• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان:

کتیبه پل پهلوان‌های همدان به عنوان شناسنامه پل دارای ارزش فرهنگی است

  • کد خبر : 10212
  • 18 آگوست 2022 - 11:00
کتیبه پل پهلوان‌های همدان به عنوان شناسنامه پل دارای ارزش فرهنگی است
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: کتیبه پل پهلوان‌های همدان در سال ۱۳۲۹ و برای معرفی این پل(زمان ساخت و نوع آن) ساخته و نصب شده و فاقد هرگونه ارزش تاریخی است، هرچند که به عنوان شناسنامه آن واجد ارزش های فرهنگی می باشد.

به گزارش گردشگرآنلاین، علی مالمیر ضمن اشاره به انتشار اخباری مبنی بر جانمایی یک کتیبه قدیمی در سرویس بهداشتی محله پل پهلوان‌های شهر همدان، افزود: این کتیبه در واقع شناسنامه پل پهلوان‌های شهر همدان است که به دستور فرماندار وقت ساخته و در کنار پل نصب شده که امکان جابجایی آن نیز(بدون تخریب کتیبه) وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ارزش های فرهنگی این کتیبه قابل استناد است، اظهار داشت: بهترین جا برای کتیبه همان نقطه ای است که طی این سال‌ها بود و آسیبی هم به آن وارد نشده است.

مالمیر با اشاره به اینکه شهرداری همدان در این محل (مکان سابق پل تخریب شده پهلوان ها) سرویس بهداشتی احداث کرده و کتیبه نیز در داخل آن واقع شده است، گفت: پیشنهاد ما این است که شهرداری کاربری سرویس بهداشتی را تغییر دهد و ارزش فرهنگی کتیبه نیز حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه راهکار مناسب تخریب سرویس‌ بهداشتی و تبدیل آن به کاربری دیگری است، افزود: کتیبه نمی‌تواند جا بجا شود و البته جابجایی آن نیز غیرمنطقی است زیرا ارزش این کتیبه به این است که در محل خود باشد و در جای دیگر ارزشی نخواهد نداشت.

درهمین ارتباط شهرداری همدان نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که احداث سرویس بهداشتی در منطقه پل پهلوان‌های شهر مربوط به سالیان گذشته است که مقرر شده با  نظر کارشناسان میراث فرهنگی در خصوص نحوه نگهداری و استقرار سنگ مزبور اتخاذ تصمیم شود.

همچنین سیدمسعود حسینی شهرداری همدان در این خصوص گفت: هفته آینده نشستی با مدیرکل و کارشناسان میراث فرهنگی استان همدان برگزار و در خصوص این موضوع به صورت دقیق و کارشناسی بحث و تصمیم گیری خواهد شد.

پل پهلوان ها در محدوده فعلی میدان امام خمینی(ره) حد فاصل خیابان تختی تا خیابان شهدا(سیروس و شورین) شهر همدان قرار داشته که به واسطه عبور رودخانه از این محل، ساخته که بعدها تخریب شده است.

در حال حاضر به پله تبدیل شده که کتیبه در زیر پله قرار دارد که یک سرویس بهداشتی در این محل احداث شده است.

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10212

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.