• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

پاک‌سازی تالاب بین‌المللی قوری گول با مشارکت نهادهای دولتی و مردمی

  • کد خبر : 7863
  • 16 می 2022 - 11:20
پاک‌سازی تالاب بین‌المللی قوری گول با مشارکت نهادهای دولتی و مردمی
گردشگر آنلاین - معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از پاک‌سازی تالاب بین‌المللی قوری گول با مشارکت نهادهای دولتی و مردمی خبر داد.

به گزارش گردشگر آنلاین از آذربایجان شرقی، علیرضا بایرام زاده ضمن اعلام این خبر، گفت: پاک‌سازی منطقه حفاظت‌شده تالاب بین‌المللی قوری گل با همکاری اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست و کانون اتومبیل‌رانی استان و به همت خانه فعالان محیط‌زیست و توسعه پایدار انجام شد.

وی ادامه داد: عملیات پاک‌سازی منطقه حفاظت‌شده قوری گل با همکاری اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان به همت جمعی از فعالان زیست‌محیطی استان با هدف نهادینه کردن فرهنگ حفاظت و حراست از طبیعت، جلب مشارکت به‌ سوی مسائل زیست‌ محیطی، هم‌چنین ارتقا فرهنگ زیست‌محیطی در گروه‌های مردم‌نهاد و ترویج فرهنگ تفکیک زباله، انجام شد.

به گزارش گردشگر آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، بایرام زاده اظهار کرد: این تالاب در سال ۱۳۵۴ به‌ عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ به‌منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جز مناطق شکار ممنوع و در سال ۱۳۹۰ به منطقه حفاظت‌شده مدیریت ارتقا یافت.

این تالاب از دیدگاه جهانگردی و سیاحتی نیز از جاذبه های مهم استان آذربایجان شرقی است و به علت داشتن شرایطی چون وجود چشم انداز مناسب تنوع پرندگان آبزی و دسترسی به مراکز شهری و وجود علاقه عمومی به تفرج و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت آن از قابلیتهای ویژه ای برخوردار بوده و به علت قرار گرفتن در جاده ترانزیتی تهران- تبریز مسافران زیادی را پذیرا می باشد.

از حیات وحش این تالاب می توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی و موش کشتزار و موش مغان و گرگ و روباه و سمور سنگی اشاره نمود . حدود ۹۲ گونه پرنده نیز در این تالاب شناسایی شده که می توان به اردک سرسفید و اردک مرمری و اردک بلوطی اشاره نمود. این گونه ها طبق تقسیم بندی «Iucn» در کلاس در حال تهدید طبقه بندی شده اند.

از خزندگان تالاب می توان به مارمولکهای تالاب قوریگل و مارها و گرزه مار و مار پلنگی و کور مار و مار چلیپر اشاره کرد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.