• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

پنجشنبه بازار میناب، بازاری سنتی صنایع دستی و تاریخی

  • کد خبر : 7119
  • ۰۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
پنجشنبه بازار میناب، بازاری سنتی صنایع دستی و تاریخی
گردشگرآنلاین - پنجشنبه بازار میناب با حدود یک قرن فعالیت در عرصه خرید و فروش محصولات صنایع دستی و غذایی یکی از پرجاذبه ترین مکان هاست.

به گزارش گردشگرآنلاین،  این بازار سنتی درشهر میناب ،بعداز۲ سال تعطیلی به خاطر ویروس کرونا مجدد با رعایت دستور العمل های بهداشتی بازگشایی شد که شامل صنایع دستی نمایشگاهی از انواع کارهای دستی، هنری و فرهنگی شرق هرمزگان  تشکیل می دهد و کمتر جایی در ایران یافت می شود در یک روز و در یک جا شاهد چنین تنوعی باشد.

هر کس با هر شغلی از شهر میناب و یا حتی از دیگر شهرهای هرمزگان و استان های همجوار از بامداد روز پنجشنبه خود را به این بازار سنتی رسانده و با بساط کردن اجناس خود تا غروب اقدام به خرید و فروش می کند و در این بازار از بز، گوسفند، گاو، مرغ و پرنده گرفته تا تخم مرغ، پارچه، مواد غذایی و محلی(سوراغ و مهیاوه)، لباس، لوازم خانگی و آشپزخانه توسط بازاریان خرید و فروش می شود.

در پنجشنبه بازار میناب همچنین صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی شامل انواع حصیربافی، ظروف حصیری، سفال، لوازم دوخت لباس، برقع، ماهی و انواع مواد غذایی  تا صنایع دستی و سوزن دوزی، گلابتون دوری ، بیشتر توسط زنان و محصولات دامی بیشتر توسط مردان در پنجشنبه بازار به فروش می رسد.

بیشتر محصولات این بازار همچون جهله، کوزه، سبدهای دستی (تولک)، زنبیل، انواع مصنوعات صدفی، لباس های محلی و مواد اولیه برای دوخت و ساخت چنین لباس هایی، دست ساز بوده که در بین گردشگران ایرانی و حتی خارجی نام آشناست.

پنجشنبه بازار میناب به علت در دسترس بودن و ارزان تر بودن قیمت اجناس نسبت به سایر بازارهای هرمزگان، هر هفته مشتاقان زیادی را به سوی خود جذب می کند و حتی افراد خرید عید، عروسی و غیره را از این مکان تهیه می کنند وهمه ساله بویژه ایام نوروز مسافران و گردشگرانی زیادی به صورت فردی و گروهی از سراسر ایران و کشورهای اروپایی برای بازدید از بازار تاریخی میناب به این منطقه سفر می کنند.

هر چند در دهه های اخیر بواسطه ورود برخی مصنوعات چینی، استقبال کمتری از برخی دست سازه های بومی پنجشنبه بازار میناب شده اما این بازار تا حدودی جایگاه خود را حفظ کرده و همچنان نیازمند حمایت از این صنعت است.

پنجشنبه بازار میناب

پنجشنبه بازار میناب

عرضه مهم ترین محصولات کشاورزی میناب در پنجشنبه بازار

مرکبات،خرما، صیفی جات،غلات، پرتقال ، لیموترش، گوجه فرنگی، انبه، خیارسبز، هندوانه، پیاز و بادمجان از مهم ترین محصولات کشاورزی شهرستان میناب است که در پنجشنبه بازار این شهر عرضه می شود.

البته انبه از شاخص ترین محصول کشاورزی میناب است که به عنوان نشان جغرافیایی هرمزگان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و پارک علم و فناوری به ثبت ملی رسیده است ومسافران و گردشگران می توانند با سفر به میناب غذاهای محلی را در باغ های انبه این منطقه تهیه کنند.

