• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
مدیر کل دفترفنی استانداری فارس:

پروژه هتل آسمان شیراز تا پایان تیرماه تعیین‌تکلیف می‌شود

  • کد خبر : 8691
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۴۳
پروژه هتل آسمان شیراز تا پایان تیرماه تعیین‌تکلیف می‌شود
گردشگرآنلاین - مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس با بیان اینکه‌ به فعالان گردشگری این اطمینان را خواهیم داد که تصمیمات در رابطه با هتل آسمان به صلاح صنعت گردشگری فارس خواهد بود، گفت: به احتمال زیاد تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ نظریه اولیه را در رابطه با هتل آسمان ارائه می‌دهیم.
به گزارش گردشگرآنلاین، امیر حسین جمشیدی اظهار کرد: هدف از تشکیل کارگروه فنی بررسی مقاومت این ساختمان است. در واقع ما به دنبال پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا ساختمان هتل آسمان شیراز از ایستایی و استحکام کافی برای تبدیل شدن به هتل یا مرکز اقامتی برخوردار است.
مدیر کل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس ادامه داد: با توجه به کاربری این ساختمان در آینده بایستی بررسی‌های کارشناسانه جهت ارزیابی مقاومت سازه‌های ساختمان انجام شود. البته این کارگروه از سال ۹۸ تشکیل شده است.
جمشیدی به آتش‌سوزی سال ۹۸ در ساختمان هتل آسمان اشاره کرد و گفت: کارگروه فنی که از سال ۹۸ و پس از حادثه آتش‌سوزی شکل گرفته است وظیفه‌اش در آن زمان بررسی استحکام ساختمان و بخش‌هایی از سازه بود که مورد حریق قرار گرفته بود. در آن زمان اعلام شد که ساختمان از استحکام لازم برخوردار است.
وی بیان کرد: در حال حاضر مقاومت ساختمان با درنظر گرفتن بار زنده و مرده در زمان بهره‌برداری مدنظر است. چراکه ما معتقدیم ساختمانی که قرار است با هدف استقرار گردشگر احداث شود باید مقاوم‌ باشد تا در زمان بهره‌برداری، گردشگران بتوانند بدون دغدغه و با اطمینان خاطر در آن مستقر شوند.
جمشیدی عنوان کرد: اقداماتی که با هدف بررسی میزان مقاومت و استحکام این ساختمان درحال انجام است، لازم و ضروری است. در واقع اگر ما به این یقین برسیم که ساختمان هتل آسمان مقاوم است، زمینه‌ای را برای رفع نگرانی مردم و جذب گردشگر فراهم کرده‌ایم و اگر هم مشخص شود که این ساختمان استحکام کافی ندارد قطعا باید از ادامه روند احداث این ساختمان و ورود گردشگر به آن پس از احداث جلوگیری کنیم.
وی گفت: ناگفته نماند کمیته فنی که برای آتش‌سوزی سال ۹۸ تشکیل شد تصمیم گرفت نسبت به قرارداد با یک شرکت برای اجرای طرح استحکام‌بخشی ساختمان اقدام کند. فراخوان داده شد و در نهایت یک شرکت مورد تأیید کمیته علمی قرار گرفت.
این مقام مسئول افزود: این شرکت طرحی را برای دستیابی به هدف موردنظر ارائه داد. اما هم مشاور و هم مالک ساختمان طرح را به تأیید نظام مهندسی استان و شهرداری نرساندند و خودشان پنجاه تا شصت درصد استحکام‌بخشی را انجام دادند.
جمشیدی گفت: در حال حاضر مقرر شده که مطالعات و محاسبات صورت گرفته برای تأیید در اختیار کمیته علمی قرار بگیرد؛ پس از تأیید کمیته علمی نیز بررسی‌های لازم انجام می‌شود تا مشخص شود استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی طبق طرح، اجرا شده است یا نه؟
وی بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران در استان فارس تأکید کرد و گفت: بدون شک ما از حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران در استان حمایت می‌کنیم‌. اما بحث فنی این ساختمان برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و اهمیت این مسئله با توجه به وقوع آتش‌سوزی در این ساختمان در سال ۹۸ و همچنین حادثه متروپل آبادان که اخیرا اتفاق افتاد دوچندان شده است.
