• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

پل تاریخی «چالانچولان» در بروجرد مرمت و استحکام‌بخشی می شود

  • کد خبر : 7554
  • 13 آوریل 2022 - 11:33
پل تاریخی «چالانچولان» در بروجرد مرمت و استحکام‌بخشی می شود

به گزارش گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از آغاز عملیات مرمت و استحکام‌بخشی پل تاریخی «چالانچولان» در شهرستان بروجرد خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، سید امین قاسمی در جمع خبرنگاران از آغاز عملیات مرمت و استحکام‌بخشی پل تاریخی «چالانچولان» از توابع شهرستان بروجرد خبر داد.

وی گفت: از زمان احداث این بنا تاکنون هیچ‌گونه عملیات آواربرداری و سبک‌سازی در آن صورت نگرفته است از این‌رو اولویت کار در عملیات کنونی شامل آواربرداری، سبک‌سازی و استحکام‌بخشی سطح گذر پل است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان عنوان کرد: این عملیات مساحتی حدود ۵۰۰ متر مربع را در برمی‌گیرد و پس از اتمام سبک‌سازی به‌وسیله سنگ‌فرش سطح گذر پل استحکام‌بخشی می‌شود.

قاسمی گفت: پل تاریخی «چالانچولان» مربوط به دوره ساسانیان است که در جاده بروجرد به‌خرم‌آباد، واقع شده‌است و این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل سازه‌ای است که پس از ارتباط دو نقطه مجزا به یکدیگر سبب تسهیل رفت و آمد و تجارت بین مناطق مختلف می‌شود. کاربری پل‌ها با توجه به این ویژگی بسیار مهم در تمامی دوره‌ها حفظ شده است. قدیمی‌ترین پل‌های موجود در ایران مربوط به دوران هخامنشیان است که بر روی رودخانه‌ها و یا راه‌های مواصلاتی احداث می‌شدند البته قبل از این دوران هم تنها آثاری از بقایای پل‌های باستانی ایران به جای مانده که با تحقیقات با ارزش باستان شناسان می‌توان به آنها پی برد. پل چالانچولان دورود، پلی با ۶ چشمه طاق آجری است که در زمان صفویه بر روی رودخانه سزار احداث شد. این پل که بر روی پلی قدیمی از دوران ساسانیان ساخته شده دارای پایه‌های سنگی و بدنه‌ای از آجر می‌باشد. پل چالانچولان با طول ۱۲۰ متر در میان طبیعت بکر دشت سیلاخور در جاده بروجرد به دورود قرار گرفته و مناظر بی‌بدیلی را از فراز آن می‌توان نظاره کرد.

منبع: مهر 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.