• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
آشنایی با میراث ناملموس کشور؛

«چوگان» به‌جامانده از دوران باستان

  • کد خبر : 15240
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۵۱
«چوگان» به‌جامانده از دوران باستان
گردشگرانلاین - «چوگان» ورزشی گروهی، با قدمت بالا در ایران است که به سبب رواج آن در میان پادشاهان و بزرگان به ورزشی اشرافی مشهور گردیده است. این بازی از حدود ۶۰۰ قبل از میلاد در ایران شکل‌گرفته و از دوره‌ی هخامنشیان انجام می‌شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، بنا به تعریف سازمان یونسکو «میراث فرهنگی به بناها و اشیا ختم نمی‌شود. این مفهوم همچنین دربردارندۀ سنت‌ها و تجلیات زندۀ برجای‌مانده از نیاکان ماست که به فرزندانشان منتقل‌شده است، مانند سنت‌های شفاهی، هنرهای نمایشی و ورزشی مانند ورزش چوگان، اعمال اجتماعی، آئین‌ها، رویدادهای جشنی، دانش و اقدامات مربوط به طبیعت و کیهان، یا دانش و مهارت‌های تولید صنایع سنتی. این حوزه از میراث فرهنگی اگرچه بسیار آسیب‌پذیر است، امروزه به عامل مهمی برای پاسداری از گوناگونی فرهنگی در مقابل جهانی‌شدن فزاینده تبدیل‌شده است.

درک میراث فرهنگی ناملموس در جوامع مختلف به گفتگوهای میان‌فرهنگی کمک می‌کند و احترام متقابل به دیگر سبک‌های زندگی را ترویج می‌کند. این میراث چند ویژگی اساسی دارد: سنتی، معاصر وزنده است؛ فراگیر است؛ بازنمودی است؛ و اجتماع‌محور است.

موارد بالا در مجمع یونسکو در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان پنج قلمرو اصلی پاسداری از میراث معنوی بشر تصریح شد. بر همین اساس، سازمان یونسکو در اقدامی شروع به ثبت میراث فرهنگی و معنوی بشر از تمامی کشورها کرد. که یکی از این میراث فرهنگی معنوی ثبت‌شده در کشورمان «چوگان» است.

«چوگان» ورزشی گروهی، با قدمت بالا در ایران است که به سبب رواج آن در میان پادشاهان و بزرگان به ورزشی اشرافی مشهور گردیده است. این بازی از حدود ۶۰۰ قبل از میلاد در ایران شکل‌گرفته و از دوره‌ی هخامنشیان انجام می‌شده است. چوگان در ابتدا تفریحی جهت نمایش استعداد اسب‌های جنگی سوارکاران نظامی ایرانی به شمار می‌رفت. شاه‌عباس نیز در قزوین و اصفهان (میدان نقش‌جهان) به این بازی می‌پرداخت.

چوگان در ایران پس از صفویان کم‌کم رو به فراموشی رفته و در زمان پهلوی، در ارتباط با اروپاییان، دوباره موردتوجه قرار گرفت، اما مانند گذشته رواج نیافت. هم‌اکنون از سوی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک به‌عنوان یکی از ورزش‌های جهانی شناخته‌شده است. نام «چوگان» برگرفته از چوبی است که برای انجام این بازی استفاده می‌شود و مهارت بازیکنان در زدن گوی با چوگان، اسب‌سواری و هماهنگی و حفظ تعادل در بازی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

چوگان به دو صورت بر روی زمین مستطیل شکل چمنی و زمین مانژی با ابعادی متناسب با کشوری که در آن چوگان اجرا می‌شود، انجام می‌گیرد. اندازه‌ی میدان‌های چمن ١۶٠ × ٣٠٠ یارد (١۴۶×٢٧٠ متر) است. در دو سوی میدان دروازه‌ها قرار می‌گیرند که فاصله‌ی بین دو ستون آن‌ها هشت یارد (هفت متر و ۳۰ سانتیمتر) است. بازیکنان سوار بر اسب با چوبی از جنس خیزران در اندازه‌های متفاوت متناسب با بلندی اسب و سوارکار از ۱۲۰ تا ۱۴۰ سانتیمتر به «گویی» از جنس چوب یا پلاستیک به قطر ٢۵ / ٣ اینچ (هشت سانتی‌متر) و وزن ٧۵ / ۴ اونس (١۴٠ گرم) ضربه وارد کرده و درصورتی‌که گوی از میان دو ستون دروازه‌ها با هر ارتفاعی عبور کند امتیاز محسوب می‌شود. مسابقه‌ی چوگان می‌تواند در چهار یا شش بخش زمانی (چوکه) هفت دقیقه و ۳۰ ثانیه برگزار گردد. زمان استراحت مابین هر چوکه چهار دقیقه است به‌استثنای چوکه ی دوم و یا سوم که در آن زمان استراحت ١٠ دقیقه است.

