• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
لزوم توسعه زیر ساختهای گردشگری

چهار اثر ثبت جهانی در بم قرار دارد

  • کد خبر : 5312
  • 23 ژانویه 2022 - 13:56
چهار اثر ثبت جهانی در بم قرار دارد

گردشگرآنلاین – فرماندار بم با اشاره به ثبت جهانی چهار اثر این شهرستان در فهرست آثار جهانی گفت: باید زیر ساختهای صنعت گردشگری در بم توسعه یابد.

به گزارش گردشگرآنلاین، هادی شهسوارپور فرماندار شهرستان بم در استان کرمان در کارگروه گردشگری شهرستان بم با اشاره به اینکه بم از مهمترین مقاصد گردشگری ثبت جهانی در کشور محسوب می‌شود و تمایل به بازدید از ارگ بم از سوی گردشگران داخلی و خارجی بسیار بالاست گفت: هر ساله در برآوردهایی که صورت می‌گیرد بیشترین بازدید از ارگ بم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در این شهرستان چهار اثر ثبت جهانی ارگ بم، قنات قنات اکبرآباد، قنات قاسم آباد و عرصه کویر لوت وجود دارد و این پتانسیل بسیار مهمی برای توسعه گردشگری در شهرستان در پسا کرونا است.

فرماندار بم با اشاره به اینکه یکی از عکس‌هایی که در مراکز اصلی جذب توریست در اروپا وجود دارد عکس ارگ بم است گفت: این گفته سفر آلمان در بازدید از شهرستان بم است و نشان از اهمیت بزرگترین بنای خشتی جهان در عرصه گردشگری بین المللی است.

وی بیان کرد: باید زیر ساخت‌های گردشگری ثبت جهانی در شهرستان بم توسعه یابد و کار بازسازی ارگ بم نیز با تخصیص اعتبار مورد نیاز با سرعت بیشتر انجام شود.

ارگ بم به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های استان کرمان، در جنوب شرقی حاشیه کویر لوت و نزدیک شهر بم قرار گرفته است. این سازه خشتی کم‌نظیر که در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران ثبت شده است، معماری جذابی دارد و نمونه‌ای دیدنی از ساختار دفاعی در ایران را به نمایش می‌گذارد؛ به‌خصوص که در طول تاریخ همچون حصاری مستحکم از مناطق شرقی ایران محافظت کرده است. این سازه تا قبل از زلزله سال ۱۳۸۲ بم، بزرگ‌ترین سازه خشتی دنیا به حساب می‌آمد.

بنای تاریخی ارگ که در شهرستان بم واقع شده است، تا یک قرن پیش همچنان مسکونی بود؛ هرچند متاسفانه در اثر زلزله مهیب پنجم دی ۱۳۸۲ به ویرانه‌ای تبدیل شد و تلاش‌های مستمر مسئولان مانع از خروج این مجموعه از فهرست یونسکو شد و پس از زلزله، کار مرمت و اجرای مجدد بعضی بخش‌ها در دستور کار قرار گرفت. این بزرگ‌ترین بنای خشتی دنیا توانست از ویرانی‌های زلزله مهیب سر بلند کند و دوباره شاهد رفت‌وآمد گردشگران در کوچه‌پس‌کوچه‌هایش باشد؛ به‌طوری که در حال حاضر از پربازدیدترین جاهای دیدنی بم است و به روزهای اوج گردشگری‌اش برگشته است. ارگ بم حضور پررنگی در تاریخ ایران زمین داشته است و امروز همچون نگینی درخشان در استان پهناور و تاریخی کرمان می‌درخشد. برای آشنایی بیشتر با ارگ بم با ما همراه شوید.

منبع: مهر 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.