جمشیدی افزود: این اطمینان را به فعالان گردشگری خواهیم داد که تصمیمات ما در رابطه با هتل آسمان قطعا به صلاح صنعت گردشگری استان فارس و به ویژه شهر شیراز خواهد بود.
مدیر کل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس ابراز کرد: امیدواریم کمیته علمی مقاوم بودن ساختمان را تأیید کند و در نهایت به این نتیجه برسیم که این ساختمان به عنوان هتل قابلیت استفاده را دارد و ما می‌توانیم با بهره‌گیری از این مکان ظرفیت دیگری را به پتانسیل‌های گردشگری در شیراز اضافه کنیم.
آغاز بحث ناایمن بودن هتل آسمان
فروریختن سازه متروپل در ظهر روز دوشنبه دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ در آبادان موجب شد که موضوع ناایمن بودن ساختمان هتل آسمان شیراز به عنوان سازه‌ای که شباهت‌های بسیاری به متروپل دارد در صدر اخبار رسانه‌ها قرار بگیرد. ساخت این هتل مرتفع که به دلیل قرارگیری‌اش در منظر بصری ارگ کریمخان زند همواره به عنوان یک مکان بحث برانگیز در شیراز شناخته می‌شود در سالیان گذشته نیز مورد انتقاد برخی از مسئولان قرار گرفته است.
یکی از این انتقادها به هتل آسمان،‌ سلب کردن موقعیت ثبت جهانی مجموعه آثار زندیه به واسطه نقض منظر بصری ارگ کریمخان زند است. آخرین اظهارنظر در این باره از زبان معاون استانداری فارس را اینجا بخوانید.
از ماجرای کلنگ زنی تا تخریب بخشی از ساختمان به دلیل تجاوز به حریم پیاده‌رو
برخی معتقدند کلنگ احداث این ساختمان از سال ۱۳۸۰ به زمین خورده است اما مالک این هتل معتقد است پروانه ساختمانی توسط شهرداری منطقه یک در تاریخ سوم اسفندماه ۱۳۸۱ صادر شده  و شروع عملیات احداث از سال ۱۳۸۴ بوده است.
با این حال در روز ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵، علیرضا پاکفطرت که در آن زمان سکان شهرداری شیراز را به دست داشت و بارها انتقاد خود را نسبت به ساخت این بنا اعلام کرده بود در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت : احداث هتل آسمان، بزرگترین تخلف در تاریخ فعالیت شهرداری در این شهر محسوب می‌شود و تخریب یک طبقه از این بنا، مشکل پیش آمده برای ارگ کریمخانی را رفع نخواهد کرد.
به گفته وی هتل آسمان سال ۸۰ و زمانی که اسکلت ۶ طبقه از آن احداث شده بود، به واسطه تجاوز به حریم پیاده‌رو با حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ مواجه شد که مالک را ملزم می‌کرد در زمان تجدید بنا عقب‌نشینی را اعمال کند.
در آن زمان شهرداری با استناد به اینکه ارتفاع هتل پس از ساخت از آنچه در پروانه آمده، تجاوز کرده است حکم تخریب ساختمان را به مالک اعلام و عملیات تخریب را آغاز کرد.
قرار گرفتن نام هتل آسمان در لیست ساختمان‌های ناایمن
با این حال ساخت این هتل متوقف نشد و با وجود اینکه موضوع خطرساز بودن این ساختمان در طول این سال‌ها همواره مورد توجه بوده است اما در حال حاضر این بنا با ۱۶ طبقه و ۶۴ متر ارتفاع، هفتمین بنای مرتفع شیراز به شمار می‌رود.
