• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
6

کاشت نهال صنایع‌دستی به یاد پیشکسوت سفالگری

  • کد خبر : 18887
  • 07 مارس 2023 - 11:40
کاشت نهال صنایع‌دستی به یاد پیشکسوت سفالگری
گردشگرآنلاین - همزمان با روز درختکاری نهال صنایع‌دستی به یاد زنده یاد استاد عبدالله مهری از پیشکسوتان سفالگری در باغ مدرسه صنایع دستی و سفال ایرو کاشته شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از تهران، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران نهال صنایع‌دستی به یاد زنده یاد استاد عبدالله مهری در باغ مدرسه سفال ایرو با حضور سید احمد علوی رئیس کمیسیون میراث‌فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، شهاب طلایی رئیس اندیشکده میراث فرنگی و جهانگردی دانشگاه امام صادق (ع) و علی‌اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌وابسته اتاق بازرگانی ایران و مدیران شهرداری منطقه ۲ غرس شد.

پروانه حیدری معاون صنایع دستی استان تهران گفت: امروز روز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ همزمان با روز درختکاری و با هدف توسعه و ترویج صنایع‌دستی و معرفی و زنده نگه‌داشتن اقدامات اساتید و پیشکسوتان هنرهای صنایع‌دستی کاشت نهال صنایع‌دستی انجام شد.

وی گفت: زنده یاد استاد عبدالله مهری از پیشکسوتان به نام رشته سفالگری در کشور بود و انتخاب مدرسه صنایع‌دستی ایرو برای کاشت نهال صنایع‌دستی با هدف آشنایی نسل‌های جدید صنایع‌دستی و هنرآموزان با اساتید و نام‌آوران صنایع‌دستی کشور انجام شد.

صنایع دستی یا کاردستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود. معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی ساختن کالاها و وسایل مختلف گفته می‌شود. استادکاری مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ترین ملاک است. چنین چیزهایی اغلب از لحاظ فرهنگی یا مذهبی فوق‌العاده هستند. لوازمی که به صورت تولید انبوه یا با ماشین آلات مختلف ساخته می‌شوند، جزء صنایع دستی نیستند.

از نظر سازمان صنایع دستی در ایران ۳۷۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که در ۲۴ دسته قرار می‌گیرند. از جمله صنایع دستی برتر کشور که در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته‌اند می‌توان به فرش‌های دستباف اشاره کرد که معرف بنیه فرهنگی و هنری ایران در جهان است.

۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع دستی است.

در سازمان جهانی یونسکو ۶۰۰ صنعت دستی ثبت شده‌است.

کاشت نهال صنایع‌دستی به یاد پیشکسوت سفالگری

کاشت نهال صنایع‌دستی به یاد پیشکسوت سفالگری

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18887

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.