بیشتر بخوانید:
فرماندار پاسارگاد: برنامه‌ای برای حفر چاه در حریم آثار تاریخی نیست
چراغ کم سوی هتل‌های استان یزد رو به خاموشی
تبدیل گلستان به قطب گردشگری کشاورزی کشور نیازمند برنامه‌ریزی

حضور پررنگ گردشگران ایرانی و خارجی در پنجشنبه بازار میناب

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میناب گفت: پنجشنبه بازار میناب یکی از بازارهای تاریخی هرمزگان است که به ثبت ملی رسیده ،امسال  ورودی شهر میناب نمایشگاهی از صنایع دستی جهت بازدید گردشگران و مسافران نوروزی دایر شده است.

نیما اقتداری افزود : این بازار سنتی و تاریخی در سال ۹۴ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی به ثبت رسید،این بازار هم اکنون در بلوار ساحلی این شهر قرار دارد که امکانات خوبی بر خوردار است .

این مسوول اظهار داشت: این بازار همه ساله بویژه ایام نوروز گردشگران زیادی را از سراسر ایران و حتی از کشورهای اروپایی به سوی خود می‌کشاند، قدمت این بازار تاریخی به چند صد سال پیش برمی گردد و یکی از بازارهای مهم محلی هرمزگان بوده که از گذشته‌های دور به جا مانده است.

به گزارش گردشگر آنلاین، وی بیان داشت: در کمتر جای ایران بازاری دیده می شود که در یک روز و در یک مکان کوچکی، چنین تنوعی داشته باشد لذا در این بازار که محل داد و ستد صنایع دستی، تولیدات سنتی و خانگی دست ساز است انواع حصیر بافی، ظروف حصیری، سفال، لوازم دوخت لباس، برقع(روبند)، ماهی و انواع مواد غذایی محلی همچون سوراغ و مهیاوه عرضه می‌ شود.

پنجشنبه بازار و ده ها اثر تاریخی و جاذبه طبیعی پذیرای مسافران نوروزی

فرماندار ویژه میناب نیز گفت: برای تعطیلات ایام نوروز، پنجشنبه بازار و ده ها اثر تاریخی و جاذبه طبیعی نظیر نخلستان، باغ ها و مزرعه های کشاورزی در این شهرستان پذیرای مسافران است.

نماینده عالی دولت افزود: وجود جاذبه های گردشگری در منطقه بندزرک و توکهور، کوه های بی نظیر در منطقه سندرک، سواحل زیبای بندزرک، کرگان، کلاهی، تالاب بین المللی میناب، درختان حرا، پنجشنبه بازار، صنایع دستی و سد استقلال، فضای مناسبی را برای تشویق و ترغیب گردشگران نوروزی ایجاد کرده است.

مجیدر سلحشور بیان داشت: برای پذیرایی مسافران و گردشگران نوروزی از میناب همچنین امکانات مختلفی شامل اسکان در مدرسه ها، پارک ها و هتل ها در نظرگرفته شده است.

صنایع دستی میناب

صنایع دستی میناب

وی ادامه داد: بروشور اماکن و جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان میناب در دسترس است و علاوه بر این، پایانه های مسافربری، غذاخوری ها و مهمان پذیرها نیز مهیای ارائه خدمات لازم به مسافران نوروزی هستند.

معاون استاندارهرمزگان اظهارداشت: برای پذیرایی مسافران و گردشگران نوروزی از میناب همچنین امکانات مختلفی شامل اسکان در مدرسه ها، پارک ها و هتل ها در نظر گرفته شده است.

سلحشور اضافه کرد: همه باید در راستای احیای آیین هایی نوروزی که موجب شادی، جشن و سرور شهروندان و گردشگران می شود، استفاده کنیم.

وی بیان داشت: در ایام تعطیلات بویژه نوروز، مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور به میناب سفر می کنند که تلاش داریم همچون سال های گذشته میزبان خوبی برای آنها باشیم.