پس از فرو ریختن بُرج‌های دوقلوی متروپل در آبادان، بار دیگر بحث ناایمن بودن این هتل به صورت‌ جدی‌تری  دنبال شد.
به گزارش گردشگر آنلاین، در ۸خرداددماه ۱۴۰۱ و در حالی که شش روز از زمان رخداد غم‌انگیز ساختمان متروپل می‌گذشت غلامعلی ترابی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز اعلام کرد که جلسه این کمیسیون در رابطه با ساختمان‌های ناایمن شیراز برگزار شده است و وضعیت ایمنی هتل آسمان که به واسطه آتش‌سوزی سال ۹۸ در لیست ساختمان‌های ناایمن شیراز قرار دارد در کمیسیون ۱۰۰ در حال بررسی و رسیدگی است و اگر نیاز به تخریب باشد این کار انجام خواهد شد.
افسانه خواست خدایی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز در همان روز و در صحن علنی شورا به خطر آفرین بودن این هتل اشاره کرد و گفت: این ماجرا نه نماد تخلف مالک بلکه نماد تخلف مسئولان وقت است امروز حدوداً بیست سال است که از زمان مجوز اولیه هتل آسمان می‌گذرد هتلی که پایه و بنیادش بر اساس تخلف و چالش بنا شد و سرمایه‌گذار آن معتقد است که با امضای همه مسئولان وقت مجوزات لازم مجموعه را با این ارتفاع و شرایط گرفته‌است.
وی ادامه داد: در نهایت این مجوزهای شهرداری بود که هتل آسمان را بر پا کرد، امروز حادثه متروپل زنگ خطری برای مدیران شهری به‌جهت عدم رعایت استانداردها در ساخت‌ و ساز و ضرورت هوشیاری همه مسئولان است‌. هتلی که پس‌ از آتش‌سوزی هر لحظه در معرض فروریختن است، آسمان‌خراشی که به دلیل مخدوش کردن جلوه‌های بصری غرب ارگ کریم‌خان زند هیچ جایگاهی در بین گردشگران نخواهد داشت.
طرح مشکلات ساختمان هتل آسمان به فضای مجازی محدود نشود
حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری فارس هم در ۸ خردادماه ۱۴۰۱، در مراسم تجهیز بخشی از نیروهای هنگ‌ امداد طبیعت با هدف مدیریت و مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و منابع طبیعی استان عنوان کرد که اظهارنظرها درباره سازه هتل آسمان و تخلفات احتمالی در این خصوص به فضای مجازی محدود نشود و هر کسی که در این زمینه ادعایی دارد شکایت خود را در دستگاه قضا ثبت کند.
اعلام آمادگی مالک هتل آسمان برای مناظره با مسئولان
حمید سجادیان مدیرعامل مجموعه شرکت هتل آسمان شیراز روز سه‌شنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱ با دعوت از نمایندگان رسانه‌های شیراز نشستی را برای دفاع از اقداماتش در زمینه احداث این ساختمان برگزار کرد. او در این نشست آمادگی خود را برای مناظره با مسئولان شهری و استانی همچنین مخالفان این پروژه بر اساس مدارک و مستندات در خصوص ساختمان این هتل اعلام کرد.
بازدید فعالان گردشگری از ساختمان هتل
روسای صنوف و تعدادی از فعالین حوزه گردشگری فارس روز جمعه ۱۰ تیرماه از هتل آسمان شیراز بازدید کردند و از نزدیک با روند ساخت و ساز این هتل بزرگ آشنا و تعیین تکلیف هر چه سریع تر این طرح را خواستار شدند. آنها که معتقد بودند بی‌تدبیری مسئولان استانی موجبات فرصت سوزی و فرار سرمایه‌گذاران از استان را فراهم می‌کند، پشتکار این سرمایه گذار برای ساخت هتل در شهر شیراز را قابل تقدیر دانستند و خواستار حمایت جدی مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی کشوری و استانی برای تکمیل  و بهره برداری هتل آسمان شدند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8691

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.