• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
قیمت های نجومی برای سنگ‌های نجومی از کجا می آید؟

کاسبی‌های مجازی با شهاب‌سنگ

  • کد خبر : 8639
  • 02 جولای 2022 - 11:01
کاسبی‌های مجازی با شهاب‌سنگ
گردشگرآنلاین - در حالی خرید و فروش میلیاردی شهاب سنگ‌ها در فضای مجازی رونق گرفته است که فروشندگان آن عموما افرادی هستند که به صورت اتفاقی سنگ‌هایی که شکل و شمایل نامتعارفی دارند را پیدا کرده اند و ادعا می کنند این سنگ‌ها، شهاب سنگ و با ارزش‌اند.

به گزارش گردشگرآنلاین، آیا شهاب‌سنگ هم مگر قابل خرید و فروش است؟ این اولین سوالی است که با دیدن آگهی‌های خرید و فروش شهاب سنگ در یک سایت معروف خرید و فروش داخلی در ذهنم ایجاد می‌شود؟ آگهی‌های متعددی از خرید و فروش شهاب سنگ در این سایت و اینستاگرام و تلگرام ثبت شده است.

فروشنده‌ها برخی قیمت‌های نجومی و میلیاردی را برای سنگ‌هایی که ادعا می‌کنند شهاب سنگ است تعیین کرده‌اند و به راحتی شماره‌های تماس‌شان را برای معامله سنگی که از آسمان  جلوی پایشان افتاده است، ثبت کرده اند.

قیمت‌های نجومی برای سنگ‌هایی که ادعا می‌شود شهاب سنگ است

از روی کنجکاوی با یکی از فروشنده که قیمت یک میلیارد و نیمی را برای شهاب سنگش تعیین کرده تماس می‌گیرم. می پرسم این سنگی که یک میلیارد و نیم برای فروش گذاشته اید را چطور سنجیدیدید و از کجا فهمیدیدید که شهاب‌سنگ است؟  ادعا می‌کند که به این کار وارد است و سنگ را از بیابان پیدا کرده است.

از فروشنده می‌پرسم من چطور مطمئن شوم که قمیت‌گذاری شما واقعی است، جواب واضحی نمی دهد و در اصطلاح سنگ قلابم می‌کند! و می‌گوید در اینستاگرام صفحه فعالی دارد و می توانم سنگ‌های دیگری را هم ببینم و انتخاب کنم.

سنگ‌هایی که حاوی الماس‌اند!

باز هم گشتی در میان سنگ‌ها با حجم‌ها و اشکال عجیب و غریبشان می‌زنم و خریداری هم پیدا می‌کنم، خریدار گوهرشناس است. و به دنبال شهاب سنگ‌های حاوی الماس!

با حمیدرضا عباسی زمین شناس در این باره صحبت می کنم و وی  با تائید اینکه بسیاری از شهاب سنگ‌ها ارزشمندند و حتی می توانند حاوی الماس باشند، به نوعی حرف‌های مدعیان را تائید می‌کند. اما در ادامه  می‌گوید در برخی کشورهایی که دارای صنعت هوافضا هستند، برای دست یابی به سیاره هایی که حاوی مقادیری الماس هستند هم تلاش شده است و می خواهند با فرستادن فضا پیما از این راه کسب ثروت کنند.

موضوع برایم جذاب‌تر می شود، به سرچ در گوگل روی می‌آورم، ی نویسم: «روش‌های تشخیص شهاب سنگ‌ها»، اطلاعات زیادی در دسترس است از اینکه ویژگی‌های فیزیکی نظیر چگالی، رنگ، خاصیت مغناطیسی و .. تا ۸۰ درصد می‌تواند راهنمایی برای تشخیص شهاب سنگ باشد اما تاکید دارد که تشخیص شهب سنگ، برای اطمینان بیشتر نیاز به تجزیه و تحلیل شیمیایی و ایزوتوپی دارد.

