• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

“هشتی” کمارج در سراشیبی نابودی

  • کد خبر : 18527
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
“هشتی” کمارج در سراشیبی نابودی
گردشگرآنلاین - هر گوشه از استان پهناور فارس، بنایی تاریخی را می‌توان یافت، آثاری که بخشی از ابعاد فرهنگ، هنر و تمدن مردمان این سرزمین را نشان می‌دهد؛ گستردگی دارایی‌های فارس در زمینه ابنیه ارزشمند تاریخی، موجب کم مهری به برخی از بناها شده؛ بناهایی که سرعت تخریب و فرسایش در آنها بیم نابودی کامل را ایجاد کرده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از فارس، به دنبال بارش بارندگی‌های قابل توجه ماه‌های اخیر در شهرستان کازرون، که بخش زیادی از آثار تمدنی و تاریخی ایران زمین را در خود جای داده است، شاهد شدت گرفتن فرسایش در برخی آثار و ابنیه ارزشمند و برجسته تاریخی نظیر بنای معروف به “هشتی” بوده‌ایم.

بررسی میدانی خبرنگار ایسنا طی روزهای اخیر حاکی از لزوم توجه جدی به این اثر ارزشمند تاریخی، واقع در منطقه “کمارج” از شهرستان کازرون است، بنایی که اگر هرچه سریعتر نسبت به استحکام بخشی و مرمت آن اقدام لازم عملیاتی نشود، جبران خرابی‌ها بسیار دشوار، هزینه‌بر و طولانی خواهد بود.

یکی از فعالان میراث فرهنگی در این ارتباط به ایسنا گفت: این بنای تاریخی که اهالی “کمارج” آن را “هشتی” می‌نامند؛ بقایای ساختمانی ۲ طبقه بوده که دارای یک حیاط مرکزی و اطاق‌های پیرامونی است؛ آخرین مالک شناخته شدۀ این ساختمان که از بیرون نمایی سنگی و زیبا دارد، ملامحمدشفیع کمارجی، یکی از چهره‌های تاریخی و شناخته شدۀ این منطقه، بوده که بالغ بر ۱۵۰ سال پیش در آن زندگی می‌کرده است.

محسن عباسپور اضافه کرد: ویژگی‌های مختلف معماری این ساختمان تاریخی در کنار بررسی‌های علمی انجام شده در ارتباط با سایر ساختمان‌ها و ابنیه تاریخی همجوار با آن، نظیر کاروانسرا و برج‌های نگهبانی کمارج، نشان می‌دهد که ساختمان مذکور احتمالاً مربوط به اواخر دوره صفویه است؛ گرچه برای قدمت‌سنجی دقیق، نیاز به آواربرداری و خواناسازی پلان است.

عباسپور با بیان اینکه در طول سالیان متمادی، این بنا متروکه شده و اکنون سال‌هاست که کسی در آن زندگی نمی‌کند و بنابراین دچار آسیب‌های زیادی شده به طوریکه بخش‌هایی از این ساختمان تاریخی تخریب شده و بخش‌های قابل توجهی از آن نیز در زیر خاک مدفون است، گفت: آنچه اکنون در این ساختمان قابل مشاهده است، یک هشتی به نسبت بزرگ با هشت درگاهی و یک حوضچۀ مرکزی است که به بخش‌های مختلف این ساختمان راه داشته و دارای سقفی گنبدی با مقرنس‌های گچی زیبایی است.

او خاطرنشان کرد: سقف گنبدی این هشتی را می‌توان از بزرگترین نمونه‌های سقف‌های گنبدی تاریخی در منطقۀ کازرون و زیباترین و بزرگترین نمونۀ برجای مانده از چنین سقف‌هایی در این منطقه دانست. چند اتاق دیگر به همراه بخشی از دیواره‌های بلند این ساختمان، همچنان پابرجا هستند اما به دلیل عدم استحکام‌بخشی، احتمال تخریب آنها نیز وجود دارد.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی گفت: توجه و علاقۀ اهالی روستای کمارج نسبت به آثار تاریخی موجود در این روستا و همچنین فعالیت برخی افراد مطلع و علاقمند محلی برای حفظ و احیاء ارزش‌های تاریخی روستای کمارج، بستر مناسبی را ایجاد کرده تا سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بتواند با استفاده از کمک و مشارکت اهالی این روستا، نسبت به حفاظت از این بنای شاخص تاریخی اقدام کرده و فصل تازه‌ای را در معرفی ظرفیت‌های تاریخی روستای کمارج آغاز کند.

عباسپور همچنین گفت: نام روستای کمارج در متون مختلف تاریخی، از جمله کتاب «مسالک و ممالک» اصطخری که نزدیک به هزار سال پیش نوشته شده است نیز آمده و در متون متعدد و معتبر تاریخی دیگری از جمله «مفتاح الهدایه و مصباح العنایه»، «فارسنامه» و… با نام این روستا مواجه می‌شویم.

این فعال میراث فرهنگی یادآور شد: این مسئله حاکی از اهمیت بالای کمارج در مطالعات تاریخی مرتبط با نواحی جنوبی فارس است. به ویژه آنکه بایستی در نظر داشت این منطقه در طول تاریخ خود، در مسیر یکی از محورهای مهم ارتباطی دشت میانی کشور به خلیج فارس قرار داشته و کاروان‌های متعددی که در مسیر شیراز ـ کازرون ـ بوشهر تردد داشته‌اند، از این منطقه عبور می‌کرده‌اند.

به گزارش گردشگر آنلاین، روستای کمارج در ۳۰کیلومتری جنوب غربی کازرون و در بخش کنارتخته و کمارج این شهرستان قرار دارد. ویژگی‌های متعدد طبیعی و تاریخی این روستا، کمارج را به یکی از روستاهایی تبدیل کرده که ظرفیت بالایی در حوزه‌های مطالعات تاریخی و جذب گردشگر دارد.

وجود دو کاروانسرا در نزدیکی این روستا، پنج برج نگهبانی مربوط به دورۀ صفوی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند، در کنار بافت تاریخی روستا و برخی آثار تاریخی دیگر در اطراف آن، از جمله ظرفیت‌های برجسته روستای کمارج در حوزه‌های تاریخی محسوب می‌شود.

"هشتی" کمارج در سراشیبی نابودی

“هشتی” کمارج در سراشیبی نابودی

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18527

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.