• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

هشدار برای بناهای دفاع مقدس خرمشهر!

  • کد خبر : 12984
  • 20 اکتبر 2022 - 12:13
هشدار برای بناهای دفاع مقدس خرمشهر!
گردشگرآنلاین - مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر گفت: زنگ خطر برای بناهای تاریخی ثبت ملی شده در حوزه دفاع مقدس خرمشهر به صدا درآمده است و باید در زمینه حفظ و احیای برخی از این آثار به سرعت اقدام شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، سجاد پاک‌گوهر با بیان اینکه میراث فرهنگی بیشتر بر آثار تاریخی در محدوده مالکیت خود متمرکز است تاکید کرد: با توجه به اینکه بناهای تاریخی تحت مالکیت خصوصی دارای ارزش ملی هستند بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس لازم است که به این حوزه ورود کند و نگاه ویژه‌ای به این آثار و حفظ آنها داشته باشد و نگاه خود را فقط معطوف به یادمان‌ها نکند.

وی ادامه داد: مجلس نیز اگر به منظور حفظ آثار جنگ شهرستان خرمشهر مصوبه‌ای را تصویب و برای تملک آثار ثبت ملی شده تامین اعتبار کند می‌توانیم بیش از پیش آثار تاریخی باقی‌مانده از جنگ این شهر را حفظ کنیم.

مدیر میراث فرهنگی خرمشهر با تاکید بر اینکه ثبت ملی شدن آثار تاریخی بازمانده از جنگ تحمیلی باعث حفظ آنها می‌شود یادآور شد: آثار تاریخی ثبت ملی شده به دلیل اینکه تحت حمایت قانون قرار می‌گیرند هر گونه دخل و تصرفی در آنها باید با مجوز میراث فرهنگی انجام شود.

او با اشاره به اینکه خرمشهر تنها شهری است که بافت قدیم ندارد خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه اکثر بناهای تاریخی خرمشهر در جنگ تحمیلی تخریب و نابود شده‌اند در حال حاضر تعداد محدودی از بناهای تاریخی ارزشمند در این شهرستان باقی مانده است که آنها را شناسایی و ثبت ملی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهایی که روزی در آنها جنگی اتفاق افتاده است از جمله فرانسه، ژاپن، چین، لهستان، آمریکا و… بناهای بازمانده از جنگ در آنها به عنوان بنای تاریخی حفظ شده و جنبه گردشگری به خود گرفته‌اند.

پاک‌گهر افزود: در خرمشهر بر اساس مطالعات صورت گرفته بناهای واجد ارزش باقی‌مانده از جنگ اگر کاربری جدیدی متناسب با شان و منزلت بنا و با حفظ ارزش‌های آنها و نیز در راستای اهداف گردشگری که تعریف شده داشته باشیم می‌توانیم ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی موثری را برای این منطقه مشاهده کنیم.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان خرمشهر معتقد است: حفظ بناهای بازمانده از دوران جنگ باعث توسعه گردشگری جنگ در شهرستان خرمشهر از نظر بین‌المللی و همچنین باعث جذب گردشگران خارجی برای بازدید از این مناطق می‌شود.

او با تاکید بر اینکه حفظ و نگه‌داری تک‌بناهای تاریخی باقی‌مانده از دوران جنگ تحمیلی ضرورت دارد تصریح کرد: متاسفانه توجه‌ای به حفظ آثار ثبت ملی شده در حوزه شهری وجود ندارد و در حال حاضر نیاز است بخش‌هایی از این آثار تملک، احیا و مرمت شوند و یا تغییر کاربری متناسب با شکل و ظاهری که دارند انجام شود.

پاک‌گوهر متذکر شد: آثار تاریخی دفاع مقدس خرمشهر از جمله کوچه بن‌بست یک خیابان دلگشا و ساختمان قدیم خرمشهر وضعیت بحرانی دارند و لازم به ذکر است که این بناها ثبت ملی شده و دارای مالک خصوصی هستند و باید در زمینه حفظ و احیای این آثار به سرعت اقداماتی انجام شود.

هشدار برای بناهای دفاع مقدس خرمشهر!

هشدار برای بناهای دفاع مقدس خرمشهر!

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.