• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

نمایشگاه ۵۰ سال هنر سفال و سرامیک در وزارت میراث‌فرهنگی

  • کد خبر : 14915
  • 13 نوامبر 2022 - 11:59
نمایشگاه ۵۰ سال هنر سفال و سرامیک در وزارت میراث‌فرهنگی
گردشگرآنلاین - نمایشگاه ۵۰ سال هنر سفال و سرامیک در پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گشایش یافت.

به‌گزارش گردشگرانلاین از تهران، نمایشگاه ۵۰ سال هنر سفال و سرامیک در محل پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برپا شده و تا روز چهارشنبه ۱۶ آذر ادامه دارد.

این نمایشگاه شامل ۱۷۰ اثر سفال و سرامیک با تکنیک‌های زیرلعابی، رولعابی، آب‌رنگی، نقش‌برجسته و ساخت حجم سفالی، کتیبه و ریتون‌های سفالی است.

این آثار حاصل کار ۲۱ هنرمند است که ۱۲ نفر از آن‌ها در حال حاضر در کارگاه‌های پژوهشکده هنرهای سنتی فعال هستند و ۹ نفر از استادان پیشکسوت حوزه سفال و سرامیک نیز در برپایی این نمایشگاه مشارکت دارند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه به جز روزهای تعطیل می‌توانند از ساعت ۹ تا۱۵ به پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واقع در خیابان آزدی، تقاطع بزرگراه یادگار امام مراجعه کنند.

سُفالگری ساختن ظروف با گل رس است و به ظرف ساخته شده از این طریق سفال می‌گویند. از مشهورترین سفالینه‌ها می‌توان به کوزه و پیاله سفالین اشاره کرد. پیش از رواج شیشه سفالینه‌ها رایج‌ترین مظروفات بشر بودند. مرغوب‌ترین خاک در صنعت سفالگری خاک رس می‌باشد که به دلیل وجود مقادیر بالای آهن در آن، به رنگ سرخ است. سفالگری از نخستین صنایع بشر است.

در ایران قدمت سفالینه‌ها به بیش از ۱۰٬۰۰۰ سال می‌رسد.

قدیمی‌ترین چرخ سفالگری و کوره پخت سفال در جهان در شوش یافت شده‌است. همچنین قدیمی‌ترین ظروف سفالی منقوش مربوط به ایران است.

کهنترین ظرفی که در ایران یافت شده‌است، ظرفی سیاه و دودی که همانند قدیمی‌ترین ظروف سفالی است که در جاهای دیگر پیدا شده‌است. نخستین ظرف‌های سفالی که بدست آمده و متعلق به هزارهً چهارم پیش از زایش مسیح است در میانرودان یافت شده‌است. کهنترین سفالی که در ایران یافت شده متعلق به همان دوره‌است. این ظرف دست‌ساز نسبتاً ابتدایی به دنبال خود ظرفی سرخ با لکه‌های سیاه ناشی از پخت ناقص داشت.

نمایشگاه ۵۰ سال هنر سفال و سرامیک در وزارت میراث‌فرهنگی

نمایشگاه ۵۰ سال هنر سفال و سرامیک در وزارت میراث‌فرهنگی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=14915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.