• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
12

وضعیت امروز صنایع دستی اصفهان مناسب نیست

  • کد خبر : 4721
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۹:۱۶
وضعیت امروز صنایع دستی اصفهان مناسب نیست

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: حال سرمایه‌گذاری در گردشگری و هنرمندان صنایع دستی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان خوب نیست.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان، علیرضا ایزدی در جلسه کارگروه گردشگری استان اصفهان اظهار داشت:  من سالهاست که در مجموعه میراث کشور فعال هستم و اصفهان ششمین استانی است که افتخار فعالیت در آن در حوزه میراث فرهنگی را دارم، به هرحال به موجب تنوعی که در حوزه‌های صنایع دستی اصفهان مختلف میراث کشور داشتم و به سبب سابقه فعالیتم به عنوان راهنمای تور در آغاز به کار خود در این عرصه شرایط به گونه‌ای بود که  زمانی که بخشی به عنوان امور سیاحتی وجود داشت، راهنمایان تور خود نیز از کارمندان دولت بودند.

وی افزود: شاکله شکلی مجموعه میراث کشور بدین گونه بود که در ابتدا مجموعه امور سیاحتی زیر مجموعه‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حساب می‌آمد که ما جزء آن مجموعه بودیم که در سال ۱۳۸۴ با ادغام مجموعه صنایع دستی به دو حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، شکل جدیدی از این حوزه که ۲ سال پیش به وزارتخانه تبدیل شد، به وجود آمد.

برای همه استان‌ها نمی‌توان یک نسخه واحد توسعه پیچید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان آنکه متأسفانه همیشه نگاه‌هایمان برگرفته از افراط و تفریط‌ها است و این موضوع باعث انسداد توسعه در بسیاری از نقاط کشور شده است، بیان کرد:  هیچ موقع نمی‌شود یک نسخه واحد توسعه به ویژه در حوزه صنعت گردشگری کشور برای همه نقاط و شهرها تجویز کرد. نگاهی که متأسفانه از رأس وزارت خانه یا سازمان قدیم میراث فرهنگی به استان‌ها القا شده است که نسخه اصلی توسعه را من تعیین می‌کنم.

وی با اشاره به عیب و ایرادهای وارده به استان‌ها گفت: استان‌ها فقط در این سالها پیاده‌کنندگان سیاست‌ها بوده‌‌اند و از نوآوری، خلاقیت و ترتیبی از آنچه که باید همچون موارد اقلیمی، سیاسی و اجتماعی یک نقطه مورد توجه قرار داد، خبری نبوده است. امروز وضعیت استان اصفهان در حوزه فعالیتی من به گواه بسیاری از کسانی که دغدغه‌ این حوزه را دارند، مناسب نیست.

اداره میراث فرهنگی به هیچ‌وجه مانع توسعه استان و شهرستان‌ها نخواهد بود

ایزدی تصریح کرد: ما اگر شیعه علی ابن ابیطالب باشیم و مطلب خیرالعموم اوسطها را رعایت کنیم، به نظر من بسیاری از مشکلات حوزه گردشگری رفع می‌شود. در جلسه معارفه به یاد دارم که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان به بحث تعامل اشاره داشتند و من باید بگویم که سازمان میراث فرهنگی اهل تعامل است و به هیچ وجه مانع توسعه استان و شهرستان‌ها نخواهد بود.

وی با بیان آنکه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان باید موتور محرکی برای توسعه همه‌جانبه و پایدار استان باشد، خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از دستگاه‌ها به دنبال تخریب نیستند، من برای نخستین بار شنیده‌ام که تعامل به معنای تخریب است اما نمی‌دانم زاده تفکر چه کسی است چرا که در مدت زمان آغاز به کارم چنین موضوعی را از سوی دستگاه‌های مختلف ندیده‌ام.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان آنکه همه ما می‌دانیم که استان اصفهان با توجه به وضعیت اقلیمی، فرونشست، چالش‌های زیست محیطی و آلودگی هوا راهی جز توسعه پایدار صنعیت گردشگری ندارد، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های مختلف به خوبی می‌دانند که ابنیه‌ها و آثار تاریخی اصفهان هویت‌های فرهنگی این کلانشهر و کشورمان ایران است.

