• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی:

پیگیر تخلفات در تپه تاریخی ملکان هستیم

  • کد خبر : 7326
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
پیگیر تخلفات در تپه تاریخی ملکان هستیم

گردشگرآنلاین – متخلفان در عرصه و حریم تپه‌های تاریخی روستای «بایقوت» شهرستان ملکان اقدام به فعالیت کشاورزی کرده بودند که با عاملان آن برخورد قانونی انجام گرفت

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، احمد حمزه زاده در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی، افرادی که بدون مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبادرت به انجام عملیاتی در عرصه و حریم آثار تاریخی ملکان و موجب تزلزل آثار فرهنگی-تاریخی شوند، علاوه بر رفع تصرف و پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شوند.

وی ادامه داد: طی سالجاری ساماندهی و رسیدگی به تپه‌های تاریخی شهرستان ملکان در دستور کار قرار گرفته است و حفاری‌های انجام گرفته در پیرامون این تپه‌ها ساماندهی و به حالت اولیه باز خواهند گشت.

بر اساس ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی افرادی که بدون مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبادرت به انجام عملیاتی در عرصه و حریم آثار تاریخی و موجب تزلزل آثار فرهنگی – تاریخی شوند، علاوه بر رفع تصرف و پرداخت خسارت وارده، به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شوند.

وی ادامه داد: طی سال جاری ساماندهی و رسیدگی به تپه های تاریخی شهرستان ملکان در دستور کار قرار گرفته است و حفاری های صورت گرفته در پیرامون این تپه ها ساماندهی و به حالت اولیه باز خواهند گشت.

بایقوت یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. این شهر در ۴ کیلومتری ملکان و ۶۶۰ کیلومتری تهران واقع شده‌ است.

تاریخچه این روستای باستانی به دوره‌های قبل از اسلام می‌رسد و در حال حاضر فقط ۵ تپه باستانی با نام‌های چال تپه ، قره تپه ، آغ تپه ، ارمنی تپه سی ( تپهٔ ارامنه ) و اغ اولیا (که در حال حاضر به عنوان گورستان از آن استفاده می‌شود) باقی مانده‌ است.

تپه ملکان ۲ مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان مانه و سملقان، بخش سملقان، دهستان قاضی، جنوب غربی روستای شهر آباد کرد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۱۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7326

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.