• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد

پیشنهاد تمدید معافیت‌های مالیاتی برای فعالان حوزه گردشگری

  • کد خبر : 15608
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
پیشنهاد تمدید معافیت‌های مالیاتی برای فعالان حوزه گردشگری
گردشگرآنلاین - دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی پیشنهاد تمدید معافیت های مالیاتی موضوع ماده (۱۳۲) قانون مالیات های مستقیم برای فعالین حوزه گردشگری پرداخت.

به گزارش گردشگرآنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این گزارش با اشاره به اینکه توجه به توسعه گردشگری همواره در اسناد بالادستی مختلف مورد تأکید بوده، آمده است که به عنوان مثال در بند «۹» سیاست های کلی اشتغال (ابلاغیه ۱۳۹۰) به «استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی گردشگری» تأکید شده است. در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت (ابلاغیه ۱۳۹۷)، «گسترش قطب های گردشگری» مورد توجه قرار گرفته است. در بند «۱۷» سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه (ابلاغیه ۱۴۰۱/۰۶/۲۰) نیز «توسعه گردشگری» مورد تأکید قرار گرفته است. از این منظر توجه به موضوع فعالان حوزه گردشگری به عنوان یکی از اولویت های مقام سیاستگذار در کشور بر کسی پوشیده نیست.

در ادامه این گزارش عنوان شده که در حوزه اجرا نیز دولت سیزدهم در سند تحول خود، بخشی را به صورت ویژه به ترسیم اهداف در زمینه گردشگری پرداخته است (مبحث هشتم). در این میان، دولت تأکید دارد که به منظور «دسترسی پذیری سفر و گردشگری داخلی» باید «از سرمایه گذاری بخش غیردولتی در گردشگری» حمایت کرد. باید توجه داشت یکی از سازوکارهای حمایتی از بخش خصوصی در این حوزه، معافیت‌های مالیاتی است. این ابزار پیشتر در ماده (۱۳۲) قانون مالیات های مستقیم اعمال شده بود. متن پیشروی، استدلالی بر ضرورت تمدید این مالیات هاست.

پیش از توصیف وضعیت گردشگری در چند سال اخیر، باید به این موضوع توجه داشت که صنعت گردشگری بهشدت تحت تأثیر عوامل متعدد در محیطهای خرد و کالن اســت. محیط کالن شامل عواملی است که صنعت را تحت تأثیر قرار داده اما تحت مدیریت و کنترل آن نیستند؛ عواملی همچون عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی- فرهنگی، آب و هوا و غیره. ازاینرو، جهت درک بهتر وضعیت گردشگری در کشور، توجه به عوامل کالن حاکم بر این صنعت در چند سال اخیر ضروری بهنظر میرسد.

پیشنهاد تمدید معافیت‌های مالیاتی برای فعالان حوزه گردشگری

پیشنهاد تمدید معافیت‌های مالیاتی برای فعالان حوزه گردشگری

منبع: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15608

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.