• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

کردستان پایتخت نوروز ایران؛ ظرفیتی برای توسعە گردشگری

  • کد خبر : 6709
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
کردستان پایتخت نوروز ایران؛ ظرفیتی برای توسعە گردشگری

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی کردستان گفت: انتخاب کردستان بە عنوان پایتخت نوروز ایران، می‌تواند بستر مناسبی را برای رونق اقتصادی و توسعە صنعت گردشگری استان کردستان ایجاد کند.

به گزارش گردشگرآنلاین، یعقوب گویلیان ظهار کرد: استان کردستان از ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزە گردشگری همچون، اکوتوریسم، جاذبەهای طبیعی، گردشگری، روستایی و شهری برخوردار است.

وی با اشارە بە ثبت جهانی هورامان عنوان کرد: بارندگی‌های امسال، نوید بخش بهاری سرسبز برای استان کردستان و جذب گردشگران بە این منطقە است.

گویلیان با اشارە بە خسارت کرونا بە صنعت گردشگری گفت: خوشبختانە امسال بە دلیل انجام واکسیناسیون و کنترل شرایط شاهد ورود مسافران خارجی و داخلی بسیاری بە استان کردستان هستیم.

وی در خصوص برنامەهای میراث فرهنگی برای عید نوروز و جذب گردشگر بە استان کردستان افزود: یکی از برنامەهای میراث فرهنگی، استفاده از همە ظرفیت‌های اقامتگاەها، مهمانپذیرها، اقامتگاەهای بومگردی، مجتمع‌های گردشگری در استان با ظرفیت اسکان ۵ هزار نفر در شب است.

گویلیان تصریح کرد: یکی از تصمیمات ما بر اساس تصمیمات ستاد کرونای استان مبنی بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، اسکان ۴ هزار و ۵۰۰ نفر است.

وی تعداد اقامتگاەهای بومگردی استان را ۲۶ مورد اعلام کرد و گفت: اقامتگاەهای بومگردی ظرفیت بسیار خوبی در روستاها هستند، کە در این اقامتگاەها بە مسائل فرهنگی و مسائل زیست محیطی پرداختە می‌شود و اقامت گردشگران در مکانی با رنگ و بوی سنتی سبب ماندگاری و جذب بیشتر گردشگر خواهد شد.

گویلیان در خصوص برگزاری مراسمات نوروزی در روستاهای استان، تصریح کرد: از ۵ اسفند تا اوایل فروردین مراسمات و رسم و رسوم نوروز بە صورت خودجوش و کاملا مردمی برگزار می‌شود و کنترل و نظارت بر آن از عهدە میراث فرهنگی استان خارج است.

بە گفتە این مقام مسئول، بر اساس دستورالعمل وزارتخانە میراث فرهنگی، مکان‌هایی همچون عمارت آصف یا خانە کُرد، عمارت خسرو آباد، غارکرفتو، سراب قروە بە عنوان نوروزگاە و مکانی برای برگزاری مراسمات نوروز با در نظر گرفتن چارچوب‌ها، ارزش‌ها و فرهنگ‌های خاص هر منطقە در نظر گرفتە شدە است.

یعقوب گویلیان در ادامە سخنان خود از برگزاری جشن جهانی نوروز و کارناوال نوروز در شهرهای ایران خبر داد و افزود: این رویداد در تاریخ ۲۴ اسفند ماە در تهران استارت و کاروان بزرگی از نمایندگان و کشورهایی کە در ثبت جهانی نوروز مشارکت دارند در این رویداد حضور دارند و این گروە ابتدا وارد همدان، سپس کرمانشاە و سرانجام در تاریخ ۲۶ اسفند وارد سنندج می‌شوند.

به گزارش گردشگر آنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی کردستان بیان کرد: یک کارناوال فرهنگی متشکل از ۸۵ نفر میهمان از اقوام مختلف ایران پس از عبور از استان‌های همدان و کرمانشاه در روز ۲۶ اسفندماه وارد شهر سنندج شده و در مسیر میدان آزادی، پیاده راه فردوسی، میدان انقلاب، خانه کُرد و ورزشگاه ۲۲ گولان برنامە اجرا خواهند کرد.

گویلیان خاطرنشان کرد: این کارناوال ترکیبی از اقوام مختلف ایرانی از جملە لر، ترک، بلوچ و عرب است و در تاریخ ۲۶ اسفند وارد سنندج می‌شوند.

وی با اشارە بە ورود کارناوال بە شهر سنندج گفت: این رویداد از پیادەراە فردوسی آغاز و تا عمارت آصف ادامە می‌یابد و در حاشیە این رویداد شاهد برگزاری برنامەهایی همچون جهان نوروز، نمایشگاە لباس، نمایشگاە غذا، گالری عکس و صنایع دستی خواهیم بود.

گویلیان ادامە داد: حضور این کارناوال و جشن بزرگ نوروز در استان کردستان، تاثیربسزایی در صنعت گردشگری و رونق اقتصادی استان دارد.

وی در خصوص، انتخاب کردستان بە عنوان پایتخت نوروز ایران گفت: فرهنگ غنی قوم کُرد، برگزاری جشن نوروز در روستاها، تنوع موسیقی و ترانەهای فولکلور همگی سبب شدە تا کردستان بە عنوان پایتخت نوروز ایران انتخاب شود.

یعقوب گویلیان تاکید کرد: این رویداد تنها معرف استان کردستان خواهد بود و آنچە کە سبب جذب و ماندگاری گردشگر در استان کردستان خواهد شد، ارائە خدمات بهتر و جلب رضایت گردشگران است.

وی یادآور شد: ظرفیت‌هایی همچون اقامتگاەهای بومگردی، مکان‌های تاریخی و فرهنگی سبب جذب گردشگران خارجی و داخلی بە استان کردستان و در نهایت بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان خواهد شد.

به گزارش گردشگر آنلاین ایسنا نوشت: یعقوب گویلیان عنوان کرد: اقامتگاەهای بومگردی ظرفیت‌های مهم کشاورزی، فرهنگی، لبنیاتی، گیاهان دارویی را شامل می‌شود کە رونق اقتصادی و درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای روستاییان را بە دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص تاثیر انتخاب کردستان بە عنوان پایتخت نوروز ایران یادآور شد: این مهم رونق اقتصادی و توسعە گردشگری استان را بە دنبال خواهد داشت.

گویلیان در پایان خاطرنشان کرد: در سطح شهر سنندج نیز ظرفیت‌های فوق‌العادەای همچون بناهای تاریخی وجود دارد کە برگزاری جشن نوروز در این اماکن رنگ و بوی متفاوتی بە نوروز می‌بخشد و بە غنای هرچە بیشتر اصالت و فرهنگ اصیل کُرد کمک می‌کند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.