• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

چهارمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن برگزار شد

  • کد خبر : 12944
  • 19 اکتبر 2022 - 10:47
چهارمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن برگزار شد
گردشگرآنلاین - معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری خراسان شمالی گفت: «چهارمین دوره جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن صبح فردا در شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.»

به‌گزارش گردشگرآنلاین از خراسان شمالی، ابوالفضل اسماعیلی با اعلام این خبر افزود: «جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن به میزبانی روستای تازه قلعه از توابع غلامان شهرستان راز و جرگلان برگزار خواهد شد.»

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری خراسان شمالی تأکید کرد: «اسب اصیل ترکمن به گواه بسیاری، هویت آن متعلق به خراسان شمالی است و شهرستان راز و جرگلان از مناطق مهم پرورش اسب اصیل ترکمن در استان به شمار می‌رود.»

اسماعیلی ادامه داد: «قوم ترکمن و دیگر اقوام خراسان شمالی از قدیم‌الایام، به‌واسطه خاستگاه فرهنگی، علاقه ذاتی و دلبستگی درونی به پرورش اسب داشته‌اند و به‌خصوص در مراسم و مناسبت‌های فرهنگی به برگزاری مسابقات سوارکاری اهمیت می‌دادند.»

او گفت: «منطقه خراسان شمالی، بهره‌وری ملی از این ذخیره ارزشمند باهدف توسعه و حفاظت از آن و نیز فعال‌کردن قابلیت‌های موجود در زمینه صنعت اسب، از جمله ایجاد اشتغال مولد و پایدار، صادرات غیرنفتی، ارزآوری برای کشور، محرومیت‌زدایی و گسترش اکوتوریسم تخصصی اسب ایرانی و نیز توسعه ورزش مفرح و نشاط ‌آور سوارکاری، می‌تواند حائز اهمیت باشد.»

اسب ترکمن گونه‌ای از اسب با نژاد ترکمن خالص است که در منطقه ترکمن صحرا و ترکمنستان زیست کرده و پرورش می‌یابد. رنگ آن‌ها گوناگون از جمله خاکستری، سفید و قهوه ای است و بدنی کشیده و لاغر دارند. شکم آن‌ها بر خلاف بسیاری از نژادهای دیگر اسبها، تخت است، به عبارت دیگر شکم آن‌ها لاغر است. صادرات این اسب به خارج از کشور ممنوع است.

اسب ترکمن اسبی است دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، از جمله: قد ۱۵۰ تا ۱۶۰ سانتیمتر، گوش‌های بلند و متحرک، سینه فراخ و متناسب، کَپل کم شیب با عرض خوب، مفاصل قوی، سم‌های محکم با زاویه مناسب، تحمل حرکات سنگین ورزشی.

اسب ترکمن اندامی کشیده، دُمی باریک، سر و گردن زیبا دارد. برای اسب‌های با نژاد ترکمن درسال‌های گذشته ذخیره‌های ژنتیک این اسب، تقاضای جهانی یافته‌است. اسب ترکمن در نزد ترکمن‌ها پیشینه‌ای طولانی در سن و زندگی صحرانشینی وجنگ وگریزها درگذشته داشته‌است.

چهارمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن برگزار شد

چهارمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن برگزار شد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12944

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.