• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6
تشریح آخرین وضعیت مرمت آثار تاریخی و خسارت سیل در ایلام

پرونده «سیمره» برای ثبت در یونسکو آماده شد

  • کد خبر : 10627
  • 27 آگوست 2022 - 9:14
پرونده «سیمره» برای ثبت در یونسکو آماده شد
گردشگرآنلاین - معاون میراث فرهنگی استان ایلام از آماده‌سازی و تکمیل پرونده منظر تاریخی ـ فرهنگی شهر باستانی «سیمره» برای ثبت در میراث جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، رائد ناصری‌فر درباره پرونده سیمره و دیگر پرونده‌ها که برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو درحال آماده‌سازی است، اظهار کرد: پرونده اولیه ثبت منظر تاریخی ـ فرهنگی شهر سیمره در فهرست میراث جهانی آماده شده است که باید در فاز اول کشوری مورد تایید قرار گیرد. همچنین برنامه تهیه پرونده تپه‌های پیش از تاریخ، همچون دهلران، مهران و هُلیلان را برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، در دستور کار داریم.

معاون میراث فرهنگی استان ایلام در ادامه، با تشریح وضعیت مرمت و ثبت آثار تاریخی این استان، درباره میزان خسارت سیل اخیر و پایش‌های انجام شده برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر، با بیان این‌که سیل تابستان اخیر آسیب چندانی به پیکره آثار تاریخی استان ایلام وارد نکرده است، گفت: در سیل اخیر که جنوب کشور را شدیدتر درگیر کرد، بخش کمی از دیوار قلعه «شیاخ» ایلام آسیب دید که وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم اعتباراتی را برای مرمت آن تخصیص داده است. همچنین آسیبی به در امامزاده «سید ابراهیم» وارد شده بود که مرمت آن بلافاصله انجام شد.

او ادامه داد: بر اساس وظایف ذاتی، معاونت میراث فرهنگی هر ساله اعتباراتی برای مرمت و حفاظت آثار تاریخی در نظر می‌گیرد. از سال ۱۳۹۸ که بحث کمیته بحران در وزات میراث فرهنگی شکل گرفت و به تبع آن، این کمیته در استان‌ها تشکیل شد، سعی کردیم اقدامات و پایش‌هایی را برای جلوگیری از آسیب‌های وقوع احتمالی سیل داشته باشیم، برای مثال در اطراف برخی آثار تاریخی شاخص استان ایلام مانند قلعه «کنجانچم» سیل‌بندهایی ایجاد کردیم که زمان وقوع سیل آسیبی به بدنه اثر تاریخی وارد نشود. این اقدامات همچنان در دستور کار ما قرار دارد و از آن جایی که تعداد آثار تاریخی ایلام زیاد است و بودجه به میزان کافی وجود ندارد، ابتدا درباره آثار شاخص این اقدام را انجام دادیم.

ناصری‌فر افزود: در حال حاضر نیز کمیته بحران میراث فرهنگی فعال است و چند سالی است که بحث نجات‌بخشی آثار مهم تاریخی که در فهرست ملی ثبت شده‌اند، در دستور کار میراث فرهنگی کل کشور قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی ایلام سپس درباره وضعیت مرمت آثار تاریخی این استان، اظهار کرد: خوشبختانه امسال برای مرمت و ساماندهی آثار تاریخی و طبیعی که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند، اعتبارات خوبی گرفتیم و وضعیت بهتری از نظر تخصیص بودجه داشتیم. اعتباراتی برای مرمت حیاط پایینی قلعه «والی» و شهر سیمره دریافت شده که طراحی آن نیز انجام و به مشاور سپرده شده است. در برنامه مرمتی این بنا قرار است کف، در، دیوارها، نرده‌ها و فضای سبز با روش‌های جدید، اما مطابق با اصول تاریخی مرمت شوند.

او ادامه داد: برای رونمایی از «موزه باستان‌شناسی دره‌شهر» نیز اعتباراتی گرفته شده، طراحی‌های آن انجام و به شرکت مشاور تحویل داده شده است. همچنین در آثار تاریخی ـ طبیعی، جاده‌های دسترسی، پله‌ها و رمپ‌ها در دست مرمت قرار گرفته‌اند و پیمانکاران آن نیز مشخص شده‌اند. در قلعه «شیخ مکان» نیز برای رفت‌وآمد گردشگران در حال ساخت رمپ گردشگری هستیم.

ناصری‌فر درباره وضعیت ثبت آثار ایلام در فهرست آثار ملی نیز گفت: در ایلام ۷۶۲ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی داریم و با توجه به جغرافیا و تمدن استان ایلام سعی شده که اطلس میراث فرهنگی و باستان‌شناسی استان ایلام تدوین شود. همچنین در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سه اثر طبیعی در این استان را در فهرست آثار طبیعی به ثبت رساندیم. در فهرست میراث ناملموس نیز ۶۶ اثر ناملموس از استان ایلام را ثبت کردیم و ۱۷ اثر منقول هم از ایلام به ثبت رسیده است. در یادمان‌ها، مکان‌ها رویدادهای مذهبی، ملی و دفاع مقدس نیز هشت اثر ثبت شده داریم.

منبع: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.