 قیمت شهاب‌سنگ‌ها بسته به اینکه منشا آنها از کجا باشند می‌تواند بسیار متفاوت باشند. وجود پوسته گداخته، میزان تخلخل، وزن و چگالی و … از راه های آزمایشگاهی تائید، شناخت و ارزش شهاب سنگ ها برشمرده می شود.

اما ارزش و قیمت شهاب سنگ معمولا توسط بسیاری از عوامل از جمله کمیاب بودن، شرایط تشکیل، اندازه، و زیبایی تعیین می شود که بسیار متغیر است. شهاب سنگ ها از نظر ارزش به سه گروه تقسیم می‌شوند که شهاب سنگ مریخ و ماه از گروه آکندریت‌ها که گرانترین است.

این سوال در ذهن من از ابتدای جمع آوری داده ها برای این گزارش باقی است که تعیین ارزش برای شهاب از سوی چه مرجعی صورت می‌گیرد و آیا خرید و فروش آن مجاز است؟

هر سنگی شهاب سنگ نیست

به گزارش گردشگر آنلاین، رضا شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور  در این باره وی با تاکید بر اینکه فرآیندی که ثابت کند سنگ‌های اکتشافی واقعا شهاب سنگ هستند یک روند علمی طولانی مدت است و چیزی نیست که بتوان به سادگی به آن اعتماد کرد.

وی با تاکید بر اینکه این سنگ‌ها صرفا برای تیم‌های کارشناسی و جایی مثل سازمان زمین شناسی حائز ارزش و قیمت است، نه یک آدم معمولی، ابراز داشت: ترکیب ذرات در دیگر نقاط کائنات می تواند اطلاعات ارزشمندی را به دانشمندان منتقل کند و اگر یک فرد عادی و آماتور و یا علاقه  این حوزه  اگر سنگی را که حدس می زنند شهاب سنگ است پیدا کند، بهتر است که برای انجام مطالعات تحویل سازمن زمین شناسی دهد.

قیمت گذاری شهاب‌سنگ کار افراد عادی نیست

درباره قیمت‌های نجومی که در فضای مجازی برای شهاب سنگ های احتمالی تعیین شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند می‌پرسم و شهبازی تاکید می‌ کند: قیمت‌گذاری این سنگ‌ها کار افراد عادی نیست و اگر قیمت نجومی می‌بینید، باید بدانید این قیمت گذاری مربوط به فرد عادی نیست.

شهاب‌سنگ برای دولت است یا یابنده؟

قانون مالکیت شهاب سنگ‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است. در انگلستان، امریکا، کشورهای اروپای غربی و مستعمرات آنها شهاب سنگ‌ها را جزو اموال صاحب زمین محسوب دانسته اند و  در برخی شریعت‌های اسلامی شهاب سنگ‌ها جز گنجینه‌های باستان شناسی محسوب می‌شوند. در دانمارک، سوئیس شهاب سنگ کشف شده جز اموال دولتی است و باید به موزه تحویل داده شود ولی بهای قیمت شهاب سنگ به یابنده تحویل داده می‌شود.

طبق قانون در ایران، افغانستان، تاجیکستان، ژاپن پیدا کننده شهاب‌سنگ مالک آن است.

در هندوستان بدون جبران خسارت به سازمان زمین شناسی تعلق می‌گیرد. در بعضی کشورها نیز بین یابنده و مالک زمین تقسیم می‌شود.

در کشور ما به دلیل وجود دشت ها و بیابان های وسیع نمونه‌های زیادی که احتمال می رود شهاب سنگ باشند، جمع آوری شده است، به همین دلیل با توجه به ارزش علمی و همچنین ارزش بالای تجاری آنها در دنیا، به نظر می رسد باید تحقیقات گسترده ای در این زمینه صورت پذیرد و آزمایشگاههایی با تکنولوژی های روز دنیا جهت شناسایی و صدور شناسنامه در داخل کشور احداث شود.

منبع: خبرگزارری فارس

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.