• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان:

همایش ملی قنات در کرمان برگزار می شود

  • کد خبر : 5585
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۷:۰۰
همایش ملی قنات در کرمان برگزار می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان از برگزاری همایش ملی قنات در شهر کرمان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمان فریدون فعالی با اشاره به برگزاری همایش ملی قنات اظهارداشت: استان کرمان یکی از مراکز اصلی احداث قنات از گذشته تا کنون بوده است و هم اکنون نیز آب بخش‌های زیادی از شهرها و مزارع کرمان از قنات تأمین می‌شود.

وی گفت: حتی آب شهر کرمان وابستگی قابل توجهی به قنوات دارد و این سازه‌های آبی در طول تاریخ موجب آبادانی و ایجاد تمدن در مناطق کویری از جمله کرمان شده‌اند.

وی به ثبت جهانی قنات‌های جوپار و بم در فهرست آثار جهانی گفت: در دیواره قنات‌های بم لوح‌های تاریخی پیدا شده که نشان از قدمت این سازه‌ها دارد، در همین راستا همایش ملی قنات در کرمان از ۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه در کرمان با عنوان میراث ماندگار ایرانیان برگزار می‌شود.

وی افزود: بسیاری از صاحب نظران اعتقاد دارند که در حال حاضر نیز در صورت استفاده از قنات‌ها می‌توان مشکلات ناشی از خشکسالی در کرمان را رفع کرد.

قنات یا کاریز راه‌آب یا کانالی است (که به وسیله فلرکسرون) که در زیرِ زمین حفر شده، تا آب در آن برای رسیدن به سطح زمین جریان یابد. این جوی یا کانال در عمق زمین برای ارتباط دادنِ رشته‌چاه‌هایی است که از مادر چاه سرچشمه می‌گیرد. مادرچاه‌ها معمولاً یک چشمهٔ زیرزمینی هستند. قنات‌ها به‌منظور هدایت آب و مدیریّت آن برای کشاورزی و سایر مصارف به کار گرفته می‌شوند. این کانالِ قنات ممکن است تا رسیدن به سطح زمین چندین کیلومتر طول داشته باشد و به محل خروجیِ آب دهانهٔ کاریز یا سر قنات یا دهن فره می‌گویند. قنات اولین بار به دست ایرانیان احداث شد.

قنات یکی از عمده‌ترین منابع تأمین آب به‌شمار می‌رفته و همین کاریزها بودند که ظرفیت آبدهی به مزارع بیش از ۶۰ هزار روستای کشور را داشتند. . با ورود فناوری جدید، چاه‌های عمیق جانشین قنات گردید و استفاده از موتور پمپ به تدریج رایج شد و تمامی مناطق ایران را دربر گرفت. احداث چاه‌های عمیق بدون برنامه‌ریزی خود باعث خشک شدن ۹۰ درصد از قنوات گردید به گونه‌ای که احیای آن‌ها امکان‌پذیر نیست زیرا حفر چاه‌های عمیق سطح آب را به میزان زیاد پایین برده‌است.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5585

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.