• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

پنجمین جشنواره گیلاس اشنویه برگزار می‌شود

  • کد خبر : 7810
  • 30 آوریل 2022 - 16:18
پنجمین جشنواره گیلاس اشنویه برگزار می‌شود

گردشگرآنلاین – رئیس اداره‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اشنویه از برگزاری پنجمین جشنواره گیلاس اشنویه در تیر ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، روناک تاسا با اعلام این مطلب اظهار کرد: در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا جشنواره گیلاس در اشنویه برگزار نشد که امسال با انجام واکسیناسیون عمومی در نظر است این جشنواره در بلوار کردستان جنب باغ شهرداری برگزار شود.

رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه افزود: این جشنواره به مدت یک هفته دایر خواهد بود و در انواع گیلاس تولید شده در این شهرستان به فروش خواهد رسید.

وی ادامه داد: اجرای موسیقی فولکلور و آیین‌های سنتی نیز از جمله دیگر برنامه‌های این جشنواره خواهد بود تا یک فضای مفرح و شادی برای بازدیدکنندگان ایجاد شود.

تاسا تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی در کشت گیلاس و کیفیت عالی این محصول، اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس ایران مشهور شده است.

تاریخ باستانی آذربایجان با تاریخ قوم ماد درآمیخته است. قوم ماد پس از مهاجرت بـه ایـران آرام آرام قسـمتهـای غربـی ایران از جمله آذربایجان را تصرف کرد. مقارن این ایام دولتهایی در اطراف آذربایجان وجود داشت که از آن جملـه مـی- توان به دولت آشور در شمال بین النهرین، دولت هیتی در آسیای صغیر، دولـت اوراتـو در نـواحی شـمال و شـمال غـرب، اقوام کادوسی در شرق و کاسیها در حوالی کوههای زاگرس اشاره کرد. بعد از تا ٔ◌سـیس دولـت مـاد، آذربایجـان بـه مـاد کوچک (در مقابل ماد بزرگ) معروف شد و مشتمل بر شهرهای قدیمی همدان، ری، اصفهان و کرمانشـاه بـود. بـه عبـارت دیگر ولایاتی که در قرون اولیه اسلامی به ناحیهی جبال و بعدها به عراق عجم معروف بودند را در بر میگرفت. بعد از غلبه اسکندر مقدونی به ایران، سرداری به نـام آتورپـات در آذربایگـان ظهـور کـرد و از اشـغال آن توسـط یونانیـان ممانعت به عمل آورد. از آن به بعد این سرزمین به نام آتورپاتکان معروف شد.

به گزارش گردشگر آنلاین، تقسیمات کشوری و مشخصات طبیعی استان استان آذربایجانغربی با وسعت ۳۷۴۱۲ کیلومترمربع بین ۴۴ درجه و ۳ دقیقه تا ۴۷ درجـه و ۲۴ دقیقـه طـول شـرقی و ۳۶ درجه و ۵ دقیقه تا ۳۹ درجه و ۴۶ دقیقه عرض شمالی، در شمال غرب ایران واقع شده اســت.

این استان از شمال به جمهوری خود مختار نخجوان و کشور ترکیه و از شرق به استان آذربایجـان شـرقی و از جنـوب بـه استان کردستان و از غرب به کشورهای ترکیه و عـراق محـدود مـیشـود. براسـاس تقسـیمات کشـوری سـال ۹۰ اسـتان آذربایجانغربی دارای ۱۷ شهرستان، ۴۰ بخش، ۴۲ شهر،۱۱۳ دهستان و ۴۵۳۱ آبادی دارای سکنه میباشد.

بدلیل واقع شدن استان در عرضهای جغرافیای بالا و ارتفـاع زیـاد، میـانگین سـالانه دمـای آن نسـبت بـه میـانگین سالانه دمای اکثر مناطق کشور کمتر بوده و جزء مناطق سردسیر کشور محسوب میشود.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.