• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

«پارتنون» کوچک ساخته می‌شود

  • کد خبر : 10527
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
«پارتنون» کوچک ساخته می‌شود
گردشگرآنلاین - نمونه‌ای از معبد باستانی و مشهور «پارتنون» در ابعاد کوچکتر در یکی از موزه‌های استرالیا ساخته می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از گاردین، «ملبورن» واقع در استرالیا به خانه معبد کوچک «پارتنون» تبدیل خواهد شد. «گالری ملی ویکتوریا» در بهار پیش رو میزبان مدل کوچکی از معبد باستانی «پارتنون» خواهد بود. پس از نصب این معبد کوچک، دیوارنگاره‌های بزرگی که توسط هنرمندان بومی خلق شده‌اند نیز بر روی آن نقش خواهد بست.

پروژه ساخت این معبد کوچک بخشی از یک رقابت معماری است که در جریان آن سالانه از معماران استرالیایی دعوت می‌شود برای فضای باز این گالری بناهای موقتی خلق کنند.

همچون پروژه‌های پیشین،‌ مدل بازسازی‌شده این معبد نیز تمام طول تابستان میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

این نسخه جدید معبد که توسط «آدام نیومن»‌ و «کلوین سانگ» طراحی و اجرا خواهد شد،‌ یک سوم ابعاد معبد باستانی «پارتنون» خواهد بود که بر فراز شهر باستانی «آکروپولیس» قرار دارد.

گروهی از هنرمندان ملبورنی نیز خلق دیوارنگاره‌هایی با الهام از آثار هنری که ۲۰۰۰ سال پیش بر روی پارتنون نقش بسته بود را بر عهده دارند.

نکته قابل توجه درباره اجرای نمونه کوچکتر معبد «پارتنون»‌ در «گالری ملی ویکتوریا»‌ این است که ملبورن خانه بیشترین جمعیت از مردم یونانی خارج از یونان محسوب می‌شود.

معبد پارتنون در بلندترین نقطه آکروپولیس به آتنا وقف شده‌است. واژهٔ پارتنون از پارتنوس یونانی به معنی باکره می‌آید. آتنا، گاه آتنای پارتنوس نیز اطلاق می‌شود. پارتنون که هنوز پابرجاست، بین ۴۷۷_۴۳۲ پیش از میلاد ساخته شد و مجسمه‌هایش را فیدیاس طراحی کرده‌است.[۱][۲]

این معبد، جایگزین نیایشگاه قدیمی‌تری شد که نابود شده‌بود. ساخت معبد جدید در سال ۴۴۷ پیش از میلاد آغاز شد و تا سال ۴۳۲ پیش از میلاد به طول انجامید. این پرستش‌گاه، ویژهٔ خدای آتنا می‌باشد.

۱۶۸۷ هنگامی که در حدود دو هزار سال از ساخت آن می‌گذشت، یک گلوله توپ بی‌هدف به داخل پارتنون اصابت کرده و باعث می‌شود که مقداری از سقف آن فرو ریخته و آسیب‌های جدی به ستون‌های آن وارد آید. در ۱۸۸۰ هم بدون موافقت یونان سنگ مرمرهای بسیار پرارزش آکروپولیس به موزه لندن انتقال داده شدند و چندی بعد به واسطه آلودگی هوا دچار فرسایش و خرابی شدند.

منبع: گاردین

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10527

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.