• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

چراغ یونسکو برای «قشم» و «ارس» سبز شد

  • کد خبر : 11167
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
چراغ یونسکو برای «قشم» و «ارس» سبز شد
گردشگرآنلاین - عضو شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو با اعلام این‌که ثبت جهانی ژئوپارک ارس در یونسکو تایید شد، اما در بهار ۱۴۰۲ حکم آن تنفیذ خواهد شد، خبر داد که ژئوپارک قشم نیز کارت سبز یونسکو را دریافت کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، علیرضا امری‌کاظمی با اشاره به جلسه شورای عالی یونسکو که در تایلند برگزار شد، گفت: ژئوپارک ارس ژئوپارک قشم کارت سبز یونسکو را دریافت کرد و عضویت آن در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها به مدت چهار سال دیگر تمدید شد.

به گفته او، در جلسه افتتاحیه این کنفرانس، ژئوپارک قشم در شاخص‌های توسعه جامعه محلی و مشارکت بانوان به عنوان یکی از بهترین ژئوپارک‌های جهان معرفی شد.

مدیر ژئوپارک قشم و مشاور ژئوپارک ارس همچنین درباره سرانجام پرونده ژئوپارک ارس توضیح داد:‌ در اجلاس اخیر، ژئوپارک ارس تاییدیه اعضای شورای جهانی را دریافت کرد، البته تاییدیه شورای اجرایی یونسکو که در زمستان تشکیل جلسه خواهد داد را نیز باید دریافت کند تا در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ حکم ژئوپارک جهانی از سوی دبیرکل یونسکو به ارس تفیذ شود. به این ترتیب ارس پس از قشم، دومین ژئوپارک ایران و خاورمیانه خواهد شد.

امری‌کاظمی در عین حال یادآور شد:‌ اگرچه ژئوپارک ارس تایید اعضای شورای ژئوپارک‌های جهانی را دریافت کرده، ‌اما با توجه به پایش‌هایی که در این مدت صورت خواهد گرفت لازم است تا زمان اخذ تاییدیه نهایی، فعالیت‌ها و عملکرد آن تداوم داشته باشد.

قلمرو ژئوپارک ارس با مساحت ۱۶۷۰ کیلومتر مربع که دارای ۳۱ ژئوسایت است، در محدوده جلفا در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

ژئوپارک جهانی قشم نیز که درحال حاضر دارای ۳۵ ژئوسایت است، سال ۱۳۸۵ در شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو ثبت شد، ‌اما در سال ۱۳۹۱ به دلیل آنچه ناتوانی مدیران وقت سازمان منطقه آزاد قشم در اجرای اهداف و برنامه‌ها اعلام شد، از شبکه جهانی ژئوپارک‌ها خارج شد. این ژئوپارک در سال ۱۳۹۶ با اصلاح ایرادها، موفق به دریافت کارت سبز یونسکو شد. ژئوپارک‌های جهانی هر چهار سال، از سوی شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو ارزیابی می‌شوند.

ژئوپارک منطقه‌ای است که در آن، میراث زمین‌شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و دائمی حفظ و نگهداری می‌شود و با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین‌شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد.

چراغ یونسکو برای «قشم» و «ارس» سبز شد

چراغ یونسکو برای «قشم» و «ارس» سبز شد

منبع: ژئوپارک جهانی یونسکو جزیره قشم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11167

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.