• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

نمایش یک‌روزه نسخه نفیس شاهنامه در کاخ گلستان

  • کد خبر : 19222
  • 18 مارس 2023 - 9:14
نمایش یک‌روزه نسخه نفیس شاهنامه در کاخ گلستان
گردشگرآنلاین - مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از نمایش یکی از نفیس‌ترین شاهنامه‌های محفوظ در گنجینه این مجموعه به مدت یک روز خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از تهران، آفرین امامی گفت: به‌مناسبت گرامی‌داشت «پایان سرایش شاهنامه»، یکی از نفیس‌ترین شاهنامه‌های محفوظ در گنجینه کاخ گلستان با عنوان برنامه «آنگه ستایش خرد» به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: این شاهنامۀ نفیس از ساعت ۱۵ پنجشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ به مدت یک روز در عمارت بادگیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.

امامی افزود: به همراه نمایش این شاهنامه نفیس، برنامه‌های جانبی از جمله شاهنامه‌خوانی و موسیقی با حضور اساتید شاهنامه‌خوانی و هنرمندان نقال برای عموم گردشگران اجرا می‌شود.

کاخ گلستان در محدوده بازار تهران، خیابان پانزده خرداد واقع شده است.

شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، حماسه‌ای منظوم، بر حسب دست نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به ۵۰٬۰۰۰ بیت تا نزدیک به ۶۱٬۰۰۰ بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان است که سرایش آن دست‌آوردِ دست‌کم سی سال کارِ پیوستهٔ این سخن‌سرای نامدار ایرانی است. موضوع این شاهکار ادبی، افسانه‌ها و تاریخ ایران از آغاز تا حملهٔ عرب‌ها به ایران در سدهٔ هفتم میلادی است

هنگامی که زبان دانش و ادبیات در ایران زبان عربی بود، فردوسی، با سرودن شاهنامه با ویژگی‌های هدف‌مندی که داشت، زبان پارسی را زنده و پایدار کرد. یکی از بن‌مایه‌های مهمی که فردوسی برای سرودن شاهنامه از آن استفاده کرد، شاهنامهٔ ابومنصوری بود. شاهنامه نفوذ بسیاری در جهت‌گیری فرهنگ فارسی و نیز بازتاب‌های شکوه‌مندی در ادبیات جهان داشته‌است و شاعران بزرگی مانند گوته و ویکتور هوگو از آن به نیکی یاد کرده‌اند.

شاهنامه بزرگ‌ترین کتاب به زبان پارسی است که در همه جای جهان مورد توجه قرار گرفته و به بسیاری از زبان‌های زندهٔ جهان برگردان شده‌است. نخستین بار در سال ۶۰۱ خورشیدی، بُنداری اصفهانی شاهنامه را به زبان عربی برگرداند و پس از آن برگردان‌های دیگری از این اثر، ازجمله برگردانِ ژول مُل به فرانسوی، انجام گرفت.

نمایش یک‌روزه نسخه نفیس شاهنامه در کاخ گلستان

نمایش یک‌روزه نسخه نفیس شاهنامه در کاخ گلستان

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19222

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.