• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

کاروانسرای کوزه گران زیر پای پارکینگ طبقاتی ترک خورد

  • کد خبر : 12387
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
کاروانسرای کوزه گران زیر پای پارکینگ طبقاتی ترک خورد
گردشگرآنلاین - تذکرهای پی در پی رسانه ها به مسئولان میراث فرهنگی در خصوص وضعیت کاروانسرای منحصر به فرد کوزه گران به جایی نرسید و این بنا در حال ریزش است.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمان، گروه استان‌ها: راسته بازار کرمان که به عنوان یکی از بلند ترین راسته بازارهای ایران محسوب می‌شود و مجموعه‌ کاروانسرای کوزه گران از بناهای عرصه‌های مختلف تاریخی است و گرد هسته مرکزی این بازار شکل گرفته است یکی گنجینه‌های معماری کشور محسوب می‌شود.

این بازار که چند سال قبل با پیگیری استاندار وقت و شهرداری کرمان در بخش‌هایی مرمت شد از آن پس به حال خود رها شده است اما نکته نگران کننده در خصوص این بازار ساخت و سازهای نا مأنوس است در اطراف بازار است و به ویژه در زمینه احداث پارکینگ طبقاتی دقیقاً در کنار این کاروانسرا تذکر داده شده است.

وجود معتادان در این کاروانسرا و رها شدن بناهای زیادی اطراف این کاروانسرا و تجمع اتباع بیگانه و اراذل و اوباش این مکان را ناامن کرده و عملاً بنا در حال تخریب است. به طوری که برخی از بناهای اطراف کاروانسرا به محل استعمال مواد مخدر تبدیل شده است.

هر چند در نهایت با پیگیری‌های انجام شده سقف این بخش از بازار مرمت شد اما بدنه این بنا در حال فرو ریختن است.

کاروانسرای کوزه گران یکی از مجموعه کاروانسراهای بازار کرمان و در امتداد بازار قلعه محمود است و علیرغم بی مهری یکی از زیباترین بناهای موجود در استان کرمان محسوب می‌شود.

یکی از دلایل عدم مرمت این بنا مالکیت بخش خصوصی و البته یکی از ادارات کرمان است و به همین دلیل نیز هر گاه صحبت از مرمت و بهسازی و احیای بنا می‌شود نخستین گزینه میراث فرهنگی تغییر کاربری و عدم همکاری مالکان است.

هزینه بالای مرمت بنا باعث شد این اقدام انجام نشود و متأسفانه طی ماه‌های اخیر بخش‌هایی از این کاروانسرا دقیقاً در پشت پارکینگ طبقانی دچار ریزش شده است و با وجود رسانه‌ای شدن هیچ اقدامی برای مقاوم سازی و مرمت انجام نشده است.

چه کسی مجوز ساخت و ساز در حریم بنای تاریخی را داده است؟

در کنار اینکه چگونه مجوز ساخت پارکینگی طبقاتی با معماری نا هماهنگ با این اثر ثبت ملی داده شده است این مساله مطرح است که چرا اقدام مناسبی برای احیا و مرمت کاروانسرای زیبای کوزه گران انجام نشده است.

محمد حسنی یکی از فعالان میراث فرهنگی کرمان می‌گوید: اینکه چه کسی مجوز احداث پارکینگ طبقاتی را دقیقاً دیوار به دیوار بازار کرمان داده است باید پیگیری شود و این امر مخالف قانون است چون پارکینگ دقیقاً در حریم کاروانسرا ساخته شده است.

وی عنوان کرد: کاروانسرای کوزه گران به شماره ۳۸۶۲ در اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ ثبت ملی شده است اما کاری برای مرمت بنا انجام نشده و متأسفانه هیچ کاربری مناسبی هم برای بنا در نظر نگرفته شده است.

