• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

همه چیز درباره ابرشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان

  • کد خبر : 22075
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
همه چیز درباره ابرشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان
گردشگرآنلاین - «نئوم»، کلاشهر آینده‌نگر عربستان سعودی که وسعتی دو برابر کشور لبنان دارد به تدریج برای پذیرایی از نخستین مسافران خود آماده می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، پروژه «نئوم» برای نخستین‌بار توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ مطرح شد؛ مقصد جدید گردشگری که در ساحل دریای سرخ عربستان در حال ساخت است و بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و کاهش وابستگی به نفت است.

نئوم با وسعت حدود ۲۶هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، بیش از دو برابر لبنان وسعت دارد و قرار است میزبان شهرهای هوشمند، بنادر تجاری، استراحتگاه‌های مجلل، مراکز تحقیقاتی، مکان‌های ورزشی و تفریحی و جاذبه‌های گردشگری باشد.

هرچند که برخی این پروژه عربستان را “جاه‌طلبانه” و “بلندپردازنه” دانسته‌اند، اما عربستان با تبلیغات گسترده و پرهزینه‌ای که روی پروژه «نئوم» دارد، آن را “واقعی” اعلام کرده است.

نئوم دقیقا کجاست؟

براساس آنچه در رسانه‌های عربستان سعودی تا کنون منتشر شده است، نئوم در شمال غربی عربستان سعودی واقع شده است و مساحتی در حدود ۲۶هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. این منطقه که از جنوب به دریای سرخ و از غرب به خلیج عقبه محدود شده است، در امتداد سواحل شامل ۵۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ۴۱ جزیره و تپه‌های بیابانی و کوه‌های پوشیده از برف گسترش می‌یابد.

نزدیکترین شهر عربستان سعودی به نئوم «تبوک» است، در حالی که شهر شرم‌الشیخ مصر کمتر از ۱۰۰ کیلومتر با آن فاصله دارد. از دبی تا نئوم، یک پرواز سه ساعته فاصله است، در حالی که از لندن، مدت زمان سفر حدود پنج ساعت‌ونیم خواهد بود.

درون نئوم چه خبر است؟

زمانی که ابرپروژه نئوم به طور کامل تحقق یابد، این شهر میزبان ۱۰ منطقه مختلف خواهد بود. تاکنون تنها چهار مورد از این مناطق به صورت رسمی اعلام شده است.

«سنداله»، نخستین مقصدی خواهد بود که در این کلان‌شهر به روی گردشگران باز می‌شود. این مقصد جزیره‌ای لوکس با مساحتی بالغ بر ۸۴۰ هزار متر مربع در دریای سرخ، تمرکز زیادی بر حفظ زیبایی‌های طبیعی اطراف خود خواهد داشت که بیشتر آن‌ها دست نخورده و بکر هستند.

این جزیره شامل چندین هتل مجلل و یک اسکله تفریحی بزرگ و همچنین یک کلوپ ساحلی، مرکز سلامتی و مراکز خرید لوکس خواهد بود. گردشگرانی که به سنداله می‌روند می‌توانند با فعالیت‌هایی از جمله کایاک‌سواری، کایت، موج‌سواری، اسکی روی آب و غواصی بیشترین استفاده را از این مقصد جزیره‌ای داشته باشند.

منطقه بعدی «تروجنا» نام دارد که در کوه‌های نئوم، بخشی از مرتفع‌ترین رشته‌ کوه‌های عربستان سعودی قرار دارد. این نخستین مقصد مهم اسکی در فضای باز در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

این مقصد گردشگری کوهستانی که به شش منطقه مختلف تقسیم شده است، دارای امکاناتی برای اسکی‌بازان حرفه‌ای و آماتور خواهد بود که مسیرهایی با دشواری‌های متفاوت در سراسر قله‌های آن، که ارتفاع برخی از آن‌ها تا ۲۶۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد، خواهد داشت.

در این منطقه استراحتگاه‌های سلامتی فوق‌العاده لوکس و هتل‌های درجه یک خانوادگی نیز از مهمانان پذیرایی می‌کنند، و همچنین یک حفاظتگاه طبیعی، مسیرهای پیاده‌روی، مسیرهای دوچرخه‌سواری در کوهستان و ورزش‌های آبی در یک منبع آب عظیم مصنوعی ایحاد می‌شود.

اگزاگون (۸ ضلعی) جنبه جدی کلان‌شهر نئوم است که در واقع بزرگترین مجتمع صنعتی شناور جهان را در خود جای خواهد داد و در گوشه جنوب غربی این مقصد در دریای سرخ و نزدیک به کانال سوئز واقع شده است که آن را به موقعیتی فوق‌العاده برای تجارت تبدیل می‌کند.

