• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
8

چهل چشمه حنیفقان؛ جاذبه‌ای چشم‌نواز در دل کوه

  • کد خبر : 3898
  • ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۸:۴۸
چهل چشمه حنیفقان؛ جاذبه‌ای چشم‌نواز در دل کوه

گردشگرآنلاین – چهل چشمه یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین جاذبه‌های طبیعی فیروزآباد است که گردشگران زیادی را در فصول مختلف سال به خود جذب می‌کند.

به گزارش گردشگرآنلاین از استان فارس، چهل چشمه حنیفقان یکی از پدیده های زیبا در طبیعت است که علاوه بر ظاهر شگفت انگیز، فواید زیادی برای انسان ها و همه موجودات زنده دارد و برخی از رودخانه ها از آن سرازیر می شوند.

چشمه، نوعی منبع آب جاری از آب های زیرزمینی است و زمانی ایجاد می شود که آب در حال حرکت زیر زمینی راهی به سطح پیدا کرده و از دل زمین بیرون بیاید و به عبارت دیگر محلی است که در آنجا آب به طور طبیعی از دل زمین به بیرون جریان پیدا می کند.

چشمه ها گاهی اوقات بعد از بارش باران به صورت موقتی و گاهی به صورت جریان دائمی آب هستند و آب این چشمه ها به دلیل زلال بودن و شفافیت زیادی که دارند در زمان قدیم که لوله کشی به خانه ها راه نیافته بود، برای نوشیدن و استفاده خانگی اهمیت بسیاری داشت.

ما در این جا به معرفی یک نمونه از این چشمه ها در استان فارس می پردازیم که چهل چشمه نام دارد و در ۴۵ کیلومتری فیروزآباد و در روستای حنیفقان واقع شده است.

چهل چشمه حنیفقان

چهل چشمه حنیفقان

چشمه حنیفقان؛ گردشگاه شاخص فیروزآباد

روستای حنیفقان، در ۴۵ کیلومتری جنوب  فیروزآباد و ۸۷ کیلومتری شیراز واقع شده است؛ فیروزآباد از جنوب با قیروکارزین، از شمال با کوار، از شرق با جهرم و از غرب با فراشبند و کازرون همجوار بوده و وجود ارتفاعات کوه پادنا باعث شده است از آب و هوایی معتدل برخوردار باشد و به علت برخورداری از اقلیم مناسب محصولات کشاورزی گوناگونی در آن کشت می شود و چشمه حنیفقان از گردشگاه های مشهور این شهرستان است.

برای رفتن به این منطقه بکر و دوست داشتنی، در جاده فیروزآباد به سمت شیراز حرکت می کنید و به ترتیب بعد از پشت سر گذاشتن قلعه دختر و سدتنگاب، دوراهی میمند و روستای اسماعیل آباد به یک دو راهی می رسید که در سمت راست شما روستای کندران و سمت چپ شما روستای حنیفقان واقع شده است، در این میان به سمت‌ چپ جاده حرکت کنید و وارد جاده روستای حنیفقان شوید.

به گزارش گردشگر آنلاین از استان فارس، در این جاده روستایی، درختان زیبای بنه و بادام کوهی وجود دارد و اگر فصل بهار را برای مسافرت به این منطقه انتخاب کنید، زیبایی های آن چشم نوازتر خواهد بود، کم کم که به سمت جلو حرکت می کنید صدای شرشر آب چنان آرامشی به روح و روانت می دهد که حس می کنی بهشت واقعی همین جا است؛ درختانی سرسبز دست به دست هم داده و در کنار هم صف آرایی کرده اند و به استقبال مهمانان عزیز آمده اند تا مبادا گرما و یا سرما دوستدارانشان را اذیت کنند.

 

طی مسافت طولانی برای استفاده از آب چشمه

در زیر این درختان زیبا و سر به فلک کشیده چشمه های زیبا و شفاف جریان دارند و هستند کسانی که مسافت های طولانی را برای برداشتن جرعه ای آب چشمه به این جا آمده اند؛ یکی می گوید آب چشمه برای رماتیسم خوب است و دیگری می گوید آب چشمه افزایش دهنده صفرای بدن و مفید برای درمان برخی بیماری‌های زنان است و البته سیاه چادرنشینانی در حوالی این منطقه زیبا هستند و از آب این چشمه ها برای نوشیدن استفاده می کنند.

در این منطقه زیبا انواع گل ها و گیاهان زیبا، دارویی و خوراکی و هم چنین انواع بافت های صخره ای، سنگی وجود دارد که شما می توانید علاوه بر تماشا کردن و لذت بردن از این طبیعت زیبا از گیاهان دارویی و خوراکی آن، البته با شناخت از آن ها و نحوه ی استفاده کردنشان به عنوان سوغات از این منطقه برای دوستان خود ببرید.

بعد از یک تماشای اجمالی، می توانید در کنار این چشمه های زیبا ساعت ها استراحت کنید و فقط به صدای گوش نواز آب دل و جان بسپارید و چشم هایتان را به طبیعت اطراف چشمه گره بزنید و از این همه زیبایی که در یک جا جمع شده به وجد آیید و البته نوشیدن یک استکان چای داغ در کنار این چشمه های خنک صفای گردش شما را چندبرابر می کند.

حنیفقان

حنیفقان

بهار و تابستان؛ بهترین فصل برای گردش در چشمه

به گزارش گردشگر آنلاین فارس نوشت: بهترین فصل برای گردش در این منطقه بهار و تابستان است و البته در بهار علاوه بر صدای گوش نواز آب صدای چهچهه پرندگان بهاری بر روی شاخه های زیبای درختان خودنمایی می کنند و گویی به همه دوستداران طبیعت خوش آمد می گویند و با دیدن این همه زیبایی شاکر نعمت های خدا هستند؛ علاوه بر فصل بهار و تابستان گروهی از علاقه مندان به طبیعت و گردشگری در زمستان هم به این منطقه می آیند البته با تجهیزات و لباس کافی که به کوهنوردی می روند و از زیبایی های به خصوص این منطقه در زمستان هم بهره مند می شوند.

 

در نزدیکی چهل چشمه منطقه اقامتگاه بوم گردی بهشت جاوید در روستای حنیفقان قرار دارد که میزبانی گردشگران و مهمانان این منطقه را برعهده دارد‌ و اگر دوستان خواستند چند روزی را در این منطقه به گردش و تفریح بپردازند شب را بدون دغدغه ای در این منطقه بوم گردی بگذرانند.

شما می توانید در نزدیکی این اقامتگاه بوم گردی از سیاه چادرهای عشایر این منطقه دیدن کنید و ساعاتی از روز را در کنار این عزیزان بگذرانید و تماشای برنج کاری در شالیزارهای اطراف اقامتگاه تجربه ای است که برای خیلی از شما ها لذت بخش خواهد بود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3898

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.