کاروانسرای کوزه گران در مقابل چشم مسئولان فراموش شده است

وی گفت: گو دبرداری‌ها و ساخت سازهای غیر مأنوس در کنار این بنا سوال برانگیز است و که در نهایت منجر به صدمه جدی به بخشهایی از این بنا شده است ظاهراً کاروانسرا کالا فراموش شده و کسی هم قصد رسیدگی به بنا را ندارند، تنها عکس العمل در خصوص صدمه به این بنا تذکری بوده که به مالک خصوصی داده شده است اما سوال این است آیا به مسئولانی که موجب ساخت و ساز نا مأنوس شده‌اند نیز تذکر داده شده است؟

حسنی افزود: استان کرمان بخشی از جاده ادویه است و به دلیل حضور گسترده کاروان‌هایی از هند و چین و پاکستان در کرمان کاروانسراهای زیادی در شهر کرمان ساخته شده که اکثر آنها در بازار قرار دارد که می‌توان به کاروانسرای هندوها که وضعیت مناسبی ندارد و همین کاروانسرای کوزه گران اشاره کرد و کاروانسرای جر نیز که به کلی نابود شده است.

پروژه پیاده راه شدن میدان ارگ تاریخی شد

وی عنوان کرد: چگونه دقیقاً در کنار اثر ثبت ملی این بنای آهنی بنا شده است و البته حتی سرمایه گذار نتوانسته این ساخت و ساز را تمام کند و نیمه کاره است. قرار بود این پارکینگ طبقاتی مشکل نبود جای پارک را در مرکز بافت تاریخی به خصوص بازار را رفع کند اما هیچ استقبالی از سوی مردم برای پارک در فاز اول این پارکینگ نشده است. همزمان قرار بود میدان ارگ کرمان به پیاده راه تبدیل شود و در کنار خیابان تجلی به مرکز گردشگری کرمان تبدیل شود اما اجرای این طرح نیز به کندی پیش می‌رود و همه توپ را در زمین هم می‌اندازند.

وی گفت: میدان ارگ نیز کار عمرانی شروع شده اما نیمه کاره رها شده و هر روز فقط چند کارگر در حال جابجایی خاک در این میدان هستند و مشخص نیست چرا کسی کاری انجام نمی‌دهد.

تغییر کاربری به نفع معتادان

وی افزود: در ۵۰ حجره کاروانسرای کوزه گران نیز مملو از وسایل استعمال مواد مخدر است.

به هر روی صدای رسانه و دوستداران میراث فرهنگی برای حراست از کاروانسرای کوزه گران به جایی نرسید تا بخشی از این کاروانسرا فرو ریخت اما در حال حاضر و با گذشت یک ماه از این حادثه هیچ اقدامی برای مرمت اضطراری و نجات این کاروانسرا انجام نشده است و کسی هم پاسخگوی ریزش بخشی از این بنا نیست.

اگر مرمت این بنای منحصر به فرد انجام نشود به زودی شاهد ریزش بخشهای دیگر بنا خواهیم بود و یکی از زیباترین بناهای تاریخی درست در قلب شهر تاریخی کرمان از بین خواهد رفت.

گفته می‌شود مالکین این بنا بین بخش خصوصی و یکی از ادارات کرمان به صورت مشترک است و هیچیک هم علاقه‌ای برای مرمت این بنا ندارند در این میان میراث فرهنگی نیز با کمبود بودجه مواجه شده است و مجموعه مدیریت استان نیز تا کنون برای رفع این مشکل پا پیش نگذاشته است.

کاروانسرای کوزه گران به عنوان بخشی از هویت شهر تاریخی کرمان در حال تخریب است و در صورتیکه اقدامی انجام نشود به زودی با مشکلات بیشتری نیز مواجه خواهد شد. هم اکنون نیز این کاروانسرا به محل تجمع معتادان تبدیل شده است.

حالا مسئولان کرمان در حالی در تلاش برای ثبت جهانی کاروانسرای گنجعلیخان هستند که درست در چند قدیمی آن کاروانسرای هندوها و کوزه گران در حال تخریب هستند و حداقل در خصوص کاروانسرای کوزه گران شاید در آینده نزدیک فقط تلی از خاک از آن باقی بماند و آنچه در خصوص کاروانسرای جر رفت احتمالاً سرنوشت این بنای نیز خواهد شد.

کاروانسرای کوزه گران زیر پای پارکینگ طبقاتی ترک خورد

کاروانسرای کوزه گران زیر پای پارکینگ طبقاتی ترک خورد

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.