هنگامی‌که بازیکنی به سمت جهتی که توپ در آن پرتاب‌شده است می‌تازد، درصورتی‌که توپ در سمت راست او باشد تقدم با اوست. در این صورت هیچ بازیکنی اجازه‌ی سد راه او را ندارد، مگر آن‌که در فاصله‌ی معقولی قرار گیرد که هیچ جای خطر نباشد. نگهداری از ساق دست‌ها و پاهای اسب به‌وسیله‌ی بانداژ کردن آن‌ها در بازی چوگان اجباری است. کوبیدن چوگان به‌پای اسب‌ها، زدن ضربه از جهت مخالف (سمت چپ)، زدن گوی در میان دست و پای اسب و حریف و غیره، جز خطاهای این بازی به شمار می‌روند. جریمه‌ی خطاها نیز طبق قوانین و مقررات بازی متفاوت است و با زدن ضربه‌ی آزاد روی دروازه از فواصل مختلف صورت می‌گیرد.

در ابتدای شروع مسابقه‌ی چوگان، هر دو تیم چهارنفره با پوشش و لوازم ضروری این بازی نظیر کلاه ایمنی مخصوص چوگان، دستکش، شلاق چوگان، چکمه‌ی سوارکاری بدون بند و زانوبند در میانه‌ی زمین و پشت خط میانی صف‌آرایی می‌کنند. نفر اول (مهاجم) وظیفه‌ی حمله و نیز کمک به مدافع را دارد.

نفر دوم (مهاجم) که وظیفه‌ی او در دفاع مهم‌تر است، نفر سوم (به‌طورمعمول بهترین بازیکن تیم) وظیفه‌ی تبدیل حرکات دفاعی را به ضد حمله و نفر چهارم (مدافع) وظیفه دور کردن توپ از دروازه را عهده‌دار است. پس از قرارگیری بازیکنان در زمین، داور توپ را از فاصله ۶/۴ متری به میان آنان پرتاب می‌کند و بازی با تصاحب توپ از طرف یکی از دو تیم شروع می‌شود. بازیکنان هر یک از دو تیم در قسمت‌های مختلفی از زمین بنا به شرایط بازی ممکن است موقعیت مکانی خود را که مربوط به وظیفه‌ی بازیکن دیگر باشد تغییر دهند و مجدد به موقعیت خود بازگردند.

به گزارش گردشگر آنلاین، طبق قوانین خاص و به صورتی هماهنگ و گروهی، بازیکنان گوی را با ضربات چوگان بر روی زمین به دروازه تیم مقابل جهت زدن گُل هدایت نموده و از ورود گوی تیم مقابل به دروازه‌ی خود جلوگیری می‌کنند. نیمه‌ی زمین بعد از زدن هر گل عوض می‌شود و در پایان بازی نیز هر تیمی که امتیاز بیشتری کسب کرده باشد، برنده است. درصورتی‌که دو تیم برابر شوند، وقت اضافه در نظر گرفته می‌شود و اولین تیمی که موفق به زدن گل شود برنده اعلام می‌شود. دو داور سوار و یک داور نشسته و یک نفر وقت نگهدار و یک نفر مسئول نگه‌دارنده و ثبت گل‌ها و یک نفر پرچم‌دار در پشت هر دروازه در مسابقه حضور دارند.

توقف مسابقه‌ی چوگان در شرایط معمولی، تنها در زمان پایان یک چوکه، جهت استراحت و تعویض اسب‌ها صورت می‌گیرد. در یک بازی به‌طورمعمول از یک اسب حداکثر در دو چوکه استفاده می‌شود. اسب‌های چوگان باید ویژگی خاص این بازی را نظیر سرعت، مقاومت و چابکی داشته باشند. از اسب‌های ایرانی اسب کُرد و از اسب‌های خارجی اسب تروبرد اسب‌های مناسب برای این بازی هستند.

«چوگان» به‌جامانده از دوران باستان

«چوگان» به‌جامانده از دوران باستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15240

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.