• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
پیگیری سفرهای استانی

وعده وزیر میراث فرهنگی در بروجن محقق شد

  • کد خبر : 8508
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
وعده وزیر میراث فرهنگی در بروجن محقق شد
گردشگرآنلاین - وعده وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به عنوان نماینده تام‌الاختیار رییس‌جمهور به شهرستان بروجن سفر کرده بود، مبنی بر آغاز سریع‌تر مرمت مسجد جامع تاریخی شهر نقنه محقق و عملیات اجرایی مرمت این مسجد آغاز شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات اجرایی مرمت بخشی از شبستان مسجد تاریخی شهر نقنه در شهرستان بروجن آغاز شد.

علیرضا جیلان تاکید کرد: برای مرمت این مسجد تاریخی ۱۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: در روند مرمت مسجد تاریخی شهر نقنه آواربرداری، استحکام‌بخشی، عملیات استحفاظی، تاق و تویزه، اجرای بام‌سازی و عایق رطوبتی اجرا می‌شود.

جیلان تصریح کرد: بخشی از شبستان این مسجد تاریخی زمستان سال گذشته به‌علت وجود نم و رطوبت سعودی و نزولی در بنا دچار ریزش شد.

به گزارش ایرنا، مسجد جامع شهر نقنه شهرستان بروجن مربوط به دوران تیموریان است که ۱۰ مهرماه ۱۳۸۰ به‌شماره ۴۱۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت سیزدهم ۱۹ خردادماه به چهارمحال و بختیاری سفر کردند.

در بیست و چهارمین سفر استانی رییس‌جمهور و هیات دولت سیزدهم به میزبانی چهارمحال و بختیاری سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار رییس‌جمهور در شهرستان بروجن حضور یافت.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری است.

بُروجن مرکز شهرستان بروجن و دومین شهر بزرگ استان چهارمحال و بختیاری است. وسعت این شهر در حدود ۵۸۰ کیلومتر مربع و ارتفاع این شهرستان از سطح دریا، ۲۴۳۲ متر است که به همین دلیل لقب «بام ایران» را دارد.

تاریخ دقیقِ اسکان در مکان فعلیِ شهر بروجن مشخص نیست، هرچند قدیمی‌ترین تاریخِ موردِ استناد برای بروجن را می‌توان بر اساسِ سنگ مزاری که چندی پیش در این شهرستان با تاریخِ فوتِ متوفی به سنه ۱۰۰۴ هجری قمری (۹۷۴ هجری شمسی) یافت شده محاسبه کرد.

به نوشتهٔ محمدحسن خان اعتمادالسلطنه در کتاب مرآه البلدان در زمان ناصرالدین شاه قاجار قریهٔ بروجن، تُیولِ حسینقلی خان ایلخانی به‌شمار می‌آمد و وی قدری از اراضی آن را خریده بود. جمعیتِ بروجن در آن دوره به هزار خانوار می‌رسید و سه مسجد و سه رشته قنات داشت، مالیات آن ۹۳۰ تومان بود و هر سال دویست خروار بذرافشان داشت.

منبع: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.