• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

هفتمین جشنواره ملی عشایر ایران زمین«کوچ» در یاسوج برگزار می شود

  • کد خبر : 20512
  • 09 می 2023 - 11:06
هفتمین جشنواره ملی عشایر ایران زمین«کوچ» در یاسوج برگزار می شود
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران‌ زمین «کوچ» در پارک جنگلی شهر یاسوج، مرکز این استان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کهگیلویه و بویراحمد، سعید طالبی پور در نشست هماهنگی جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین اظهار کرد: در این جشنواره از تمام اقوام عشایر ایران‌زمین دعوت شده و تا کنون بیش از ۱۵ استان اعلام آمادگی کرده تند.

وی با اشاره به توانمندی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه گردشگری عشایری، اظهارکرد: یکی از راه‌های مهم برای شناساندن و معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد و ظرفیت آن برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها در سطح ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طول سالیان اخیر با برگزاری جشنواره عشایری «کوچ» بخشی از ظرفیت‌ها و داشته‌ها و موهبت‌های خداوندی استان کهگیلویه و بویراحمد به ایران و جهان معرفی‌ شده است. در چند سال گذشته بدلیل شرایط کرونایی این جشنواره برگزار نشد اما طی سال گذشته در پارک ولایت یاسوج برگزار شد که با استقبال خوبی روبه رو شد.

طالبی پور تصریح کرد: جشنواره کوچ جشنواره‌ای ملی بوده که فرهنگ اقوام عشایر ایران را با برند کوچ معرفی می‌کند و در تقویم جشنواره‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این جشنواره به نام کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده و باید هر سال در زمان کوچ عشایر در استان برگزار شود. از همه ظرفیت های استان استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره ادامه داد: از اهداف مهم آن معرفی ظرفیت‌های گردشگری عشایری همچنین معرفی آداب‌ و رسوم و سنت‌های مردم استان و احیای این سنت‌ها بوده چراکه کهگیلویه و بویراحمد پیشینه پرافتخار و روشنی در زمینه زندگی عشایری داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد شاهنامه خوانی و ادبیات بومی، بازیهای بومی، محلی و حرکات موزون، موسیقی محلی و سنتی، سرپناه عشایر، نمایش نحوه زندگی عشایری را از مهمترین محورهای این جشنواره عنوان کرد.

طالبی پور تاکید کرد: شعر خوانی، فیلم کوتاه، مقاله، مسابقه عکاسی از جشنواره از برنامه های بخش جانبی جشنواره هستند.

وی اظهاکرد: در این جشنواره برپایی نمایشگاه عشایری، نمایش بافت صنایع دستی، تولیدات عشایر، مسابقات اسب سواری، آئین‌های نمایشی، اجرای موسیقی محلی، غذاهای سنتی، نمایشگاه عکس و تجلیل از خانواده شهدای عشایر از دیگر برنامه های این جشنواره است.

وی تصریح کرد: جشنواره در سطح ملی از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در پارک جنگلی یاسوج با دعوت از اقوام و عشایر استان‌های کشور و با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار می‌شود. احتمال تمدید دو روزه این جشنواره نیز وجود دارد.

به گزارش گردشگر آنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از همه دستگاه‌های اجرایی استان انتظار داریم جهت هر چه بهتر برگزار کردن این جشنواره پای کار بیایند و در زمینه برگزاری این جشنواره ملی همکاری کنند.

همچنین عیسی شهامت، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست از همه دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان خواست که برای برگزاری هر چه باشکوه برگزار کردن جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین«کوچ» همکاری و مساعدت کنند چراکه چنین جشنواره های می تواند به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل‌های استان کمک کند.

هفتمین جشنواره ملی عشایر ایران زمین«کوچ» در یاسوج برگزار می شود

هفتمین جشنواره ملی عشایر ایران زمین«کوچ» در یاسوج برگزار می شود

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20512

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.