وی ادامه داد: هیچ‌گاه در شهرهایی چون کهگیلویه وبویراحمد، کرمانشاه، همدان، خوزستان و استان مرکزی نسخه واحدی برای امر میراث فرهنگی و گردشگری نپیچیدیم چرا که امکان پیاده کردن نسخه واحد برای همه‌شان نیست. در روز تودیع و معارفه بیان شد که حال اصفهان خوب نیست و من یادآور شدم که اگر حال اصفهان خوب نباشد حال ایران خوب نیست.

حال نامساعد سرمایه‌گذاری در پایتخت فرهنگ و هنر کشور

ایزدی افزود: به طور قاطع می‌توانم بگویم که حال سرمایه‌گذاری در تأسیسات گردشگری و سرمایه‌گذاران استان اعم از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در قالب تأسیسات زیرساختی و کسانی که علاقه‌مند به تغییر کاربری فضاهای تاریخی برای بهره‌برداری در حوزه‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی هستند، حال خوبی نیست.

وی ضمن آنکه دستگاه‌های متولی را موظف نسبت به این موضوع دانست، اظهار داشت: دوست عزیزی می‌گفت که ما همیشه به دنبال آن هستیم که توپ را به بیرون پاس دهیم؛ امروز اگر بنا بر آن است که در کارگروه گردشگری استان اصفهان تصمیمی گرفته شود، افرادی که در این جلسه حضور دارند تصمیم‌گیرنده هستند، بنابراین اگر معضلی وجود دارد باید راهکاری نیز برای آن تعیین شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان آنکه با ایرادگیری همیشگی، زیرسوال بردن دیگران و دخالت سلیقه‌های شخصی‌مان نمی‌توانیم کاری از پیش بریم، خاطرنشان کرد: با توجه به گستره جغرافیایی در استان اصفهان، شاهدیم که تعمیم گردشگری در این استان صورت نگرفته است که عدم تعمیم گردشگری در حوزه سرمایه‌گذاری یک ضعف است.

باید برای سرمایه‌گذاران در اصفهان فرش قرمز پهن کرد

وی گفت: برای نخستین بار در اصفهان پس از ۲۹ سال فعالیت دیدم که یک جایی بدون هماهنگی با ما برای چندروز تعطیل می‌شود که بسیار تعجیب‌برانگیز بود. توجه به فضاها و اماکن، زمان و موقعیت، شاکله اجتماعی نقاط مختلف در تصمیم‌گیری‌های مجموعه سرمایه‌گذاری که به همت استانداری شکل می‌گیرد امیدوارم همگی‌ این موارد مصداق واقعی پهن کردن فرش قرمز در مقابل سرمایه‌گذاران باشد.

ایزدی با تأکید برآنکه باید نگاهمان را نسبت به گردشگری تغییر دهیم، بیان کرد: اگر نوع دیگری نگاه نکنیم باید مطمئن باشیم که در ۲۰ سال آینده تأسیسات و ظرفیت گردشگری اصفهان پاسخگوی جامعه‌ای که این استان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کند نخواهد بود و چالشی است که اگر برای آن فکری نشود گریبانگیر اصفهان خواهد شد.

با از میان رفتن فضای رقابتی در حوزه گردشگری توسعه پایداری واقعی از بین می‌رود

به گزارش گردشگر آنلاین به نقل از تسنیم، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: چند رستوران خوب در اصفهان می‌شناسید که می‌توانند در یک روز میزبان جمعیت چندهزاری نفری گردشگر باشند؟ هنگامی که فضای رقابتی در حوزه‌ای از میان می‌رود توسعه پایدار واقعی شکل نخواهد گرفت.  مابه معنای واقعی باید زمینه‌ساز و بستر ساز ورود سرمایه‌گذار حتی خارج از استان به اصفهان باشیم به این دلیل که استان اصفهان در حوزه صنعت و کشاورزی امکان هیچ گسترشی ندارد.

وی با بیان آنکه آلودگی هوا در بازدیدی که از میدان نقش جهان داشتم، مشهود بود، بیان کرد: برای حل این مسائل هیچ راهی جز توسعه گردشگری نداریم که این حوزه باید توسعه‌ای مبتنی بر علم روز و در فضای تعاملی باشد و خواهشمندم که دست یاری ما را که به سوی شما به منظور توسعه پایدار استان اصفهان دراز کرده‌ایم به گرمی و در شأن استان اصفهان بفشارید.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4721

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.