• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
بازدید وزیر میراث فرهنگی از باغ بیرم‌آباد

وعده ضرغامی: درب‌های باغ بیرم‌آباد کرمان بر روی عموم باز خواهد شد

  • کد خبر : 13760
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۴۸
وعده ضرغامی: درب‌های باغ بیرم‌آباد کرمان بر روی عموم باز خواهد شد
گردشگرآنلاین - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه سفر یکروزه خود به استان کرمان با همراهی استاندار و جمعی از مسئولین استانی از باغ بیرم آباد کرمان بازدید کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمان، باغ بیرم‌آباد کرمان یکی از باغ‌های زیبا و تاریخی است. این باغ که در شرق شهر کرمان و در جوار بنای تاریخی تخت درگاه قلی بیگ قرار دارد، توسط بیرام بیگ افشار ساخته شده‌است که در زمان شاه اسماعیل صفوی و از سوی محمدخان استاجلو در سال۹۱۶ هجری قمری به کرمان آمد.

قدمت این باغ بیش از چهار قرن است و ۴٫۵ هکتار وسعت دارد و بر اساس وقفنامه موجود، در زمان قاجاریه توسط چهار تن از فرزندان قلی بیک به آستان قدس رضوی واگذار شده‌است.

برپایه این گزارش، بازسازی این بنا آبان ماه سال ۹۴ آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده است و امروز هفتم آبان‌ماه باغ بیرم‌آباد پذیرای عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود.

طبق گفته شفیعی معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان‌ در حاشیه این بازدید گفت: هنوز کاربری خاصی برای این مجموعه تعریف شده اما اصرار میراث بر این است که کاربری آن به‌گونه‌ای باشد که بازدید برای عموم آزاد باشد.

به گفته شفیعی، زمان افتتاح این باغ بستگی به موقوفات آستان قدس دارد.

همچنین طبق اعلام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با کشیدن حصار در قسمت‌های در حال مرمت، می تواند شرایطی را فراهم نمود که از فردا مردم بتوانند از این مجموعه زیبای گردشگری در شهر کرمان بازدید کنند.

او در پاسخ به این مطلب که آستان قدس اجازه بازدید نمی‌دهد، گفت: شخصا با آستان قدس رضوی مذاکره خواهم کرد که درب‌های این مجموعه به روی عموم باز شود.

به اعتقاد ضرغامی، مرمت این بنا یک مزیت گردشگری ویژه برای شهر کرمان به همراه خواهد داشت و دانش آموزان و دانشجویان مشتاق دیدن نحوه مرمت این بنای تاریخی و آموزش هستند.

کریمی نماینده آستان قدس رضوی در کرمان در این بازدید توضیحاتی را ارائه داد و گفت: بخشی از مرمت این بنا هنوز تمام نشده و منتظر اتمام کار برای اجازه بازدید عموم هستیم که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دستور آغاز بازدید عموم از این مکان گردشگری را صادر کرد.

وعده ضرغامی: درب‌های باغ بیرم‌آباد کرمان بر روی عموم باز خواهد شد

وعده ضرغامی: درب‌های باغ بیرم‌آباد کرمان بر روی عموم باز خواهد شد

منبع: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.