اگزاگون که حول یک بندر یکپارچه و هاب لجستیکی می‌چرخد، یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان از نظر فناوری با جمعیتی حدود ۹۰ هزار نفر خواهد بود که به آسانی در دسترس است و با انرژی ۱۰۰ درصد پاک کار می‌کند، یک خط ریلی پرسرعت به منطقه لاین و فرودگاه نئوم ایجاد خواهد شد و بزرگترین ترمینال کروز در دریای سرخ را در خود جای خواهد داد.

در نهایت منطقه «لاین» قرار دارد که شاید بیشترین بحث‌ها درباره منطقه نئوم را به خود اختصاص می‌دهد. این شهرِ بدون خودرو ۱۷۰ کیلومتر در میان صحرا امتداد دارد، اما عرض آن تنها ۲۰۰ متر است. لاین که در یک نمای آینه‌ای طراحی شده برای انعکاس محیط بکر محصور شده است که در نهایت میزبان ۹ میلیون نفر خواهد بود.

این شهر آینده‌نگر که ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره می‌برد و توسط هوش مصنوعی اداره می‌شود، خانه‌ها، پارک‌های عمومی، مناطق پیاده‌روی، مدارس، مغازه‌ها و مکان‌های کاری را به‌صورت عمودی لایه‌بندی می‌کند و به ساکنان این امکان را می‌دهد تا در فاصله ۵ دقیقه پیاده‌روی به همه این مکان‌ها برسند. ملزومات روزانه وسایل نقلیه ترانزیت بدون آلایندگی و سرعت بالا، ساکنان را با حداکثر زمان سفر ۲۰ دقیقه به سایر مکان‌های درون لاین، مانند استادیوم‌های فوتبال، خانه‌های اپرا و موزه‌ها می‌برند.

لاین با طرح‌هایی از جمله تعادل بهینه نور خورشید، سایه و تهویه طبیعی، به علاوه فضاهای باز سبز چند سطحی، دارای آب و هوایی معتدل در تمام طول سال خواهد بود.

آیا نئوم‌ اکنون به روی مراجعه کنندگان باز است؟

فرودگاه «Neom Bay» یکی از اولین عناصری بود که در نئوم افتتاح شد و میزبان پروازهایی از عربستان سعودی و امارات است. منطقه نئوم هنوز برای گردشگری باز نشده است، اما برخی از امکانات در این پروژه بزرگ در حال حاضر فعال هستند که شامل بندر چند میلیارد دلاری نئوم در شهر اگزاگون است. این تاسیسات که در ابتدا بندر «دوبا» نام داشت، برای پاسخگویی به حجم فزاینده محموله‌هایی که به نئوم می‌رسند طراحی شده است.

فرودگاه «Neom Bay» نیز فعال است. این مرکز حمل و نقل در ژوئن ۲۰۱۹ افتتاح شد و در حال حاضر پروازهایی از طریق شرکت هواپیمایی ملی عربستان سعودی، شرکت هواپیمایی دبی به مقصد لندن، دبی و چندین شهر دیگر در عربستان دارد.

سایر امکاناتی که در حال حاضر در نئوم باز است برای تامین نیروی کارِ در حال افزایش این منطقه طراحی شده‌اند و شامل امکانات اقامتی، پذیرایی و ورزشی است.

نئوم چه زمانی به روی بازدیدکنندگان باز می شود؟

جزیره سنداله در عربستان سعودی نخستین مقصد در نئوم برای پذیرایی از مسافران خواهد بود. نئوم در حال کار روی جدول‌های زمانی بلندپروازانه است و بسیاری از پروژه‌ها قرار است تا سال ۲۰۳۰ ساخته و افتتاح شوند.

جزیره سنداله به عنوان نخستین جاذبه گردشگری در نئوم افتتاح می‌شود و استراحتگاه جزیره در مسیر افتتاح در پایان سال جاری میلادی است.

«عبدالله الداخیل» ـ مدیر روابط عمومی وزارت گردشگری عربستان سعودی ـ می‌گوید: سنداله نخستین ویترین فیزیکی نئوم خواهد بود؛ زیرا چشم‌انداز ما به واقعیت تبدیل می‌شود. یک مقصد جزیره‌ای غیرقابل مقایسه و دروازه‌ای منحصر به فرد به دریای سرخ خواهد بود که در پایان سال ۲۰۲۳ با یک زمین گلف، ۴۶۹ اتاق هتل و یک برنامه بازگردانی که شاهد بازگرداندن اورکس، بزکوهی، غزال‌های شنی و غزال‌های کوهستانی است، افتتاح می‌شود.