شهردار شهر میناب نیز گفت : مجموعه شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر در راستای توسعه پایدار شهری و توجه به زیر ساخت های عمومی و همچنین پنجشنبه بازار سنتی و صنایع دستی ، بازار دام تجهیز و آماده بازدید گردشگران و مسافران نوروزی می باشد.

حبیب‌الله سهرابی افزود: پنجشنبه بازار سنتی و صنایع دستی میناب به نقل بزرگان این شهرستان بیش از یک قرن قدمت دارد که بازار قدیم در پشت بانک ملی مرکزی قرار داشت و با توجه به استقبال مردم چندین سال است ، به بلوار ساحلی در بستر رودخانه انتقال یافته است.

کارگاه سفالگری میناب با محوریت کارآفرینی و گردشگری

به گزارش گردشگر آنلاین، کارگاه های سفالگری میناب از دیگر مکان های مهم در حوزه جذب گردشگر و کارآفرینی است که هم اکنون این صنعت از رونق خوبی در این منطقه برخوردار است لذامسافران و گردشگران می توانند با مراجعه به کارگاه های سفالگری میناب با نحوه ساخت جهله(کوزه سفالی) و اشتروک (مجسمه سفالی به نام شتر) را نظاره باشند.

بهترین کارگاه سفالگری شهرستان میناب واقع در روستای شهوار قدیم و حکمی است واین هنرمند مینابی توانسته است با کوبیدن بر کوزه های سفالی (جهله) صوت جدیدی ایجاد کند که مورد توجه هنرمندان و سایر افراد است.

دیگر جاذبه های گردشگری میناب

قلعه هزاره، قلعه کردر، جنگل های حرای تیاب، پارک جنگلی، چشمه آب گرم گیو، سد استقلال میناب، سواحل میناب و سواحل زیبای تیاب ، کرگان و کریان ، راونگ از دیگر جاذبه های گردشگری میناب است.

قلعه هزاره میناب یا همان قلعه بی بی مینو تا اواخر دوره قاجار مرکز حکومت محلی بوده و در اطراف آن خندقی وجود داشته که همیشه سربازان مسلح در آن نگهبانی می دادند،مردم بومی معتقد بودند در گذشته ۲ خواهر به نام های بی بی مینو و بی بی نازنین این شهر را بنا کرده اند.

قلعه کَردَر یا کلات نادرشاهی نیز در میان نخلستان بزرگی در ۱۳ کیلومتری جنوب میناب قرار داشته و چندین برج دارد که در بدنه هر کدام از آنها روزنه هایی برای نشانه گیری و نظارت بر محیط اطراف تعبیه شده است.

موقعیت مکانی و تاریخی شهر میناب

شهر تاریخی میناب که از گذشته به «آنامیس» معروف بوده، شهره پنجشنبه بازار آن همچنان پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی هست و یکی از مقاصد گردشگری در این ایام به شمار می رود.

قدمت شهر تاریخی میناب با بیش از ۱۰۰ هزار سال سابقه، به زمان ساسانیان برمی گردد اما بعضی از اسناد تاریخی موجود نشان می دهد که قدمت این منطقه به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال برمی گردد.

مینوو، میناو، مینا، هرمز و هارموز از نام های قدیمی شهر میناب است،شاید وجه تسمیه میناب، آب فراوان و رودخانه پر آب با آب شیرین آن بوده و قدیمی ترین نامی که در کتاب های تاریخی و در زمان هخامنشی از میناب برده شده شهر اورگانا (ORGANA )بوده است.

به علت نخلستان های وسیعی که در میناب هست، در نقشه های قدیمی از این منطقه با عنوان مغستان نام برده شده است.(در زبان بندری به نخل، مغ گفته می شود.)

شهرستان میناب با جمعیت بیش از ۳۰۰ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری مرکز استان و پر جمعیت ترین شهرستان هرمزگان بعد از بندرعباس است، شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و صیادی است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.