• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

هر خانه در شهر تاریخی آلاشت می‌تواند یک کارگاه صنایع‌دستی باشد

  • کد خبر : 11809
  • 20 سپتامبر 2022 - 11:36
هر خانه در شهر تاریخی آلاشت می‌تواند یک کارگاه صنایع‌دستی باشد
گردشگرآنلاین - معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور گفت: وجود هنرمندان زن فعال در حوزه صنایع‌دستی در شهر تاریخی آلاشت، می‌تواند هر خانه را در این شهر تاریخی به یک کارگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تبدیل کند.

به‌گزارش گردشگرآنلاین از مازندران، مریم جلالی  در بازدید از کارگاه‌ها و بازارچه صنایع‌دستی‌ شهر آلاشت بیان کرد: آلاشت یکی از مناطق مهم تولید صنایع‌دستی در زمینه جاجیم و گلیم است، با وجود هنرمندان زن فعال در حوزه صنایع‌دستی انتظار می‌رود هر خانه در این شهر تاریخی، ظرفیت ایجاد یک کارگاه صنایع‌دستی را داشته باشد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم در ثبت ملی شهر آلاشت به‌عنوان شهر جاجیم، وجود بازارچه صنایع‌دستی است، تصریح کرد: ایجاد خانه خلاق صنایع‌دستی، کسب نشان جغرافیایی، مهر اصالت و حضور هنرمندان صاحب‌نام در این منطقه نشان‌دهنده  پویایی صنایع‌دستی در شهر آلاشت است.

او همچنین با اشاره به وجود موزه مردم‌شناسی در این شهر یادآور شد: شهر تاریخی آلاشت به عنوان یک بسته کامل گردشگری و وجود جاذبه‌های صنایع‌دستی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری در کشور کم‌نظیر است.

آلاشْت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران است. مردم آلاشت از قومیت طبری هستند و به مازندرانی صحبت می‌کنند. نام آلاشت در زبان مازندرانی به معنی آشیانه عقاب است. وجه تسمیه آن احتمالاً وجود عقاب‌های فراوان در کوه‌های بلند این منطقه است.

راه دسترسی به آلاشت در شهر پل سفید قرار دارد. زادگاه رضا شاه در زمان حکومت پهلوی با عنوان «زادگاه بنیان‌گذار پهلوی» شناخته می‌شد و پس از آن به عنوان موزه مردم‌شناسی آلاشت پذیرای گردشگران و توریست‌ها بود. گفته می‌شود پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران تلاش‌هایی برای تخریب این مکان صورت گرفته بود. منطقه آلاشت نیز با طبیعت خود خالی از آبشار نیست. یکی از این آبشارها به نام آبشار نارم در سی و پنج کیلومتری جنوب غرب آلاشت واقع است.

کی از بزرگترین سرمایه‌های معنوی آلاشت بانوان هنرمندش هستند، از زمان‌های قدیمی زنان دوش به دوش مردان علاوه بر کار خانه با هنر دستان خود نیز به اقتصاد خانواده کمک می‌کرده‌اند، بزرگترین هنر صنایع دستی در این منطقه یقیناً جاجیم بافی است که دارای شهرت جهانی و در گذشته تولیدات مردم منطقه اعم از خصوصی یا کارگاه صنایع دستی که وابسته به سازمان صنایع دستی بوده علاوه بر استان‌های مختلف کشور به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شد.

هر خانه در شهر تاریخی آلاشت می‌تواند یک کارگاه صنایع‌دستی باشد

هر خانه در شهر تاریخی آلاشت می‌تواند یک کارگاه صنایع‌دستی باشد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.