• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

چرا مصر در لیست سیاه سریال‌سازان قرار گرفت؟

  • کد خبر : 13062
  • 22 اکتبر 2022 - 12:19
چرا مصر در لیست سیاه سریال‌سازان قرار گرفت؟
گردشگرآنلاین - فضای اقلیمی و هویت تاریخی مصر سبب شده بود تا نزدیک به یک قرن این کشور عرب زبان، لوکیشن محبوب سازندگان فیلم و سریال باشد اما در سال‌های اخیر از این محبوبیت کاسته شده و چیزی نمانده تا مصر به طور کلی از فهرست اماکن محبوب برای فیلم برداری فیلم و سریال‌ها خط بخورد.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از الجزیره، چند سالی می‌شود که سازندگان فیلم و سریال از دولت مصر می‌خواهند تا مسیر را برای آن‌ها هموارتر کند؛ از جمله این موانع، محدودیت‌ها و سانسور، هزینه زیاد کمرگ برای ورود ادوات تصویربرداری، هزینه زیاد فیلم برداری در مصر و نیز ممانعت از تصویربرداری در برخی از اماکن است و اگر اینطور پیش برود بزودی مصر در لیست سیاه سریال‌سازان قرار می‌گیرد.

بی توجهی دولت مصر به درخواست مکرر تولیدکنندگان سبب شده تا آنان در سال های اخیر، دیگر کشورهای عرب زبان با اقلیم تقریبا مشابه را برای ساختن فیلم و سریال‌های خود انتخاب کنند. کشورهایی که با استفاده از این موقعیت با مهیا کردن شرایط برای سازندگان سعی می‌کنند تا فیلم سازان و بازیگران را بیش از پیش به کار کردن در سرزمین خود جذب کنند.

کارگردانان مصری می‌گویند وجود موانع زیادی بر سر راه سازندگان فیلم و سریال سبب شده تا آن‌ها برای فیلم برداری آثارشان به سمت کشورهایی مثل تونس، عربستان، ترکیه، اردن و مغرب کشیده شوند. آن‌ها یکی از دشوارترین موانع را لزوم کسب مجوز ساخت آثار نمایشی از حدود هفت سازمان و وزرات خانه دانسته‌اند.

چند روز قبل صحبت‌های عمرو سلامه ـ کارگردان  مصری ـ  درباره اینکه فیلم سازان و بازیگران مصری برای ساخت فلیم و سریال به دیگر کشورهای عرب زبان مثل لبنان و عربستان سعودی می‌روند، سبب شد تا موضوع مساعد نبودن شرایط مصر برای سازندگان  آثار نمایشی، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

عمرو سلامه تصریح کرده است که رفتن هنرمندان به سمت کشورهای دیگر برای تولید آثارشان سبب می‌شود تا صنعت سریال سازی در مصر که برای حدود ۱۰۰ سال منبع درآمدی برای این کشور محسوب می‌شد، تضعیف شود. بعد از تصریحات این هنرمند مصری، چندین هنرمند مصری دیگر صحبت‌های او را تأیید و بر ضرورت توجه به این معضل تأکید کرده‌اند.

در سال‌های اخیر چندین شرکت تولید فیلم و سریال به دلیل بحران اقتصادی  و افزایش هزینه‌های تولید در مصر، این کشور را ترک کرده‌اند. برخی یکی از دلایل دشوار شدن تولید اثر نمایشی در مصر را موضوع احتکار دانسته‌اند. آن‌ها معتقدند شرکت خدمات رسانه‌ای بزرگی که در مصر ساخت اغلب آثار هنری در سال‌های اخیر را بر عهده داشته، عرصه را برای دیگر شرکت‌ها و سازندگان تنگ کرده است. به گفته این منتقدان این شرکت با در دست گرفتن حوزه ساخت فیلم و سریال در مصر و با استفاده از تعداد مشخصی از هنرمندان و نیز کمتر کردن تعداد سریال‌های تولیدی مصر، سبب بیکاری بسیاری از هنرمندان مصری و مهاجرت آنان به دیگر کشورهای عربی شده است.

