• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
در بیانیه تشکل های غیر دولتی صنایع دستی مطرح شد؛

وظایف وزارت میراث در حوزه صنایع دستی با قبل تفاوتی نکرده است

  • کد خبر : 8518
  • 13 ژوئن 2022 - 11:43
وظایف وزارت میراث در حوزه صنایع دستی با قبل تفاوتی نکرده است
گردشگرآنلاین - تشکل‌های مردمی حوزه صنایع دستی در بیانیه مراسم بزرگداشت هنرهای صنایع دستی در فرهنگستان هنر اعلام کردند وظایف وزارت میراث فرهنگی از زمانی که سازمان بود تاکنون در این حوزه تفاوتی نکرده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، مراسم بزرگداشت هفته صنایع دستی در فرهنگستان هنر برگزار شد در این برنامه مهدی مکی نژاد عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر گفت: نیاکان ما سلسله هنرها را حفظ کرده اند و شگفتی‌هایی را رقم زده اند از ۵ هزار سال پیش این هنرها به ما انتقال داده شده است. ما همیشه در فرهنگستان هنر از روز اول دغدغه هنرهای ملی را داشته ایم و همایش‌هایی به نام گنجینه‌های از یاد رفته هنر ایران و آجر و آجرکاری را برگزار کرده ایم. از امروز برای برنامه سال آینده برنامه ریزی می‌کنیم تا در حوزه‌های مختلف هنرهای ملی و وظایف وزارت میراث کارهای اساسی انجام دهیم.

وی افزود: قدیمی ترین کتاب در حوزه صنایع دستی ۵۰ سال پیش ترجمه شده است ولی انتهای کتاب جمله خوبی دارد و می‌نویسد که «صنایع دستی در جریان صنعتی شدن کشور حقیقت غیر قابل بحثی هست و سنت کهن ایران در صنایع همیشه قابل انتقال با شرایط بوده و در این تحول مهم سهم بزرگی داشته و در آینده هم خواهد داشت.»

در ادامه بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر، جعفری جلوه، غلامحسین بدیع قلم و مرداویج توکلی درباره ملزومات توسعه اقتصادی در حوزه صنایع دستی سخنرانی کردند همچنین از پیشکسوتان حوزه صنایع دستی مانند جلال ابراهیم زاده اصفهانی، شمسی بهروز، مازیار حیدری مقدم، حاج سیدعلی روحانی اصفهانی، محمود روفه گر حق، محمدحسین صلاح فرد، هراچ مگردون، سید ناصر مرتضوی باروق و محمدحسین منتظری هدش تقدیر به عمل آمد.

در این برنامه بیانیه تشکل‌های غیر دولتی صنایع دستی نیز قرائت شد در این بیانیه آمده است: تشکل‌های غیر دولتی به عنوان نهاد خودجوش مردمی و بازوان توانمند حاکمیت در تحقق الگوی مشارکت اجتماعی برای توسعه و ارتقای جایگاه داخلی و خارجی صنایع دستی و ایرانی و بهره مندی از ظرفیت‌های این بخش مطالبات خانواده بزرگ صنایع دستی و وظایف وزارت میراث ایران را اعلام می‌کند.

۱- ترمیم ساختار تشکیلاتی صنایع دستی و هنرهای سنتی

با توجه به اینکه امروز وزارتخانه‌ای به عنوان متولی امور صنایع دستی و هنرهای سنتی وجود دارد اما هنوز وظایف آن با دورانی که سازمان بوده، تفاوتی نکرده و برخی از اجزا و عناصر اصلی این حوزه مانند فرش و نگارگری و یا خوشنویسی و همچنین زیورآلات در وزارتخانه‌های دیگر قرار دارند که ضربات جدی به مدیریت و توسعه این بخش مهم هویتی اقتصادی وارد کرده است. لازم است هرچه سریع‌تر این تشتت تشکیلاتی برطرف شده و این حوزه قدرت واقعی خود را به دست آورد.

۲- لزوم توجه به صنایع دستی، فرش و هنرهای سنتی و گردشگری به عنوان صنایع ارز آور

این صنایع و هنرها از دیرباز بخشی ارزآور و صادرات محور بوده و در این خصوص تاریخ درخشانی داشته است. متأسفانه در دهه‌های گذشته به دلیل نوسانات در روابط خارجی و کم توجهی به دیپلماسی اقتصادی در این حوزه، هم بازارها و هم برندهای این حوزه در سطح جهانی آسیب بنیادی دیده است. امیدواریم از این پس دولت‌ها دست کم در برنامه‌ها و تفاهم نامه همکاری با کشورهای دوست، توجه ویژه به توسعه تجارت خارجی این بخش ارزآور و دیپلماسی اقتصادی فعال‌تر داشته باشند.

۳- توجه به هنرمندان

با توجه به مشکلات عدیده مدیریتی به ویژه در بخش اقتصادی کمبود مواد اولیه مناسب و چند سال کرونا، موجب شده که به هنرمندان صنایع دستی کشور ضربات سنگینی وارد شود. امید است در این دوره قوانین حمایتی از هنرمندان به اجرا در بیاید و این قشر زحمت کش و هویت ساز بتوانند با خیالی آسوده‌تر به خلق آثار زیبایی شناختی و هویتی خود بپردازند.

همچنین در حاشیه این همایش کارگاه و نمایشگاه کلک خیال انگیز با موضوع ارائه آثار و کارگاه هنرهای ایرانی برپا شده بود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.