• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

همایش ملی قنات در کرمان برگزار می‌شود

  • کد خبر : 2268
  • 24 نوامبر 2021 - 19:22
همایش ملی قنات در کرمان برگزار می‌شود

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: همایش ملی قنات با عنوان میراث ماندگار ایرانیان بزودی در این استان برگزار می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمان فریدون فعالی افزود: معرفی قنات های  این استان به عنوان مواریث مادی و معنوی و همچنین احیا، مرمت و حفظ این آثار تاریخی برای جذب گردشگران، متخصصین و پژوهشگران ایرانی و خارجی از اهداف اصلی  این همایش ملی  است.

وی ادامه داد: این همایش طی سه روز و با حضور مدیرکل امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد وزارت میراث‌فرهنگی و تعدادی از برجسته‌ترین شخصیت‌های علمی و فرهنگی در زمینه‌های آب، قنوات ، تاریخ و تمدن، باستان‌شناسی، کشاورزی و توریسم برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: محورهای این همایش قنات و گردشگری پایدار، آشنایی با ابزارآلات و احیای قنات، تکنیک‌های شناسایی و نقشه‌کشی قنات و قنات و محیط زیست خواهد بود و بازدید میدانی از قنات جهانی گوهرریز جوپار و برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع تکنیک‌های شناسایی و نقشه کشی سه بعدی قنات نیز از برنامه‌های بعدی این همایش است.

قنات کرمان

قنات کرمان

وی با اشاره به افتتاح مرکزقنوات  استان کرمان در ماه های اخیر تصریح کرد: این مرکز با هدف حفظ، احیا و مرمت سازه‌های ارزشمند آبی ایجاد شده و همایش مذکور در راستای اهداف این مرکز برگزار می‌شود.

فعالی با بیان اینکه استان کرمان به لحاظ تعداد قنوات در جایگاه هفتم کشور است بیان کرد: قنوات این استان از نظر دبی آب در رتبه سوم قنوات ایران قرار دارد.

وی از راه‌اندازی دبیرخانه مطالعات در این زمینه در برخی از شهرستانهای استان کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد:  این دبیرخانه در راستای رسالت وزارت میراث‌فرهنگی مبنی بر حفظ قناتها به عنوان مواریث فرهنگی بشری ایجاد می‌شود.

گوهر ریز جوپار، اکبرآباد و قاسم آباد بم از استان کرمان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2268

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.