همچنین مقصد گردشگری کوهستانی تروجنا برای تکمیل در سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است و این منطقه قبلاً به عنوان میزبان بازی‌های زمستانی آسیایی ۲۰۲۹ معرفی شده است. در حالی که بندر اگزاگون در حال حاضر عملیاتی شده و اولین ترمینال کانتینری قرار است در سال ۲۰۲۵ شروع به کار کند و انتظار می‌رود اولین ساکنان شهر پس از آن وارد اگزاگون شوند.

منطقه لاین نیز همچنین تا سال ۲۰۲۵ نیمه‌عملیاتی خواهد شد و تا قبل از سال ۲۰۳۰ تکمیل می‌شود. با این حال، اولین جمعیت قابل توجهی که در این منطقه زندگی می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ نخواهد بود. قرار است یک میلیون نفر ساکن این شهر هوشمند شوند.

کدام هتل‌ها در نئوم افتتاح می‌شوند؟

چندین هتل از اقتصادی تا سطح بالا و فوق لوکس در این منطقه فعال خواهند شد و از هم‌اکنون تا سال ۲۰۲۵، حداکثر ۱۵ هتل در سال در نئوم افتتاح می‌شود. پس از آن سالانه ۲۰ تا ۳۰ هتل در نئوم ساخته می‌شود.

در سنداله، نخستین هتل‌ها توسط کمپانی بین‌المللی هتل‌سازی «ماریوت» اداره خواهند شد. این شرکت سه استراحتگاه مجلل از جمله اولین هتل اوتوگراف را در عربستان خواهد ساخت و اقامتگاه جزیره‌ای فوق‌العاده لوکس و چهارفصل سنداله نیز به آن خواهد پیوست.

در کوه‌های تروجنا، هتلی ۲۵ ساعته با الهام از فیلم‌های علمی تخیلی و میراث آلپ افتتاح می‌شود. که دارای سینمای داخلی، یک رستوران مزرعه و یک فضای ناهارخوری روی پشت بام با استخر خواهد بود.

برای مسافرانی که می‌خواهند اوقات خود را در مقاصد کوهستانی سپری کنند، هتل کولکتیو تروجنا در سال ۲۰۲۶ افتتاح می‌شود و اقامتگاه‌های چادری پایدار با کمپ‌های آتش و فعالیت‌های فضای باز در تمام طول سال خدمات ارائه می‌کند.

نخستین هتل منطقه اگزاگون نیز در سال ۲۰۲۵ افتتاح می‌شود. هتل آینده‌نگر «Yotel» دارای تخت‌های هوشمند با صرفه‌جویی در فضا و یک ربات نگهبان خواهد بود و به گونه‌ای طراحی شده است که از لحلاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد. در حالی که مطمئناً پیشرفت‌های هتلداری در منطقه لاین نیز وجود خواهد داشت. فعلا هیچ اطلاعیه رسمی درباره اینکه کدام برندها به این شهر عمودی می‌آیند، اعلام نشده است.

آیا برای بازدید از نئوم‌ به ویزاهای خاصی نیاز است؟

به گزارش گردشگر آنلاین، بازدیدکنندگانی که امیدوارند نئوم را ببینند باید برای سفر به عربستان سعودی ویزای توریستی درخواست کنند. اقدامات اخیر این فرآیند را برای بازدیدکنندگان بین‌المللی ساده کرده است و ویزاهای الکترونیکی چند بار ورود یک ساله، اکنون برای مسافران از ۴۹ کشور جهان در دسترس است.

گردشگران همچنین می‌توانند در صورت داشتن ویزای ایالات متحده، انگلستان یا شینگن برای دریافت ویزا در هنگام ورود به یکی از مبادی ورودی عربستان سعودی اقدام کنند، در حالی که گردشگرانی که از فهرست کشورهای واجد شرایط نیستند می‌توانند از طریق سفارتخانه‌ها و کنسولگری های عربستان برای ویزا اقدام کنند.

گردشگرانی که امیدوارند در حین رفتن به مقصد دیگری نگاهی اجمالی به نئوم داشته باشند، می‌توانند با درخواست ویزای توقف رایگان این کار را انجام دهند.

اخیرا راه‌اندازی ویزای توقف ۹۶ ساعته رایگان عربستان اعلام شده که شامل یک شب هتل رایگان از طریق عربستان سعودی است و مسافران تشویق به بازدید از شش محوطه میراث جهانی یونسکو در عربستان می‌شوند.

همه چیز درباره ابرشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان

همه چیز درباره ابرشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22075

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.