هر چند شرکت مذکور این اتهامات را رد کرده و گفته است که درها را به روی هنرمندان و سازندگان باز کرده و با چند شبکه‌ای که متعلق به شرکت است، فضای خوبی برای فیلمسازی فراهم کرده است.

حکومت مصر از سال ۲۰۱۴ بارها اعلام کرده که شرایط نابسامان ساخت فیلم و سریال را بهبود خواهد بخشید و تدابیری اتخاد خواهد کرد که طی آن سازندگان فقط از یک سازمان واحد مجوز بگیرند اما این وعده‌ها تا کنون عملی نشده است. مصر تا کنون فیلم و سریال‌های زیادی را در سطح بین الملل از دست داده است. از جمله این آثار مجموعه «Moon Knight» یکی از سریال‌های دنیای سینمایی مارول است که توسط عمرو دیاب ـ خواننده و بازیگر مشهور مصری ـ کارگردانی شده و در سال جاری منتشر شده است.

عمرو دیاب گفته است، خیلی تلاش کرده که این سریال آمریکایی در مصر تصویربرداری شود تا صحنه‌های واقعی تری داشته باشد اما این اتفاق میسر نشده است.

دیاب همچنین گفته است، با زحمت بسیار شرکت سازنده را راضی کرده تا سریال را در مصر بسازند زیرا آن‌ها معتقد بودند که مصر به خاطر هزینه‌های بالای تولید و محدودیت‌هایی که بر سر راه سازندگان ایجاد می‌کند، مصر در لیست سیاه سریال‌سازان قرار گرفته است. در نهایت به این دلیل که گرفتن مجوز های لازم توسط عمرو دیاب زمان زیادی طول کشیده است، سازندگان، مصر را کنار گذاشته و دکورهای موجود در مصر را در کشور مجارستان بازسازی کرده‌اند.

عمرو دیاب بعد از این اتفاق اظهار تأسف کرده که مصر با از دست دادن این سریال در واقع چیزی حدود ۱۶۰ میلیون دلار را از دست داده که به شهر بوداپست در مجارستان رسیده است. به گفته این هنرمند مصری، علاوه بر این مصر می‌توانست از طریق ساخته شدن یکی از سریال‌های «مارول» در خاکش تبلیغات رایگان زیادی برای کشورش داشته باشد.

به گزارش گردشگر آنلاین، فیلم و سریال‌های زیادی در دنیا ساخته شده‌اند که با وجود اینکه طبق فیلم‌نامه برخی از صحنه‌هایشان باید در مصر فیلم برداری می‌شد، سازندگانشان کشورهای دیگر را برای تصویربرداری ترجیح داده‌اند و لوکیشن‌های مصری را در آن‌ها بازسازی کرده‌اند. مثل فیلم «مومیایی» (۱۹۹۹)، «بازگشت مومیایی» (۲۰۰۱) و «بیمار انگلیسی» که در سال ۱۹۹۶ موفق به کسب ۹ جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم شده است و سازندگان کشور تونس را به جای مصر برای ضبط صحنه‌هایی که در مصر اتفاق می‌افتد، انتخاب کرده‌اند.

مصر با وجود اینکه طبیعت زیبا و خیره‌کننده‌ای دارد و علاوه بر آن آثار باستانی بی‌نظیری را در خود جای داده، به خاطر هزینه‌های گزاف ساخت  فیلم و سریال و نیز محدودیت‌های زیاد در انتخاب لوکیشن، از لیست انتخاب سازندگان جهان خط خورده و خودش را به نفع دیگر کشورها با اقلیم مشابه کنار کشیده است.

کشور مغرب یکی از گزینه‌های جایگزین مصر است که لوکیشنی شبیه به اهرام مصر و مجسمه ابوالهول را در کشورش ساخته و شرایط تولید را برای سازندگان فیلم و سریال تسهیل کرده تا آن‌ها را به خود جذب کند. این در حالی است که مصر اهرام واقعی را در خاکش دارد و به آن بی توجه است.

چرا مصر در لیست سیاه سریال‌سازان قرار گرفت؟

چرا مصر در لیست سیاه سریال‌سازان قرار گرفت؟

منبع: الجزیره

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13062

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.