• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
12
گزارشی از عزاداری بدون میهمان

جای خالی گردشگران خارجی در مراسم‌ مذهبی محرم یزد محسوس است

  • کد خبر : 105
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
جای خالی گردشگران خارجی در مراسم‌ مذهبی محرم یزد محسوس است
گردشگرآنلاین - درحالی گردشگری مذهبی با حضور گردشگران خارجی معنا پیدا می‌کند که به دلیل کرونا، حضور گردشگران خارجی در مراسم‌های محرم یزد برای دومین سال پیاپی منتفی است.

به گزارش گردشگرآنلاین از یزد، حسینه ایران هر سال محرم با شور عجیب و باورنکردنی مملو از عزاداران حسینی بود، عزادارانی که به عشق و در سوگ مولایشان امام حسین(ع) مراسم نوحه‌خوانی را برپا می‌کردند و تا پیش از کرونا گردشگران خارجی زیادی در این مراسم‌ها حضور داشتند.

مراسمی که سرتاسر هماهنگی، شور و دلی آکنده از غربت امام حسین(ع) بود، مراسمی که گردشگران زیادی را از آن سوی آب‌ها به یزد می‌کشاند تا از نزدیک نظاره‌گر زیبایی و عظمت آن باشند.

و هرچند این‌گونه مراسم‌ها در شناساندن امام حسین(ع)، مکتب عاشورا و دین اسلام بسیار مفید است ولی در طول شیوع بیماری کرونا و خاموش شدن چرخ صنعت گردشگری، یزد هم از حضور گردشگران خارجی در مراسم‌های مذهبی محروم مانده است.

مهدی رجائی‌فرد مسئول کمیته گردشگری مذهبی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: امسال برنامه‌های کمیته گردشگری مذهبی مانند سال قبل بر مدار مجازی بودن است.

وی تشریح کرد: محور فعالیت‌ها بیشتر در حوزه نشر برنامه‌های سال‌های گذشته و حضور گردشگران خارجی در مراسم‌ها، ترجمه نوحه‌های عزاداری هیئت‌ها به چند زبان، تولید و نشر محتواهای خوب از مراسم‌های سال گذشته در فضای مجازی، ارتباط با گردشگران خارجی و نظرخواهی در مورد مراسم‌هایی که شرکت کردند، ارتباط با پیرغلامان و کسانی که در برپایی مراسم‌های محرم نقش داشتند و نقل خاطرات آن‌ها، است.

مسئول کمیته گردشگری مذهبی استان یزد با اشاره به اینکه کمیته گردشگری مذهبی معنوی با گردشگران خارجی معنا پیدا می‌کند، بیان کرد: گردشگران داخلی و خارجی با توجه به بحث کرونا نمی‌توانند حضور داشته باشند و برای اینکه از فعالیت‌ها و بحث آموزش نیروهای کمیته خود عقب نمانیم، به فعالیت‌های مجازی رو آوردیم.

وی با بیان اینکه مشکل ما وزارت بهداشت است که با برنامه‌های غلط خود به تمام بخش‌های گردشگری لطمه وارد کرده است گفت: در حالی امروز یزد در حوزه درمانی پذیرای مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور است که ورود گردشگران خارجی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند هم برای حضور در مراسم‌های عزاداری ممنوع است.

بیشتر بخوانید:
ساماندهی حضور گردشگران در آئین‌های سوگواری
زیارت را با مرزگذاری نمی‌توان مدیریت کرد
کمیته گردشگری مذهبی معنوی یزد برای محرم برنامه‌های ویژه‌ای دارد
رویداد محرم در گلستان در کاخ گلستان برگزار می‌شود
حضور ۵۰۰ گردشگر خارجی در آیین‌های عزاداری یزد

وی افزود: به واسطه کرونا لطمات زیادی به فعالان حوزه گردشگری وارد شده و الان همه کشورهای دنیا به صورت کم‌کم و تدریجی شروع به جذب گردشگر کردند ولی در کشور ما این موضوع هنوز محقق نشده است.

مسئول کمیته گردشگری مذهبی یزد بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی باید قوی‌تر عمل کند و پروتکل‌های بهداشتی که فعالین گردشگری برای ورود گردشگران تنظیم کردند به صورت ایمن باید مد نظر قرار دهند.

وی خواستار حمایت بیشتر دولت سیزدهم از صنعت گردشگری شد و گفت: باید چشم انتظار واکسن کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بمانیم تا دوباره به زمان رونق گردشگری برگردیم.

قطع به یقین صنعت گردشگری از اهمیت بسیار بالایی در توسعه کشور و استان یزد برخودار است و باید به آن توجه لازم صورت پذیرد اما احساسی تصمیم گرفتن می‌تواند مشکلات بسیاری به استان و کشور و سلامت مردم وارد کند.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از تسنیم، موضوعی که نمونه آن را در سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ مشاهده کردیم و تصمیمات غلط مسئولان سبب شد پیک‌های چهارم و پنجم کرونایی در بدترین وضعیت به کشور تحمیل شود و همچنان با آن درگیر هستیم.

گرچه همه خواهان آن هستیم که گردشگران خارجی در مراسم‌های عزاداری استان یزد که نماد عزاداری اصیل در حسینیه ایران است حضور داشته باشند تا علاوه بر توسعه اقتصادی، زمینه معرفی عاشورا و فرهنگ عاشورایی به سراسر جهان به وجود آید اما این موضوع نباید منجر به تصمیمات اشتباه شود و باید اجازه دهیم با بررسی دقیق موضوعات مرتبط با گردشگری، تدابیری اتخاذ شود تا بتوانیم گردشگری ایمن و سالم و به دور از شیوع کرونا داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.