• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

چالش‌های پیشروی صنعت گردشگری اردبیل

  • کد خبر : 1867
  • 15 نوامبر 2021 - 14:54
چالش‌های پیشروی صنعت گردشگری اردبیل

گردشگرآنلاین – عضو هیئت‌علمی گروه آموزشی مدیریت دولتی و گردشگری دانشگاه محقق اردبیلی گفت: اردبیل سه جاذبه مهم برای جذب گردشگران بین‌المللی دارد که با استفاده از آنها می‌توان برای جذب توریست‌ها برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، ولی نعمتی اظهار کرد: یکی از این جاذبه‌های اردبیل برای  بقعه شیخ صفی است که می‌تواند مقصد باشد به‌خصوص بعد از ثبت جهانی، این بقعه بیشتر شناخته شده است.

وی با بیان اینکه جاذبه دوم استان اردبیل در سطح بین‌المللی شیوه زندگی و معیشت عشایر است که برای گردشگران خارجی به‌خصوص گردشگران اروپایی جذابیت دارد، تصریح کرد: شیوه معیشت، شیوه زندگی، فرهنگ، آداب، رسوم، نوع مسکن و غیره عشایر برای گردشگران جذابیت‌های خاصی دارد.

عضو هیئت‌علمی گروه آموزشی مدیریت دولتی و گردشگری دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: حُسن معیشت عشایر این است که فصل کوچ آنها دقیقاً مطابق با سفر گردشگران در فصل تابستان است که نکته مثبتی محسوب می‌شود.

نعمتی با بیان اینکه سومین جاذبه گردشگری استان اردبیل در سطح بین‌المللی کوه سبلان است، ادامه داد: دریاچه کوه سبلان،

اردبیل

اردبیل

، طبیعت و کوه‌های اطراف قله سبلان جاذبه گردشگری برای گردشگران بین‌المللی به شمار می‌آید.

به گفته این استاد دانشگاه، در سطح ملی هم اقلیم، آب‌های گرم و معدنی، جنگل‌های فندقلو، گردنه حیران، دریاچه نئور، گردنه اسالم، قابلیت‌های کشاورزی مغان و غیره بر جذابیت‌های استان  افزوده است.

 

 

 

جاذبه های ثانویه ایجاد نشده است

وی با بیان اینکه قابلیت‌های گردشگری استان اردبیل به‌درستی اطلاع‌رسانی و تبلیغ نشده‌اند، بیان کرد: خیلی‌ها در داخل کشور از نحوه معیشت عشایر در استان اردبیل بی‌خبر هستند چه رسد به اینکه گردشگران خارجی از آن مطلع شده باشند.

نعمتی با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری مناسب در سطح استان اردبیل ایجاد نشده است، ادامه داد: پروازهای بین‌المللی در فرودگاه اردبیل وجود ندارد و عدم آشنایی تورهای مهم گردشگری با قابلیت‌های استان اردبیل هم سبب شده است که اردبیل مقصد این تورها نباشد.

عضو هیئت‌علمی گروه آموزشی مدیریت دولتی و گردشگری دانشگاه محقق اردبیلی افزود: می‌توان گفت فقط گردشگرانی به استان سفر می‌کنند که قصد طبیعت‌گردی داشته یا برای استفاده از آب‌های گرم و معدنی یا کوهنوردان حرفه‌ای به‌منظور صعود به قله سبلان راهی اردبیل می‌شوند و تقریباً می‌توان ادعا کرد که استان اردبیل سهمی از گردشگری بین‌المللی ندارد و فقط گذرگاهی برای افرادی از کشور جمهوری آذربایجان است که برای مداوا به استان‌های هم‌جوار سفر می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیشتر هم استانی‌ها نسبت به اهمیت گردشگری واقف نیستند، تشریح کرد: نسبت به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری استان تبلیغات و اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده است و جامعه محلی آگاهی لازم را نسبت به اثرات مطلوب گردشگری ندارند.

وی اضافه کرد: بحث تبلیغات و آماده‌سازی زیرساخت‌های گردشگری بیشتر بر عهده دولت است و دولت باید در زمینه معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان تبلیغ و اطلاع‌رسانی کرده و با آگاه‌سازی جامعه محلی، توانمندی‌های آنها را ارتقا داده و قابلیت‌های جامعه محلی را برای کنشگری آنها گسترش داده و از طرف دیگر برای جذب سرمایه‌گذاران تلاش کند.

نعمتی با بیان اینکه بیشتر سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری استان  بر روی هتل‌سازی یا ساخت محل اقامت متمرکز شده‌اند، تصریح کرد: ماندگاری گردشگران در استان پایین است زیرا جاذبه‌های ثانویه برای اقامت بیشتر گردشگران و تشویق آنها برای هزینه‌کردن ایجاد نشده است.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1867

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.