• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

کارگاه آموزش احرام‌بافی در شوشتر راه‌اندازی می‌شود

  • کد خبر : 14110
  • 05 نوامبر 2022 - 11:58
کارگاه آموزش احرام‌بافی در شوشتر راه‌اندازی می‌شود
گردشگرآنلاین - کارگاه احرام‌بافی با مدیریت مرضیه برگ‌ریزان، هنرمند کارآفرین در حوزه احرام‌بافی و با هماهنگی و نظارت میراث فرهنگی با هدف آموزش، درآمدزایی و اشتغال موثر فعالیت خود را در شوشتر آغاز کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، احرام‌بافی یکی از رشته‌های پارچه‌بافی سنتی ایران و رشته بومی استان خوزستان محسوب می‌شود که نوعی بافت از الیاف پشم و پنبه با طرح‌های ساده هندسی است و قرار بر این که کارگاه آموزش احرام‌بافی در شوشتر راه‌اندازی می‌شود.

در گذشته نوع بدون نقش این دست‌بافته را به عنوان پوشش احرام در اجرای مناسک حج به کار می‌بردند اما هم‌اکنون احرامی در اندازه‌های گوناگون در قالب سجاده، پادری، روفرشی، روتختی، کیف و محصولات مشابه بافته می‌شود.

شهر کهن شوشتر یکی از مهمترین مراکز بافت احرام در خوزستان به شمار می‌آید و در حوزه صنایع دستی به عنوان شهر ملی احرام‌بافی معرفی شده است.

احرام از جمله صنایع دستی ایران بوده که کارگاه‌های تولیدی متعددی از آن از سال‌ها پیش در شوشتر در زمینه تولید و آموزش این هنر فعال بوده‌اند.

وجود صنعت احرام‌بافی و کارگاه‌های این صنعت در شوشتر باعث شده تا این شهرستان به عنوان شهر احرام‌بافی ایران به ثبت ملی برسد.

احرام بافی یکی از رشته های نساجی سنتی ایران و رشته داخلی استان خوزستان است. این پارچه از الیاف پشم و پنبه با نقوش هندسی ساده بافته می شود که با دستگاه دست باف بافته می شود.

نقوش دست بافت احرام به نوعی تصویری از نقوش سفالی تمدن سوشاک با قدمت چند هزار ساله است. رنگ های مورد استفاده در احرام، رنگ های شاد، روشن و روشن مانند قرمز، زرد، آبی، سبز و سفید است. در حال حاضر بیشتر احرامی های خوزستان در ابعاد ۱۱۰*۷۰ و ۱۰۰*۱۵۰ بافته می شود.دستگاه سنتی بافت احرامی از نوع گرد است. دستگاه احرام بافی در کارگاه متصل می شود و نخ های تار به صورت افقی روی آن قرار می گیرد.

رایج ترین طرح های احراماز خوزستان عبارتند از: طرح لوزی، طرح کاج، طرح لوزی در لوزی، طرح راه راه ساده، طرح راه راه تیخروسی، طرح آجر، طرح پروانه، طرح آجر، طرح عروسک و طرح دو ماهی.

کارگاه آموزش احرام‌بافی در شوشتر راه‌اندازی می‌شود

کارگاه آموزش احرام‌بافی در شوشتر راه‌اندازی می‌شود

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=14110

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.