• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

کاروانسرای افضل شوشتر وارد چرخه گردشگری می‌شود

  • کد خبر : 12898
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۰۶
کاروانسرای افضل شوشتر وارد چرخه گردشگری می‌شود
گردشگرآنلاین - مرمت کاروانسرای افضل شوشتر از محل اعتبارات میراث فرهنگی تامین و آغاز شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، مرمت کاروانسرای افضل شوشتر به منظور حفظ این بنا آغاز شده و طرح مرمت آن به منظور تغییر کاربری این بنای تاریخی همسو با حوزه گردشگری بوده است.

همچنین ایجاد کارگاه‌های متعدد صنایع دستی مد نظر میراث فرهنگی بوده و قرار است این بنا به زودی وارد چرخه گردشگری شود. در طبقه همکف و در بخش روبه‌روی کاروانسرای تاریخی افضل کارگاه بافندگی وجود دارد و هنرمندان به تولید صنایع دستی و نیز احرام‌بافی مشغول هستند.

مرمت این بنا به منظور تبدیل کردن آن به یک مجموعه پویا برای رونق بازار صنایع دستی و ایجاد جاذبه گردشگری است که مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار بگیرد. این اثر از بناهای ارزشمند به جا مانده از دوره قاجار است و همنشینی آن با بافت کهن و پیکره‌ای از بازار و خیابان تاریخی سپه آن را از موقعیت منحصر بفردی برخوردار کرده است.

کاروانسرای افضل به دلیل قدمت تاریخی و فرهنگی مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته و پرونده ثبت ملی کردن این بنا نزدیک به ۲ سال گذشته تهیه و به وزارتخانه ارسال شده است.

کاروانسرای افضل یا سرای افضل مجموعه‌ای در شوشتر، خیابان طالقانی، کوچه سنگ‌فرش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱] این کاروانسرا نامزد ثبت جهانی در کنار چند کاروانسرای دیگر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۱۴۰۱است.

این بنا توسط خاندان افضل در کنار محله قدیمی دُلدُل ساخته شده‌است. خاندان افضل که از خانواده‌های معروف و قدیمی شوشتر هستند اغلب به شغل تجارت مشغول بوده‌اند.

بنا در چهار طبقه ساخته شده‌است که شامل طبقات هم کف، اول، شبستان (زیرزمین) و شوادان می‌باشد . در سکوی دور حیاط تزئینات آجری به صورت فخرومدین کار شده‌است. در دیگر بخش‌های بنا سایر نقوش آجری و طرح‌های خوون چینی خفته و راسته و حصیری، اجرا شده‌است.

کاروانسرای افضل شوشتر وارد چرخه گردشگری می‌شود

کاروانسرای افضل شوشتر وارد چرخه گردشگری می‌شود

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12898

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.