• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
معاون میراث‌فرهنگی استان قم مطرح کرد

کاوش‌های باستان‌شناسی قم منتظر بودجه

  • کد خبر : 19809
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
کاوش‌های باستان‌شناسی قم منتظر بودجه
گردشگرآنلاین - معاون میراث‌فرهنگی استان قم از کاوش در یکی از محوطه‌های تاریخی استان قم به شرط تامین اعتبار خبر داد و گفت: حدود هشت بنای تاریخی این استان امسال مرمت خواهند شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از قم، عمار کاووسی با بیان این‌که در حوزه کاوش‌های باستان‌شناسی هنوز منتظر تأمین اعتبار هستیم، گفت: با تأمین اعتبار در سال جدید قصد داریم در محوطه «قلی درویش» مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی را انجام دهیم.

او درباره وضعیت مرمت آثار تاریخی استان قم نیز اظهار کرد: حدود ۶ میلیارد تومان برای مرمت در سال ۱۴۰۲ اعتبار تامین شده و اولویت ما بناهایی است که در معرض خطر بیشتری قرار گرفته‌اند و نیاز به مرمت فوری دارند. بر این اساس، «عمارت اربابی» در روستای نیزار، «سرای ملاحسین»، «کاروانسرای طَلاب»، «حمام قبادبزن»، «آب‌انبار جهک»، «خانه ملاصدرا»، «آب انبار ورجان» و «مجموعه علی‌آباد» از اولویت‌های مرمتی در سال جدید هستند.

کاووسی همچنین بیان کرد: سال گذشته شورای ثبت و حریم تشکیل نشد، اما با پیگیری‌ای که انجام دادیم توانستیم در جلسه اضطراری که برای سه استان تشکیل شده بود، شرکت کنیم و حریم چهار پرونده را مصوب کنیم.

معاون میراث‌فرهنگی استان قم درباره وضعیت ثبت آثار و بناهای این استان در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: در حوزه ثبت آثار غیرمنقول باید بناهایی را که امکان ثبت دارند، شناسایی کنیم. چند بنا هم در برنامه‌هایمان است که باید شرایط ثبت آن‌ها فراهم شود. چند خانه و یک حمام در بافت تاریخی و یک حمام روستایی در این فهرست قرار دارند، اما بهتر است نامی از آن‌ها برده نشود، ممکن است وقتی نام آن‌ها خبری شود، قبل از اقدامات ثبتی آن‌ها را تخریب کنند و دیگر نتوان کاری برای‌شان انجام داد.

او افزود: در حوزه آثار طبیعی نیز بیشتر آثار را در این سال‌ها به ثبت رساندیم و  امسال هم قصد داریم چند درخت کهن‌سال را به ثبت برسانیم، اما اگر پدیده طبیعی دیگری به ما اعلام شود، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و آن را در نوبت ثبت قرار می‌دهیم. برای ثبت آثار منقول نیز از اشیائی که در مخزن قرار دارد، استفاده می‌کنیم و اگر اعتبار قابل توجهی داشته باشیم، اشیاء سایر موزه‌ها مانند موزه آستانه یا کتابخانه آیت‌الله مرعشی را در اولویت ثبت قرار می‌دهیم.

کاوش‌های باستان‌شناسی قم منتظر بودجه

کاوش‌های باستان‌شناسی قم منتظر بودجه

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19809

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.