• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

نگاه علمی به گردشگری را ترویج نداده‌ایم

  • کد خبر : 6518
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۲۶
نگاه علمی به گردشگری را ترویج نداده‌ایم

گردشگرآنلاین – رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه متاسفانه نتوانسته‌ایم از مزیت‌های کشور در حوزه گردشگری برای خلق ثروت بهره ببریم، گفت: شاید یکی از ریشه‌های اصلی عدم بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های گردشگری این است که نگاه علمی را نسبت به این موضوع در کشور ترویج نداده‌ایم.

به گزارش گردشگرآنلاین، دکتر سید محمد مقیمی در آیین افتتاح اولین ساختمان دانشکده گردشگری دانشگاه تهران که در محدوده طرح توسعه دانشگاه قرار دارد، گفت: این دانشکده در راستای استراتژی جدید دانشگاه مبنی بر جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی راه‌اندازی می‌شود.

دکتر مقیمی افزود: یکی از مسئولیت‌های مهم دانشگاه این است که دانشگاه بتواند از منظر علمی برای حل چالش‌های کشور راه‌حل ارائه کند. راه‌اندازی این دانشکده هم با این رویکرد و در راستای جاری کردن رویکرد علمی در زمینه کمک به ایجاد کسب‌وکارها و استفاده از مزیت‌ها و ظرفیت‌های کشور در حوزه گردشگری صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به مزیت‌های قوی رقابتی کشور در این حوزه، تصریح کرد: بررسی آمار بودجه‌ریزی کشور نشان می‌دهد که سهم این حوزه در تولید ناخالص ملی، در جایگاه شایسته‌ای قرار ندارد. این درحالیست که کشورمان از نظر جاذبه‌ها و فرصت‌های گردشگری، میراث فرهنگی و طبیعی و … دارای جایگاه بسیار فوق‌العاده‌ای در دنیا است.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه برای راه‌اندازی این دانشکده ، دیدگاه‌های استادان، صاحب‌نظران و فعالان این حوزه را دریافت کردیم، تصریح کرد: وقتی یک کار علمی می‌خواهد صورت بگیرد، توقع و انتظاری که از دانشگاه تهران وجود دارد، این است که به صورت کارشناسی و دیدگاه خبرگی کار را پیش ببرد. ما نیز در دانشگاه تهران با برگزاری نشست‌های متعدد، دیدگاه‌های فعالان این حوزه را دریافت کردیم و با هم‌اندیشی استادان این حوزه، برنامه‌ها و مأموریت‌های دانشکده گردشگری تهیه شد.

وی با تاکید بر نگاه کارآفرینانه در این دانشکده ، گفت: هدف ما این نیست که فقط یک دانشکده‌ای ایجاد کنیم که صرفاً علاقه‌مندان علمی بتوانند مباحث تئوریک و نظری را در آن بیاموزند و فارغ‌التحصیلانی با دانش تئوریک محض داشته باشیم. بلکه دانشکده گردشگری دارای ماهیتی میان‌رشته‌ای است و باید ماهیت تئوری و عملی آن به صورت توأمان دیده شود. رویکردمان در دانشکده گردشگری، رویکرد کارآفرینانه است و ما می‌خواهیم کسب‌وکارهای گردشگری را در ایران توسعه دهیم.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تعامل این دانشکده  با کسب‌وکارهای فعال در حوزه گردشگری، اظهار کرد: برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا در دستور کار دانشکده گردشگری قرار دارد و تفاهم‌ها و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

به گزارش گردشگرآنلاین ایسنا نوشت: دکتر مقیمی با اشاره به اینکه رویکرد در دانشکده مبتنی بر نگاه کارآفرینانه و تعامل و همکاری‌های بین‌رشته‌ای است، گفت: این دانشکده از ظرفیت و توان علمی دانشکده‌ها و رشته‌های مختلف مانند جغرافیا، محیط‌زیست، تربیت‌بدنی، مدیریت، کارآفرینی و پزشکی برای تربیت متخصصان در حوزه گردشگری استفاده می‌کند.

وی با ابراز علاقه‌مندی برای ایجاد شعبه‌های دانشکده در سراسر کشور، توضیح داد: در حال حاضر، تقاضاهایی برای ایجاد شعبه این دانشکده در کیش، بندر انزلی، ارس، یزد و اصفهان وجود دارد. رویکرد ما هم این است که بتوانیم آموزش‌ها را به کانون‌های گردشگری ببریم تا این دانشکده بتواند نقطه عطفی در توسعه گردشگری در ایران باشد و شاهد باشیم که به مرور سهم و جایگاه گردشگری در تولید ناخالص ملی افزایش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه تهران، گردشگری را یکی از راه‌های قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی و همچنین ایجاد اشتغال برشمرد و گفت: دانشگاه تهران بهترین مکان برای تحقق نگاه علمی به گردشگری است. امیدوارم کسانی که در آغاز این دانشکده و در گام نخستین به صورت معنوی و مادی از این دانشکده حمایت کردند، این حمایت‌ها را استمرار دهند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، پس از افتتاح فاز نخست دانشکده، مراسم کلنگ‌زنی ساختمان اصلی دانشکده  در کارگر شمالی با حضور رئیس دانشگاه، مسئولان دانشکده  و جمعی از فعالان حوزه گردشگری برگزار شد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.