقات برنامه‌ریزی شده، برگزاری نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری کشورهایی است که تیم‌های فوتبال آنها در این رویداد ورزشی به رقابت می‌پردازند. ایران نیز که در این دوره از مسابقات حضور دارد و با انگلیس، ولز و آمریکا هم گروه است، در این نمایشگاه نمونه آثار و محصولات فرهنگی و هنری و صنایع‌دستی و آخرین دستاوردهای علمی و فناوری خود را به نمایش می‌گذارد. آثاری که علاوه بر معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های ایران به جهانیان، می‌تواند بستر جذب گردشگر برای بازدید از ایران چه در زمان جام جهانی و حتی بعد از آن شود.
مریم جلالی دهکردی درباره نمایش آثار فرهنگی و صنایع‌دستی ایران همزمان با جام جهانی فوتبال در قطر، اظهار داشت: همزمان با رویداد جام جهانی تصویری از مجموع ظرفیت‌ها و دستاوردهای علمی، فرهنگی، هنری و تکنولوژی ایران ارائه خواهد شد، این نمایشگاه و آثار متعلق به همه ایران است؛ در این میان آثار صنایع‌دستی و هنرهای سنتی که افشره تجربه، سلیقه و مهارت ایرانیان است به عنوان نگین درخشان این نمایشگاه خواهد درخشید.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: در این رویداد که چشم همه جهان به آن دوخته خواهد شد تلاش می‌کنیم در کنار جذابیت‌ها و وقایع فوتبال، در بخشی که متعلق به کشور ما است دستاوردهای ارزشمند ایران بزرگ را به نمایش بگذاریم و با گزاره‌های ایران‌هراسی مقابله کنیم؛ به جهان نشان می‌دهیم که ایرانیان تولیدکننده زیباترین، دانش‌بنیان‌ترین و باهویت‌ترین محصولات، کالاها بودند و هستند.

او توضیح داد: از فرصت جام جهانی این گونه استفاده خواهیم کرد که اگر چه فوتبال عصاره جامعه‌شناسی است و به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است، اما در ایران بزرگ صنایعی داشتیم و داریم که این قابلیت را دارند که هم فرهنگ را منتقل کرده و حوزه اقتصاد را نمایندگی کنند و هم کاربردی باشند و زندگی مردم را راهبری کنند.

اعزام هنرمندان به قطر / جذب تماشاچیان و گردشگران ورزش

جلالی گفت: با هماهنگی‌های که انجام شده گروهی از هنرمندان را که نمایش هنر آنها برای گردشگر ورزشی جذابیت دارد برای دوره جام جهانی به قطر اعزام می‌کنیم، طبیعی است که باید اقتضائات رویداد جام جهانی و امکانات، اختیارات و ارتباطات در کشور میزبان را در نظر بگیریم، تا هم شان هنرمندمان حفظ شود و هم هنری ارائه شود که بتواند مخاطب خاص خود را جذب کند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: کمیته رویدادهای فرهنگی جام جهانی امکانی را برای کشورها فراهم کرده که بتوانند مولفه‌های فرهنگی اعم از آداب و رسوم، آثار صنایع‌دستی و همچنین آیین‌های سنتی را که جزو میراث ناملموس هستند، در مدت برگزاری جام جهانی به نمایش بگذارند.

او تصریح کرد: برگزارکنندگان جام جهانی برای کشورهایی که تیم‌های فوتبال‌شان در این دوره بازی‌ها حضور دارند قسمتی از ساحل کورنیش دوحه (Doha Corniche) در قطر را به صورت فضای باز برای نمایش آثار و دستاوردهای فرهنگی اختصاص دادند. البته بسیاری از کشورها از این فرصت فرهنگی در حاشیه جام جهانی استفاده نکردند، برای بهره‌برداری از این فرصت هر کشور باید به کمیته فرهنگی طرح ارائه کند، که ما طرح خود را ارائه کرده‌ایم.

برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در دهکده فرهنگی کتارا

جلالی به پیگیری‌های چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: در ساحل کورنیش زمینی حدود ۲۰۰ مترمربع برای به نام صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران در اختیار گرفتیم تا برونداد فرهنگی داشته باشد، در این رویداد مانند صنایع‌دستی که همه فرهنگ ایران را نمایندگی کند، زیرا تماشای یک نقش و طرح صنایع‌دستی عصاره فرهنگ و هنر ایرانی است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: البته با حضور فعالان بخش خصوصی از ایران، فروشگاه و نمایشگاه محصولات ایرانی را که صنایع‌دستی بخش عمده‌ای از آن است، با همکاری و هماهنگی اتاق بازرگانی ایران و قطر و همچنین کانون اتومبیلرانی و جهانگردی در دهکده فرهنگی کتارا (Katara) برگزار می‌شود.

هنر ایرانی را به گردشگران در قطر معرفی می‌کنیم

جلالی به سفر خود به قطر در چند روز گذشته و بازدید خود از محل‌های برگزاری رویدادهای فرهنگی حاشیه جام جهانی اشاره کرد و گفت: بیشتر هماهنگی‌های میان‌بخشی در داخل انجام شده است؛ با همکاری وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همه تلاشمان را می‌کنیم همان‌طور که میزبانی و میهمان‌نوازی ایرانی زبانزد است، در همین ۲۰۰ متر فضای ساحلی در اختیار با ایجاد یک اتمسفر خوب، از تماشاچیان جام جهانی میزبانی کنیم و با نمادهای ایرانی، فضایی برای معرفی هنر زیبای ایرانیان و گفت‌وگوی فرهنگی با همه گردشگران از سراسر دنیا، ایجاد خواهیم کرد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی با اشاره به اینکه جام جهانی فوتبال برای نخستین بار در خاورمیانه و در نزدیکی ایران برگزار می‌شود، گفت: اگر چه فوتبال نقطه کانونی رویداد جام جهانی در قطر است، اما این رویداد بهانه‌ای است تا بتوانیم بر مبنای اشتراکات فرهنگی، مبادلات و مراودات فرهنگی و گردشگری با قطر و سایر کشورهای حاضر در جام جهانی را افزایش و تقویت کنیم.

او اظهار داشت: بر مبنای اشتراک‌های فرهنگی و هنری میان ایران و قطر -مانند موسیقی و آداب و رسوم و برخی رشته‌های صنایع‌دستی که به ویژه با فرهنگ مردم در مناطق جنوب ایران وجود دارد-، آثاری در نمایشگاه ایران در حاشیه جام جهانی در دوحه ارائه خواهد شد تا بستری مناسب برای همکاری مشترک دو کشور در حوزه صنایع‌دستی در آینده ایجاد شود.

نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در قطر می‌درخشد

نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در قطر می‌درخشد

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13534

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.